New Media

Platile online, o necunoscuta pentru majoritatea romanilor. Cum incearca operatorii sa ridice piata

22 Nov, 00:02 • cristian.lacraru
Platile online cu cardul sunt inca un fenomen exotic in Romania si doar un procent nesemnificativ dintre romani folosesc Internet banking-ul. Companiile de carduri, operatorii de utilitati, retailerii online si site-urile de reduceri incearca sa-i atraga pe utilizatori catre acest gen de plati cu promotii si bonusuri.
Platile online, o necunoscuta pentru majoritatea romanilor. Cum incearca operatorii sa ridice piata

Cel mai recent exemplu in acest sens este o campanie Mastercard, in cadrul careia utilizatorii care platesc factura Orange folosind cardurile Maestro primesc, la alegere, 50 de minute nationale, 100 MB de trafic pe Internet sau 100 de SMS-uri nationale.

Acelasi procesator a lansat recent o campanie similara si in parteneriat cu Vodafone. Spre deosebire de campania realizata in parteneriat cu Orange, in cadrul campaniei Vodafone utilizatorii sunt inscrisi automat intr-o tombola cu premii totale de 35.000 de euro.

Si site-urile de reduceri au fost atacate de cei de la Mastercard, plata cu cardul online fiind singura metoda de a achita serviciile oferite de acestea. Astfel, utilizatorii care platesc cupoanele oferite de site-uri precum BestDealz.ro, FunDeal.ro, GetADeal.ro, Kuponiada.ro si Vulping.ro cu carduri Maestro cu carduri Maestro beneficiaza de reduceri suplimentare fata de discount-urile initiale.

O campanie similara a fost lansata de cei de la Garanti Bank in parteneriat cu site-ul de reduceri Kuponiada.ro. Astfel, utilizatorii cardurilor Garanti care cumpara vouchere de pe Kuponiada primesc un bonus de 10% din valoarea cupoanelor achizitionate. Bonusul este acordat in moneda virtuala a Kuponiada si poate fi utilizat pentru alte cumparaturi de pe acelasi site.

In ceea ce priveste platile online cu cardul, cei de la Visa ataca segmentul de taxe si impozite locale, oferind utilizatorilor care aleg aceasta metoda comisioane zero atunci cand achita darile catre stat.

Totodata, acestia au lansat in septembrie in parteneriat cu bancile din Romania o campanie de stimulare a platilor cu cardul pe Internet ce va presupune actiuni educationale si proiecte de PR si marketing.

[b]Retail-ul online, aproape neatins de platile online cu cardul[/b]

Desi reprezinta o piata imensa, doar o mica parte din incasarile retailerilor IT online din Romania sunt generate de plati cu cardul prin Internet.

In cazul Emag, cel mai mare jucator de pe piata, procentul se ridica la numai 6%, dupa cum declara recent Irinel Burloiu, directorul de marketing al companiei. In plus, acesta a adaugat ca numai 2% dintre cumparaturile din Romania sunt realizate pe Internet, in timp ce in Statele Unite procentul se ridica la 6-8%.

„Aici e o parte importanta de educare a pietei pe care trebuie sa o faca bancile, procesatorii de plati, si nu in ultimul rand industria de online”, crede oficialul Emag.

La nivelul pietei de retail online, procentul platilor realizate pe Internet cu cardul se ridica la numai 5%, declara recent Mihai Patrascu, directorul general al retailerului online Evomag.

Acesta spunea ca platile online cu cardul nu vor fi majoritare multi ani de acum inainte, dar in ultima vreme se observa o crestere a acestora.

„Bancile sunt datoare sa faca aceasta educatie, insa in  acest moment nu investesc foarte mult in acest sens. O nisa care ajuta foarte mult la educarea consumatorilor in acest sens este cea a site-urilor de reduceri”, declara seful Evomag.

Aceeasi parere o avea si reprezentantul Emag, care spunea ca site-urile care nu accepta decat plata cu cardul, precum cele de reduceri sau cele care vand bilete de avion, contribuie la cresterea pietei.

[b]Platile online cu cardul, o piata de 160 de milioane de euro in 2011[/b]

Comertul electronic cu plata online a inregistrat un volum de 121,4 milioane de euro in primele noua luni ale anului si va ajunge la 160 de milioane de euro pentru intreg anul, potrivit estimarilor asociatiei Romcard si a ePayment, procesator ce controleaza 89% din piata.

Piata este asteptata sa creasca si in 2012, si asta datorita unor produse si servicii noi, care vor atrage tot mai multi cumparatori online.

Potentialul de crestere al pietei este indicat si de faptul ca Romania are una dintre cele mai mici rate de penetrare din regiune a serviciilor bancare prin Internet. Astfel, numai 4% dintre romani folosesc Internet Banking-ul, potrivit unui studiu GfK.

Spre comparatie, rata de penetrare a serviciilor bancare prin Internet este de 42% in Cehia, 34% in Austria si 13% in Croatia. Numai Bulgaria se afla in urma noastra la acest capitol, cu 2% penetrare.

Astfel, dintr-un total de 9,6 milioane de romani bancarizati, doar 4% isi verifica contul prin Internet banking si 3% fac tranzactii folosind acest serviciu online. Un procent asemanator face plati online cu cardul (3%, fata de 9% in Austria) sau plati de pe telefonul mobil (1,6%, fata de 29% in Austria) si doar 3% au achizitionat un serviciu financiar prin intermediul Internetului.