- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Cum aplici principii sociologice de succes ca sa-ti faci mesajele mai vizibile pe Twitter

24 Mar, 00:01 • emanuel.ceciu
Cateva mii de oameni care te citesc pe Twitter nu garanteaza faptul ca ai relevanta mare, intrucat acestia pot fi persoane cu putina vizibilitate, care nu ofera feedback, nu transmit mai departe ideile, sau pur si simplu nu sunt cu adevarat interesate de ceea ce ai de spus. Cum poti clasifica si sorta prietenii virtuali, pentru ca ei sa aduca un plus de valoare prezentei tale pe Twitter?
Cum aplici principii sociologice de succes ca sa-ti faci mesajele mai vizibile pe Twitter

Conform primei legi a specialistului in sociologie, scriitorului si jurnalistului Malcom Gladwell, dupa cum rezulta din cartea The Tipping Point, 80% din „munca” sociala este realizata de 20% dintre oameni. Gladwell a caracterizat pe cei 20% ca fiind „oameni cu rare abilitati de comunicare si inzestrati cu o mare apetenta sociala”.

Tot Gladwell i-a impartit pe cei 20% in trei categorii care, daca sunt bine construite si definite, pot aduce succes, relevanta si, in cazul unui business pe care incerci sa il promovezi, vizibilitate eficienta.

Prima categorie este cea a „oamenilor conectori”, aceia care „fac legatura dintre noi si lume”. Sunt acei oameni extrem de empatici, carismatici, care atrag si isi fac cu usurinta legaturi si prieteni, chiar si pe Internet.

Discutiile desfasurate online privind identificarea acestei categorii pe Twitter sunt aprinse.

„Daca are mii de followeri pe Twitter poti sa consideri acel om unul relevant, persuasiv, carismatic, care atrage. Deci un conector”, spune Denis Hancock, specialist in social business si economist. Vizitatorii sai comenteaza: „De cand s-a inventat social media, am folosit aceste instrumente pentru a amplifica aspectele personalitatii mele, eu fiind clar o fiinta sociabila. Oamenii nu isi schimba personalitatea pentru a se incadra in anumite instrumente sociale online, ci schimba platformele sociale pentru a se mula pe natura omului”, spune utilizatorul ce comenteaza sub pseudonimul PurpleCar.

Daca ai mii de followeri pe Twitter, se ajunge insa in mod clar la o depersonalizare a relatiei cu acestia, considera antreprenorul in online Bobby Voicu care urmareste circa 4.700 de oameni pe contul sau de Twitter, si este citit la randul sau de peste 5.700. „Prietenii” tai devin o portavoce a intereselor tale si, intr-adevar, se poate ajunge ca mica parte dintre acestia sa fie cu adevarat relevanti scopului urmarit. „Important pentru inceput este sa iti alegi oameni ce au interese comune cu tine, pentru a te asigura ca acestia iti citesc post-urile si le raspandesc”, spune Bobby Voicu, care subliniaza ca este la fel de important ca post-urile tale sa nu fie banale.

Bobby Voicu este membru al KeyPeople

Per total, „conectorii” sunt acei useri care te pot ajuta sa iti raspandesti informatia rapid la o masa cat mai mare de oameni, intrucat ei tind sa retransmita anumite informatii catre persoane noi. Un numar relevant de conectori poate garanta ca informatia transmisa de tine va fi retrimisa catre alte comunitati online. Antreprenorul Guy Kawasaki este considerat de catre multi ca facand parte din aceasta categorie, datorita numarului ridicat de oameni pe care ii urmareste, mai mare decat cel al celor care il urmaresc pe el, si a mesajelor foarte diverse. Kawasaki are peste 215.000 followeri si urmareste la randul sau 240.000.

Conectorii foarte relevanti sunt cei „din centrul retelei sociale”, reprezentand puncte de atractie si de interes pentru cat mai multi useri, nu cei care, desi intrunesc calitatile unui conector, sunt la inceput pe retelele sociale si deci pe o sfera imaginara a tuturor userilor conectati se afla aproape de margine, considera Chris Brogan, antreprenor in online si veteran cu 11 ani de activitate in social media.

Marie-Claire Jenkins, specialist SEO pentru mai multe site-uri din Top Fortune 500, intareste cele spuse de Chris Brogan, adaugand ca cei din centrul universului social, desi poate uneori au mai putine conexiuni, sunt, intr-adevar, mult mai relevanti ca si calitate si vizibilitate.

A doua categorie, conform lui Gladwell, sunt „specialistii in informatie” (mavens – in original), acele persoane care vin cu idei noi si cu feed-back propriu asupra mesajelor altora. Acestia acumuleaza informatii despre anumite piete, ulterior comunicandu-le. „Oamenii din aceasta categorie sunt practic brokeri de informatii, care impart si dau la schimb cunostintele lor”, a scris Gladwell in best-seller-ul The Tipping Point.

Una dintre persoanele ce pune pret pe aceasta categorie de oameni este Catalina Banica, care este prezenta pe Twitter din iulie 2008, trimitand pana in prezent 14.000 de mesaje scurte si fiind urmarita de aproape 2.000 de oameni.

„Cei mai valorosi pentru mine sunt cei care dau feedback, indiferent daca adauga plus valoare sau nu. Retweeturile nu sunt asa importante”, considera aceasta.

„Pe Twitter este destul de important sa fii activ. Nu doar la anumita ora, nu doar in weekend, ci mereu. Eu reusesc sa imi pastrez oamenii aproape pentru ca pe multi ii stiu si personal. Ne-am tot vazut la evenimente, ne-am intalnit la tweetmeets, deci cred ca socializarea offline este destul de importanta. Este important si sa ai mereu ceva interesant de zis. Nu cred in ideea de ‘ce faci acum?’, ci mai mult in ideea de ce ai mai vazut/aflat in ultima vreme”, spune Banica. Aceasta se incadreaza astfel intre oamenii interesati de informatie, si mai putin de cantitate.

Astfel de oameni se pot dovedi importanti in retelele sociale deoarece ei sunt primii care afla ceva in industriile in care activeaza, sunt avizi de informatii si mesajele lor se pot dovedi foarte importante. Puteti introduce in categoria aceasta oamenii pasionati de un anumit business, autorii de continut relevant sau expertii pe anumite nise, spune Matthew E. May, autor al cartii In Pursuit of Elegance: Why the Best Ideas Have Something Missing.

A treia categorie sunt „vanzatorii”, persoane caracterizate printr-o capacitate mare de a convinge, oameni persuasivi si carismatici, care stiu sa negocieze. Acestia pot transmite, chiar si online, mesaje subliminale ce se regasesc „in spatele” cuvintelor, care determina alti oameni sa fie de acord cu ei.

Acestia sunt formatorii de opinie, lideri in business, liderii pe segmentul de stiri dar si celebritati sau personalitati cu deschidere media.

Prezenta lor in lista de followeri este utila deoarece acestia iti pot „vinde” mai eficient si argumentat ideile, pot convinge multi alti useri de validitatea (atentie! si de invaliditatea) argumentelor tale, proiectelor sau ideilor si produselor pe care vrei sa le promovezi.

Organizarea poate da rezultate surprinzatoare

„Este important mai ales pentru companiile prezente pe Twitter sa realizeze o lista de followeri grupata in functie de interese, persoane specializate pe anumite segmente, oameni cu diferite personalitati pe retele sociale. Identificarea cat mai clara a acestor grupuri sociale ajuta companiile sa ii urmareasca, sa primeasca feedback, sa stie cui sa se adreseze”, spune Bobby Voicu.

„Pentru companii, listele de categorii de cititori sunt destul de necesare, trebuie sa stii exact care iti este publicul. Poti urmari destul de usor conturile de pe un anumit segment”, spune la randul ei Catalina Banica, editoare la DeseneleCopilariei.com. Aceasta are mai multe grupuri pe Twitter – Corporate, Media/Presa, Bloggeri si altele.

Desi categoriile de mai sus sunt doar trei, largi, acestea pot reprezenta un punct de pornire valoros pentru sortarea tipologiilor de followeri de pe Twitter, considera Matthew E. May. „Cand diferentele dintre utilizatori se confunda, pur si simplu incerc sa inclin balanta catre o anumita categorie. Pana la urma, aceasta este doar o sortare initiala pe care o consider utila”, spune May.

Acesta considera de asemenea ca este important ca fiecare user sa isi constientizeze clar rolul pe care il are pe Twitter, daca este „conector”, „specialist in informatie”, „vanzator” sau cate un pic din fiecare, pentru a putea sa se auto-identifice mai bine intre milioane de utilizatori ai retelei.