New Media

Cum sunt afectate brandurile de „clonele” de pe Facebook

07 Mar, 00:05 • marian.rujoiu
Confuzie, pierderea increderii consumatorilor, degradarea imaginii sau chiar scaderea vanzarilor sunt doar cateva dintre consecintele faptului ca orice utilizator de Facebook poate crea o pagina sau un concurs in numele unui brand sau al unei companii.
Cum sunt afectate brandurile de clonele de pe Facebook

Recent, numele Cosmote, Vodafone sau Orange au fost implicate in false concursuri desfasurate pe Facebook.

Ce pierd companiile atunci cand se ivesc astfel de situatii nedorite si cum pot fi evitate aceste situatii? DailyBusiness.ro a abordat aceste subiecte in discutiile cu mai multi specialisti.

Confuzie in randul utilizatorilor, in special al fanilor sau degradarea imaginii companiei sunt principalele efecte negative ale folosirii in mod mincinos a numelui unui brand de catre utilizatori ai Facebook, potrivit lui Adrian Stanescu, managing partner ThinkDigital retea care vinde publicitate Facebook in Romania si Moldova.
[quote=Adrian Stanescu, ThinkDigital]Toate problemele ce pot aparea ulterior se propaga in piata si au ca efect scaderea profitului si a vanzarilor [/quote]
La randul sau, Alexandru Negrea, social media manager la BCR, este de parere ca in astfel de situatii, companiile pierd increderea consumatorilor.

„O situatie de genul asta transmite lipsa de interes din partea companiei si oamenii vor reactiona in consecinta. Teoretic, compania nu are nicio vina, dar cei mai multi utilizatori de Internet nu au experienta cu astfel de pacaleli si le vor lua ca atare, deci nu te poti baza pe filtrul lor personal. Activitatea unei companii in social media vine la pachet obligatoriu cu o componenta educationala”, a mai spus Negrea.

Libertatea social media, mai importanta decat dezavantajele?

Pe de alta parte, Dragos Stanca, managing partner al regiei de publicitate Q2M, este de parere ca libertatea social media este mai importanta decat posibilele dezavantaje de acest tip.

Si asta pentru ca un profil fals nu va reusi niciodata sa se ridice la nivelul originalului sau sa genereze probleme reale pe termen lung. Stanca a precizat ca prezenta in social media este oricum un avantaj, daca este gestionata corect.

„Daca, sa spunem, un operator de telefonie mobila nu are o pagina activa, e cu atat mai usor, fara termen de comparatie, ca altii sa isi aroge identitatea companiei respective si eventual sa ii produca daune de imagine actionand in numele ei”, a mai spus reprezentantul Q2M.

In acelasi context, reprezentantul ThinkDigital a povestit despre despre presedintele unei mari companii auto din SUA care, intrebat in urma cu cativa ani despre retelele sociale, el a raspuns ca brandurile companiei sale nu sunt prezente pe Facebook.

„Interlocutorul a deschis un laptop, a cautat pe Facebook si a gasit imediat peste 8 Fan-Page-uri ale brandului respectiv, create de alte persoane”, a spus Adrian Stanescu.

„Morala este ca orice companie trebuie sa fie prezenta pe Facebook, pentru ca daca nu este, atunci sigur se va gasi altcineva care sa creeze aceasta prezenta, iar brandul nu va mai avea absolut nici un control asupra propriei imagini. Acest lucru poate fi insa prevenit cu usurinta, printr-o prezenta constanta si o activitate de marketing sustinuta pe retelele sociale”, a adaugat Stanescu.

Cum se pot apara companiile

Pentru a putea preveni astfel de situatii, companiile trebuie sa monitorizeze aparitia altor pagini suspecte cu numele lor, iar acestea pot fi raportate imediat la Facebook ca fiind falsuri. Ulterior ele vor fi inchise.

Stanescu a adaugat ca importanta sigurantei informatiilor utilizatorului este unul dintre aspectele determinante pentru Facebook.

„Retelele sociale sunt un alt canal de comunicare. Fraudele s-au facut si prin posta, si prin fax, si prin intermediul bancilor, al pietei de capital, si prin intermediul telefonului sau mai recent prin intermediul emailului si al Internetului”, a explicat Adrian Stanescu.

„Asta nu inseamna ca respectivul canal de comunicare este cauza sau ca a facilitat in vreun fel aceste situatii, prin urmare nici nu le scade in vreun fel valoarea adusa societatii”, a adaugat reprezentantul ThinkDigital.

La randul sau, social media managerul BCR, a declarat ca folosirea numelui sau initierea de activitati, pe Facebook, in numele unei companii nu poate fi evitata, dar poate fi combatuta.

„Trebuie sa monitorizezi tot timpul si sa actionezi in timp util. Exista formulare de contact dedicate pentru astfel de situatii, se rezolva relativ usor. Activitatea unei companii pe Internet nu poate fi un job de opt ore. Este 24/7, pentru ca o situatie de criza poate escalada rapid in doar cateva ore”, a afirmat Alexandru Negrea.

Si asta pentru ca, dupa cum a explicat Adrian Stanescu, din punct de vedere legal, in Romania inca nu exista o reglementare pentru astfel de situatii.

„Facebook va inchide pagina, iar compania sau brandul poate actiona in instanta persoana in cauza”, a precizat Stanescu. 

Pe de alta parte, aparitia de situatii ciudate, pagini, conturi sau stiri false nu reprezinta o problema atat de mare pe cat s-ar crede, atat timp cat situatia nu este lasata sa evolueze „alarmant”.

„Partea buna e ca un om experimentat de social media, sau o agentie experimentata de social media rezolva rapid aceste probleme”, a adaugat Alexandru Negrea.

Si Dragos Stanca recomanda companiilor sa lucreze cu o agentie care ofera atat servicii de monitorizare social media, pentru a afla in timp real ce se intampla in retea legat de companiile lor, cat si asistenta, daca ceva se intampla.

„Alte masuri nu exista, oricine e liber sa lanseze profiluri in numele oricui, profilul nu e validat decat daca e real, in timp. E cam ca la adresa de mail. Daca insist, probabil pot gasi o platforma in care pot crea in mail cu numele dumneavoastra, dar asta nu imi va da posibilitatea sa va fur in mod real identitatea, ci doar sa confuzez pe termen scurt niste oameni”, a adaugat Dragos Stanca.

Pe aceeasi tema puteti citi si:
Ai participat la concursuri false pe Facebook? Vezi la ce riscuri te-ai expus