- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

\”Publicitarii online\”: Piata a scazut cu 30% in T1, dar ramanem optimisti

13 May, 00:03 • emanuel.ceciu
Valoarea pietei de publicitate online din Romania a coborat in T1 cu circa 30% fata de aceeasi perioada din 2008, pe fondul crizei economice ce a dus la micsorarea bugetelor disponibile pentru advertising. Jucatorii din piata raman insa in continuare optimisti, incurajati de un trimestru 2 mai bun.
\Publicitarii online\:  Piata a scazut cu 30% in T1, dar ramanem optimisti

„Piata de publicitate online a scazut pe primul trimestru al anului cu 30-35% fata de aceeasi perioada a lui 2008. Raman insa optimista – piata a inceput deja sa isi revina, asa ca prevad crestere a acestui segment”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Magda Zander, director executiv al diviziei de online a trustului Intact, Intact Interactive.

„Primul trimestru al lui 2009 a fost mai slab decat asteptarile, sunt jucatori care au raportat scaderi fata de anul trecut sau fata de planificari. La sfarsitul anului trecut estimam o crestere de maxim 30%. Cred in continuare ca online-ul nu va scadea fata de 2008”, a mai spus Zander.

In 2008, de publicitate online s-a ridicat la 19-20 mil. euro, in crestere cu circa 50% fata de 2007.

[quote=Clement Nicolaescu, ArboInteractive]T1 a fost greu, atat financiar cat si psihologic[/quote]

In prima jumatate a lui 2008, piata a avut o valoare de 9,2 mil. euro, conform unui studiu realizat de PwC si IAB .

Oficiali ai agentiilor de publicitate din Romania au subliniat, pentru DailyBusiness.ro, ca primul trimestru al anului trecut a valorat, pe segmentul de advertising online, doar circa 2 mil. euro, in timp ce trimestrul 2 din 2008 a fost de circa 7,2 mil. euro, cel mai bun din intreg anul trecut.

O scadere de circa 30% ar insemna ca piata de publicitate online din Romania a fost de circa 1,4 mil. euro in primul trimestru al anului in curs.

Val Voicu, general manager al agentiei de publicitate online AdEvolution estimeaza de asemenea ca piata a scazut in primul trimestru al anului curent cu 30-35% fata de T1 2008.

„In cazul AdEvolution, am inregistrat o diminuare a veniturilor cu 30% fata de primul trimestru al lui 2008. Sunt sigur ca intreaga piata a scazut cu ponderi intre 30 si 35%. Pana anul trecut aveam cresteri cam pe toate sectoarele din zona de advertising. Se cumpara cam orice si oricum si aceasta nu era normal”, a spus Val Voicu.

Oficialii agentiei de publicitate online ArboInteractive considera ca primul trimestru al anului a fost dificil.

„As descrie T1 ca pe un trimestru indecis. Nu s-a putut hotari cat este criza si cat sunt efecte psihologice. Oricum, a fost greu, atat financiar cat si psihologic, intreaga piata scazand cu circa 15%”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Clement Nicolaescu, marketing director al ArboInteractive.

Fata de primul trimestru al lui 2008, ArboInteractive a inregistrat o usoara scadere a afacerilor, compania trebuind sa sustina cheltuieli si pentru noi proiecte.

„Per ansamblu, fata de primul trimestru al lui 2008 am inregistrat o usoara scadere. Dar acest ansamblu include si noile servicii – Logicsearch (managementul campaniilor Google si al altor sisteme CPC), AdKing (proiecte speciale), ARBOperformance (cu o noua abordare a notiunii de performanta in publicitatea online), ARBOmobile (publicitate pe telefoanele mobile)”, a mai spus Nicolaescu.

In ciuda scaderii inregistrate pe primul trimestru, si cei de la ArboInteractive raman optimisti.

„Probabil ca media online va fi singura care nu va inregistra scaderi in acest an, dar distributia bugetelor in cadrul online-ului poate sa difere spectaculos fata de 2008”, a spus Nicolaescu.

La randul lui, Mihai Seceleanu, general manager al Internet Corp, estimeaza ca piata va creste cu maxim 10-25% in acest an fata de 2008.

„Estimarea noastra este ca in 2009 piata va creste cu maxim un procent cuprins intre 10 si 25%, urmand sa vedem insa schimbari fundamentale in clasamentul jucatorilor pe piata”, a spus pentru DailyBusiness.ro Seceleanu.

[quote=Daciana Paraschiv, AdTarget]Anul trecut, timpul mediu de incasare era de 45 de zile, anul acesta clientii au ajuns sa plateasca si la 90 de zile si din pacate, nu prea putem face ceva in acest sens[/quote]

La randul ei, Daciana Paraschiv, general manager al AdTarget, care detine site-urile ROL, a spus ca veniturile aferente primului trimestru al anului in curs au fost in crestere cu aproximativ 15% fata de aceeasi perioada a lui 2008.

„Scaderea veniturilor de la agentii am compensat-o cu cresterea pe segmentul clientilor directi”, a declarat Daciana Paraschiv, referindu-se la afacerile companiei pe care o conduce.

Comparat cu ultimul trimestru al lui 2008, AdTarget a resimtit o scadere a veniturilor cu circa 40%.

„Primul trimestru a fost unul dificil. Fata de T4 de anul trecut am resimtit o scadere de pana la 40% in T1 2009. Companiile care aveau o prezenta online semnificativa au stat in expectativa. A contat foarte mult si negocierea deal-urilor cu posturile TV care s-a prelungit mai mult decat in anii anteriori. In acelasi timp, posturile TV au venit cu oferte agresive de pret, lucru care a diminuat bugetul pt online”, a explicat Daciana Paraschiv.

Si sefa AdTarget considera ca piata de publicitate online va inregistra o crestere in 2009, insa undeva intre 10 si 15%, „sub nivelul estimarilor de anul trecut”.

Mihai Fanache, manager al MediaCafe, unicul vanzator din Romania al spatiilor de publicitate ale Yahoo, a declarat ca in primul trimestru, compania pe care o conduce a inregistrat o crestere „de 2-3 ori fata de nivelul 2008, insa pe fondul cresterii cotei de piata, nu a cresterii pietei”.

In ceea ce priveste valoarea intregii piete pe anul in curs, Fanache este in consens cu Daciana Paraschiv – crestere intre 10 si 15%.

„Probabil va exista o crestere de 10-15%, nu cred ca valoarea pietei va scadea. Avand in vedere inertia anului trecutb, este insa destul de putin”, a spus Fanache.

Probleme in incasarea banilor de la clienti

Jucatorii din piata de publicitate online au subliniat ca mai mult decat intr-o perioada normala, clientii intarzie platile, iar agentiile negociaza termene de plata mai mari decat in 2008.

„La nivel de plati, da, este evident ca sunt intarzieri peste tot, fata de o perioada normala”, a aratat Val Voicu, de la AdEvolution.

Mihai Fanache a precizat ca intelegerile de plata s-au prelungit cu 15-30 de zile.

„S-au majorat aproape toate intelegerile de plata cu 15-30 de zile, insa in afara de aceasta, nu avem probleme cu incasarile”, a spus Fanache, de la MediaCafe.

La randul ei, Magda Zander de la Intact Interactive a spus ca „nu discutam de intarzieri la plata, ci despre negocierea termenelor de plata mai mari decat anul trecut”.

Oficialii ArboInteractive sunt mai pesimisti. „Din pacate, in Romania, intarzierea platilor nu este numai o caracteristica a perioadei de criza, acest lucru este valabil in cazul unor companii in general”, a spus Clement Nicolaescu.

Mihai Seceleanu de la Internet Corp se confrunta cu o intarziere a platilor de 10-15 zile fata de perioada similara a anului trecut.

„In cazul nostru termenul mediu de plata a crescut nesemnificativ, cu aproximativ 10-15 de zile fata de perioada similara a anului trecut, lucru oarecum normal pentru un publisher care se reprezinta direct pe piata de publicitate online. Cred insa ca mare parte dintre publisherii reprentati de regiile de publicitate online au vazut intarzieri mult mai mari la plata”, a spus pentru DailyBusiness.ro Seceleanu.

Daciana Paraschiv de la AdTarget vede o dublare a termenelor de plata.

„Daca anul trecut timpul mediu de incasare era 45 de zile, anul acesta clientii au ajuns sa plateasca si la 90 de zile si din pacate, nu prea putem face ceva in acest sens”, a spus Paraschiv.

Aduce criza beneficii pe segmentul de publicitate online?

„Deja este un lucru general acceptat faptul ca perioadele de criza sunt benefice pentru unele initiative. Este si cazul mediului online, care intruneste toate conditiile necesare pentru a fi considerat un ‘beneficiu’ pentru cei care cauta eficienta in perioada de criza. Partea dificila este data de incercarea de a convinge o piata care nu s-a lasat convinsa chiar usor pana in acest moment”, a declarat Clement Nicolaescu de la ArboInteractive.

Val Voicu considera ca 2009 „va fi un an in care multi proprietari de site-uri vor reveni ‘cu picioarele pe pamant’. Cred mai mult ca oricand ca piata de publicitate locala la sfarsitul asta de an va deveni mai matura, mai responsabila”. Acesta a mai spus ca perioada economica dificila pe care o parcurge Romania si economia mondiala, in general, va duce la o selectie mai buna a celor care sunt „cu adevarat profesionisti in piata”.

Mihai Fanache de la MediaCafe considera ca advertiserii devin mai receptivi si isi reconsidera structura cheltuielilor in perioade de criza economica.

Magda Zander vede in criza oportunitati atat pentru adevertiseri, cat si pentru publisheri sau antreprenori.

„Pentru advertiseri este o perioada in care isi pot cheltui bugetele eficient, targetat si la costuri mai mici decat intr-un an normal. Din punctul de vedere al publisherilor si regiilor, este o perioada buna de crestere a cotei de piata, mai ales in cazul in care competitia inregistreaza probleme financiare. Pentru antreprenori poate fi o perioada propice investitiilor, achizitiilor sau lansarii de afaceri online la costuri initiale mici”, a conchis directorul executiv al Intact Interactive.

Daciana Paraschiv considera ca pe timp de criza, bugetele de advertising pentru online vor creste, in detrimentul print-ului sau outdoor-ului.

„Partea pozitiva a acestei perioade o reprezinta faptul ca se va structura piata, ramand in business companiile profitabile. Un alt beneficiu ar fi acela ca ponderea bugetelor online din bugetul over all de media va creste in detrimentul bugetelor pt print, radio si outdoor”, a afirmat managerul general al AdTarget.