- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Ionut Oprea, IAB Romania: Unii antreprenori online au prea multa imaginatie

17 Feb, 00:01 • emanuel.ceciu
Despre bloguri, publicitate, monitorizare web si planurile asociatiei din domeniul publicitatii online IAB Romania, cititi in interviul cu Ionut Oprea, director executiv al IAB Romania si manager al agentiei Standout.
Ionut Oprea, IAB Romania: Unii antreprenori online au prea multa imaginatie

DailyBusiness

: Mai sunt circa doua luni pana veti prezenta rezultatele studiului ROADS, care va prezenta datele despre al doilea semestru din 2008 pe publicitatea online din Romania. Ce preview puteti sa oferiti?
IonutOprea: Suntem aproape de a incepe cea de-a doua etapa, impreuna cu PricewaterhouseCoopers. Vor participa aceleasi companii ca in editia trecuta – 11 la numar. Insa nu vreau sa fac nicio estimare cu privire la datele care urmeaza sa fie agregate, deoarece scopul acestui studiu este de a avea pentru piata de internet din Romania cifre cat mai exacte, sa nu ne mai bazam pe estimari, ca inainte de primele cifre oficiale, pe care le-am anuntat anul trecut.

Jucatorii din online-ul autohton inca „nu sunt cu picioarele pe pamant”

DB: Care considerati ca ar fi alte probleme cu care se confrunta proiectele din online-ul autohton?
IO: Cred ca unii antreprenori din online au prea multa imaginatie. Nu sunt cu picioarele pe pamant si fac unele proiecte de-a dreptul fanteziste, visatoare, care nu ar putea sa aiba mare succes in Romania. Ar trebui poate mai mult pragmatism. O alta problema e ca in publicitatea online inca nu se masoara suficient, si poate 2009 ar trebui sa fie anul in care sa ne straduim sa masuram mai mult in orice activitate de marketing pe Internet. Ne concentram pe raspunsurile directe ale campaniilor online, adica click-uri, si ignoram efectul lor principal, adica expunerea. Brandingul nu e o vorba goala decat atunci cand nu e masurat.

DB: Ce planuri aveti pentru Standout anul acesta? Pe ce segmente inca nu merge cum v-ati dori?
IO: Incercam sa dezvoltam cele trei directii de activitate pe care le-am inceput – publicitate si proiecte special pe bloguri, consultanta de marketing online, si proiecte online proprii.Am mai avea nevoie de 2-3 angajati.

DB: Aveti multi clienti si nu mai faceti fata?
IO: Nu, nu e vorba ca nu mai facem fata, dar tot timpul apar proiecte oarecum adiacente pe care am putea sa le ducem la bun sfarsit mai rapid daca am avea cateva perechi de ochi in plus. Unul dintre exemple este chiar acest sondaj pe blog-uri – daca eram mai multi, ar fi fost gata inca de anul trecut. Nu vrem sa iesim din sferele pe care le acoperim acum – publicitate pe blog-uri si consultanta de marketing online.

DB: Va afecteaza in vreun fel criza economica internationala?
IO: Ne afecteaza putin pentru ca rata de aprobare a propunerilor pe care le facem catre agentii si clienti directi a scazut. Chiar si asa, in ianuarie am avut doi clienti – BlueAir si Ebu.ro, acesta din urma fiind un magazin online ce si-a facut publicitate la lansare exclusiv pe blog-uri.

IAB „nu a mutat muntii pana acum”, dar lucrurile incep sa se miste

DB: Ce a facut IAB Romania pana in prezent, lucruri fara de care industria nu ar fi rezistat?
IO: Avand in vedere ca IAB abia a intrat in al treilea an de activitate, este foarte normal sa nu fi „mutat muntii din loc” pana acum. Altor asociatii, IAA sau BRAT, le-au trebuit 11 ani sa ajunga la nivelul acesta. Insa lucrurile incep sa se miste in mod accelerat – anul trecut am facut studiul asupra nivelului de publicitate online, pe care il vom realiza anual. De asemenea, am finalizat aderarea la IAB Europa, cu care in 2009 vom lucra mai strans.

DB: Bun, si ce planuri aveti pentru 2009?
IO: In prezent finalizam un proiect ce se numeste Grupurile de Lucru IAB si care presupune implicarea restului membrilor asociatiei pe diferite activitati, punctuale – pe standarde, research, marketing, si asa mai departe. De asemenea, lucram la unele proiecte pe care o sa le cuprindem in bugetul pe 2009 si pe care le vom prezenta la adunarea generala in aprilie. Rolul asumat de noi este de a creste industria de marketing online prin educatie, reglementare, informare si promovare, de aceea am si strans atatea companii in jurul IAB – efort consolidat de a sprijini industria.

Bloguri si publicitate

DB: Ati inceput un studiu de audienta pe si despre blogurile din Romania. Cati oameni au completat pana in prezent datele acestui studiu?
IO: Pana in prezent (vineri – n.r.), sunt peste 6.000. Am observat ca o recomandare scrisa de un blogger este de 10 ori mai importanta decat un banner. Simplul banner a atras numarul asteptat de completari, insa cand bloggerii pe a caror pagina se afla bannerul (mai mult de 50) au si recomandat cititorilor sa completeze sondajul, numarul acestora a crescut in majoritatea cazurilor de 10 ori.

DB: Ati afirmat anterior ca 2009 va fi anul in care publicitatea pe bloguri „se va profesionaliza”. Puteti explica, pe scurt, in ce fel?
IO: In 2009 avem prima agentie care isi dezvolta competente pe acest segment – Standout, avem un studiu de audienta care sa ne arate profilul fiecarui blog pe care il folosim si un profil general al cititorului de bloguri. Acest studiu, inca in curs de completare, ne va permite, pe langa aflarea de date generale, sa si facem analize avansate – pentru a urmari afinitati sau anumite grupuri tinta.

DB: Bun. Si pana la urma cum se va profesionaliza aceasta publicitate pe blog-uri? Ce fel de clienti are Standout?
IO: La Standout lucram cu majoritatea agentiilor de publicitate dar si cu clienti care au apelat direct la noi pentru servicii de marketing online sau pentru campanii pe bloguri. Pe agentii le ajutam sa faca propuneri de campanii pe bloguri pentru clientii lor. In ce priveste portofoliul nostru de bloguri, lucram cu o lista de 40 de bloguri dintre cele mai vizitate, care cuprinde nume precum Arhi, Zoso sau Subiectiv. Dincolo de lista aceasta, daca e nevoie pentru o campanie si de alte sau altfel de bloguri – bloguri specializate, cu anumiti autori, sau de nisa, putem propune/cauta si din acestea.

DB: Daca tot suntem la acest subiect – cam cate bloguri vand publicitate in prezent si ce evolutie vom vedea in 2009?
IO: Per total sunt in jur de 100 de blog-uri ce vand publicitate, dar aici exista doua tipuri de publicitate: campanii ample, cu expunere semnificativa, desfasurate pe mai multe blog-uri, pe spatii standard, si cealalta categorie, diverse spatii mai mici vandute personal de bloggeri catre clienti mici, cate un magazin online sau catre un site care nu are un buget de publicitate pentru o campanie de amploare pe bloguri. Acestea din urma sunt mai multe, dar genereaza venituri mai mici. Pentru 2009, numarul blogurilor ce gazduiesc publicitate s-ar putea dubla, dar doar in cazul in care vor aparea bloguri care sa aiba audienta, construindu-si autoritate. Nu zic ca nu sunt si acum blog-uri cu audienta mare, dar acestea ori sunt prea personale, unde autorii nu doresc reclama, ori sunt spatii care isi construiesc artificial audienta prin tot felul de metode, si-atunci nu ne intereseaza pentru campanii.

Introducerea taxei nu va impiedica blogurile sa intre sub Trafic.ro

DB: Ce parere aveti de faptul ca serviciul de monitorizare online Trafic.ro a introdus taxa de 10 euro/an pentru noii inscrisi sub sistem?
IO: In conditiile in care o sa adauge mai multe facilitati, o sa se justifice si plata pentru un astfel de serviciu. In general, exista insa doua mari nevoi pe care le acopera serviciile de monitorizare: masurarea audientei pentru a vinde publicitate pe site-urile respective, publicarea acestora fiind transparenta, si informatii de marketing despre site-urile acelea, unde informatiile nu sunt de obicei publice.

DB: Considerati ca blogurile si site-urile foarte mici se vor mai inscrie cu aceeasi frecventa sub Trafic.ro dupa introducerea acestei taxe?
IO: Taxa e infima, nu cred ca decizia de a se inscrie sau nu tine de ea. Bloggerii in general nu se feresc sa plateasca online-ul. Ratiunea site-urilor de a intra si a iesi din Trafic.ro in ultimii ani a stat, deseori, de pozitia ocupata in top-uri la momentul respectiv. Neogen este cel mai bun exemplu – cand nu erau pe primul loc, au iesit, cand au stiut ca vor intra direct pe locul 1, au intrat din nou. Multi nu vor sa intre in Trafic.ro daca nu ocupa un loc rezonabil.

DB: Intrebare scurta: cine masoara mai bine – Trafic.ro sau SATI?
IO: Sunt sisteme diferite, metodologie diferita, performante tehnice diferite, e normal sa existe o anumita diferenta. Raspunsul scurt ar fi ca cel mai bine masoara sistemul pe care l-ai folosit cel mai mult, sau cu care te poti compara direct pe o perioada cat mai lunga. Trebuie sa ai termen de comparatie anterior, si cel mai bun termen de comparatie il obtii doar cu aceeasi unitate de masura si cu acelasi sistem de masurare. La noi exista iluzia ca ar masura mai bine cel care iti da mai multi vizitatori.

Daca as fi seful ANC, as face un sistem public de reclamatii pentru spam

DB: Am observat ca sunteti un adevarat „razboinic al drepturilor” pe Internet si ca ati sesizat ANC-ul de cateva ori. Ce probleme sunt cele mai des intalnite?
IO: Cea mai frecventa problema pe care o reclam e spamul, si recomand tuturor sa il reclame – si la ANC, si la furnizorii de email (prin butoanele Report Spam). Stiu insa ca managementul reclamatiilor este problematic, mai ales cand legislatia nu ajuta suficient. Cunosc problema reclamatiilor si de cealalta parte a baricadei. Am infiintat anul trecut un Centru de suport si sesizari pentru standardale IAB Romania, la care am primit circa 20 de reclamatii privind incalcarea standardelor de publicitate online (in special lipsa „x”-ului folosit la inchiderea unei reclame, sau bannere care aveau sunetul pornit implicit), si m-am asigurat personal ca toate acestea sa fie solutionate la vremea respectiva, inceputul lui 2008, ceea ce s-a si intamplat. Apoi n-au mai fost astfel de probleme, n-am mai primit nici o reclamatie.

DB: Daca ati fi presedintele ANC pentru o luna, sa zicem, ce ati incerca sa faceti?
IO: As face un sistem public de reclamatii pentru spam. Un sistem total deschis de genul „astazi am primit 10 reclamatii si acestea sunt firmele/persoanele reclamate”. Daca totul ar fi transparent, toata lumea ar putea fi satisfacuta: utilizatorii care fac reclamatii ar avea satisfactia ca reclamatia lor a fost luata in calcul si conteaza, firmele care fac spam ar primi, pe langa amenda, si o palma binemeritata in public, iar cele care sunt acuzate pe nedrept ar primi astfel o minge la fileu, un semnal ca au o problema de imagine, si o invitatie la a si-o rezolva. Abia atunci si-ar facea amenda efectul ei principal, si anume, de a scadea numarul companiilor care se dedau la astfel de practici.

Viata in online

DB: Iesind din sfera economica, presupun ca folositi computerul ore intregi, zilnic. Ce programe rulati frecvent?
IO: Firefox ca browser, servicii de mesagerie instantanee, webmail, mai ales Gmail/Gtalk, si Yahoo Messenger. Ca sistem de operare folosesc Windows XP. Vista nu mi se pare grozav. Am testat si Windows 7, dar nu m-a impresionat pana acum. Suita Office, de la Google. De asemenea, zilnic folosesc Last.fm (site de socializare si muzica online – n.r.).

DB: Cum arata o zi din viata dvs, in timpul zilei de munca si nu numai?
IO: Ma trezesc pe la sapte, cea mai linistita perioada este intre ora 8 si 10:30, cand incep sa sune telefoanele si sa primesc mail-uri. Citesc presa si blogurile. Numarul acestora este din ce in ce mai mare si deja imi ia ceva timp, chiar si prin RSS. Pe la 19:00-20:00, termin ziua de lucru. Ca distractie, dupa Digital Marketing Forum o sa merg la Viena, sa vad Oasis. De asemenea, anul acesta vreau sa ajung din nou la Sziget, in Ungaria, imi place festivalul – e ca un fel de camping pentru adulti. Ascult in general muzica rock. La serviciu ma relaxez uneori cu colegii jucandu-ne pe Nintendo Wii, acasa am un Playstation si un PC.

DB: Puteti numi un proiect international care va place in mod special?
IO: Gawker Media. Este cel mai mare publisher de bloguri din SUA – Lifehacker, Gizmodo, Kotaku, toate acestea. Au reusit sa construiasca niste blog-uri ce au in prezent o audienta comparabila cu a celor mai mari site-uri din America si o influenta foarte puternica asupra comunitatilor de acolo si nu numai.