- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

De vorba cu web-designerii: Cum ar trebui sa arate viitorul tau site

28 Jan, 00:01 • emanuel.ceciu
Numele domeniului web ales, timpul de incarcare al paginilor, combinatia de culori aleasa sau numarul de link-uri de pe o anumita pagina sunt doar cativa dintre factorii pe care antreprenorii din online trebuie sa ii ia in seama cand pun la punct o pagina web. DailyBusiness.ro a discutat cu mai multi dezvoltatori web pentru a va oferi cateva ponturi privind construirea unui site profesional.
De vorba cu web-designerii: Cum ar trebui sa arate viitorul tau site

Un site trebuie sa isi stabileasca inca de la bun inceput scopul si targetul: este de evitat ca acesta sa fie privit ca o simpla „pagina pe Internet”, ci mai degraba ca un business in sine. Designul trebuie sa fie cat mai atractiv si, in functie de target, interactiv, spun web-designerii.

„Toate elementele unei pagini web, cele de grafica, de interactivitate sunt – sau ar trebui sa fie – dictate de scopul paginii, de mesajul pe care pagina web il are de comunicat. Acest principiu se aplica chiar si la paginile personale, insa cu unele amendamente. Paginile personale sunt in general o oglinda a creatorului lor, in mod normal ele trebuie sa oglindeasca personalitatea, modul de a vedea anumite lucruri, respectiv opiniile si ideile celui care le-a produs”, sunt de parere oficialii companiei de profil Direct Design, care a creat pagini web precum Aviva.ro sau Nissan.ro.

Astfel, la atmosfera pe care o pagina web trebuie sa o comunice e necesar sa contribuie toate elementele paginii respective, incluzand fondul, grafica, textul si culoarea lui, elementele de interactivitate si chiar cuvintele, expresiile folosite in text.

Alegerea domeniului

Oficialii Infinite Soft Solutions, companie care a creat site-uri precum TotulPentruFemei.ro sau CasaIdeala.com, sustin ca este indicat ca numele domeniului ales sa contina cuvintele cheie pentru care se doreste optimizarea. „Astfel, site-ul va fi mai bine indexat in motoarele de cautare. Evident, nu este o conditie obligatorie. In general clientii nostri aleg un nume de domeniu care le reprezinta cel mai bine brandul”, spune Darius Dumitrache, general manager al companiei.

De asemenea, este recomandata o adresa scurta, pentru a fi mai usor retinuta. Numele domeniului este bine sa fie .ro sau .com, pentru a fi „depistata” mai usor de motoarele de cautare din Romania si respectiv din intreaga lume.

„Conteaza carui public vrei sa adresezi site-ul. Daca ai in plan ca la un moment dat sa iti extinzi business-ul pe plan international, sunt recomandate domeniile .com. Daca insa stii ca vrei sa atragi public exclusiv din Romania, mult mai eficienta este extensia .ro”, a explicat Cosmin Daraban, manager al SilkWeb.ro, companie ce a creat site-uri precum Chequedejeuner.ro sau ShoeMania.ro

Timpul de incarcare al paginilor de pe site

Intr-o perioada in care accentul se pune foarte mult pe viteza si eficienta, este indicat ca prima pagina sa se incarce in cat mai scurt timp – in circa 5 secunde, spun specialistii din piata.

Daca site-ul este complex si ar putea necesita mai mult timp pentru a se afisa, este obligatoriu ca utilizatorii sa fie anuntati printr-o bara/counter de acest lucru, care sa le indice progresul acestui proces.

„Dupa 20 de secunde de incarcare, jumatate din vizitatori vor apasa butonul ‘back’ al browserelui, parasind site-ul. Secundele de asteptare in plus trebuie sa se justifice prin ceea ce pagina ofera in plus”, sunt de parere oficialii Direct Design.

In cat timp trebuie sa gaseasca utilizatorii informatia cautata

Daca utilizatorii nu gasesc in maxim 10-20 de secunde informatia cautata, este foarte probabil ca acestia sa paraseasca site-ul respectiv.

„In mod cert in primele 30 de secunde utilizatorii trebuie sa gaseasca ceea ce cauta, iar informatia va trebui structurata astfel incat sa sara in ochi partea cea mai importanta care sa dovedeasca utilizatorului ca acel articol merita citit”, mai spune Darius Dumitrache de la Infinite Soft Solutions.

Cosmin Daraban de la SilkWeb.ro considera ca informatia ar trebui sa fie astfel structurata incat motorul de cautare sa „sara in ochi”, iar link-urile sa fie bine conturate. „Urmariti magazinele online mari. Site-urile se incarca rapid, link-urile sunt plasate previzibil si cautarea pe site este vizibila”, spune acesta.

Culorile si fonturile alese

Tot Daraban subliniaza ca este de preferat ca site-urile sa aleaga culori deschise, putin combinate, astfel incat sa nu devina obositoare. „Este normal. Majoritatea romanilor folosesc motorul de cautare Google care are fundal alb. Daca site-ul pe care intri este negru sau strident colorat, ochiul uman este deranjat de aceasta schimbare de cromatica”, spune Daraban.

Oficialii Maribol.com spun ca paginile de contact trebuie sa fie vizibile, iar culorile in concordanta cu tipul site-ului – de divertisment, business, pentru copii si asa mai departe. „Nu exista o combinatie perfecta, insa recomandam ca fonturile sa fie in mod special alese cu atentie – marime, culoare sau tip”, spun oficialii Maribol.com, firma ce a realizat site-uri precum SharpFoto.info sau RocAndArt.com.

Constantin Aldea, director general al ITExclusiv.ro este de parere ca multe dintre site-urile ce apar in ultimul timp pe piata sunt plictisitoare si repetitive. „Fura toti de la toti, citim pe toate site-urile informatii de genul ‘suntem o firma foarte mare cu o experienta de 1 milion de ani…’ si reusesc astfel sa plictiseasca privitorul. Cred ca in Romania promotiile si preturile trebuie sa fie foarte clar evidentiate pe site, pentru ca in general noi, romanii, alergam dupa reduceri”, explica Aldea care a contribuit la construirea unor site-uri precum KodakCineLabs.ro, Spitalul-Cantacuzino.ro sau Case-Terenuri.com.

Alte sfaturi in construirea unui site

„Asculta web-designer-ul pe care l-ai angajat, ca nu degeaba este acolo! Multi clienti o tin pe a lor, desi experienta noastra ne spune ca ar fi mai corect ca viitorul site sa arate altfel, sa fie structurat in alte moduri. Ca in orice business, flexibilitatea in gandire este esentiala”, spune Cosmin Daraban. In cazul SilkWeb.ro preturile variaza de la 800 euro pana la circa 5.000 euro, in functie de complexitatea proiectului.

De asemenea, intr-o insiruire de tip lista e bine sa existe cel mult cinci optiuni. 60% dintre vizitatori le vor citi, oricum, numai pe primele cinci, restul fiind ignorate, sunt de parere oficialii Direct Design. Tot acestia sunt de parere ca in orice loc din pagina trebuie sa se poata ajunge prin maximum trei click-uri. In caz contrar, vizitatorul se va simti ratacit in pagina. In cazul Direct Design, preturile pornesc de la 700 de euro.

Pentru fidelizarea vizitatorilor, Darius Dumitrache de la Infinite Soft Solutions recomanda ca acestia sa trebuiasca sa se inregistreze pentru a putea beneficia de mai multe facilitati. Astfel, site-ul ii va ramane mai bine intiparit in memorie si va reveni mai des. Preturile variaza si in cazul Infinite Soft Solutions, fiind de cateva sute de euro/site si putand ajunge la mii de euro.

Cum alegeti firma de web-design potrivita

Toti web-designerii intervievati au cazut de acord asupra unui lucru: clientii trebuie sa se uite inainte de a alege furnizorul la portofoliu, vechimea companiei si pregatirea echipei.

„Clientul trebuie sa ceara web-designer-ilor sa ii arate portofoliul complet de site-uri. Conteaza si pretul, bineinteles, dar, pe termen lung, acesta poate fi acoperit daca proiectul este reusit”, a spus Cosmin Daraban.

„E vorba de incredere, de aspectul site-urilor realizate deja si prezente in portofoliu, de perioada de executie, de bonusuri sau oferte, cat si de cunostintele programatorilor si/sau premiile ori diplomele deja acordate activitatii acestora”, spun la randul lor si reprezentantii Maribol.