Real Estate

Cea mai incercata victima a crizei. Cine va trezi piata constructiilor, mall-urile sau autostrazile?

13 Feb, 00:07 • karina.popescu
Piata constructiilor a fost cea mai afectata de criza, iar efectele inca se resimt. Chiar si dupa 5 ani, acest segment e printre ultimele care inca se mai zbat. Jucatorii nu vad premise de crestere, dar se uita catre portite luminoase, cum ar fi mall-urile sau reteaua de autostrazi promisa de premierul Victor Ponta.
Cea mai incercata victima a crizei. Cine va trezi piata constructiilor, mall-urile sau autostrazile?


Anul trecut, piata
constructiilor s-a bazat aproape exclusiv pe renovari
. Jucatorii
nu-si puneau deloc sperante in imobiliare sau infrastructura, dupa
cum ne spunea Augustin Russu, seful Baumix (devenit intre timp Patru
Maini).

La nivelul
segmentului rezidential, estimarile erau ca marile proiecte vor
ramane in stand by pana in 2014, piata continuand sa scada si in
2013. Astfel ca schimbari majore nu s-au intamplat pe niciuna dintre
aceste piete anul trecut.

Cum vor sta lucrurile anul acesta? La prima vedere, pare un an similar celui anterior, din cauza surselor de finantare inexistente, dar daca te gandesti mai bine, observi insule de unde ar putea veni cresterea.

[b]2014, un an la fel de dificil la prima vedere[/b]

Din informatiile
disponibile pana in acest moment, in 2013 piata constructiilor din
Romania s-a pastrat la acelasi nivel cu cel din anul precedent,
undeva in jur de [b]9 miliarde euro[/b]. In zona materialelor de
constructii, o piata cu o valoare de 3,2
miliarde de euro, 
se apreciaza o diminuare de circa 2-3%, a declarat
pentru DailyBusiness.ro Liviu Stoleru, directorul general al
producatorului de caramizi Cemacon.

Privind spre
2014, ne asteptam la un an la fel de dificil. Pentru deblocarea
constructiilor este nevoie de investitii si, din pacate, nu cred ca
vom vedea proiecte de infrastructura implementate. Pentru a atrage
investititori este nevoie insa de un mediu politic si economic stabil
si previzibil, astfel incat sa devenim atractivi, pentru ca potential
de crestere exista”, a precizat acesta.

In ceea ce priveste defalcarea lucrarilor de constructii pe elemente de structura, asa cum s-a vazut si in 2013, in primele 11 luni, constructiile noi au scazut cu 11% fata de 2012, in timp ce reparatiile capitale au crescut cu peste 32%. 

Cu siguranta acest trend se va mentine, pentru ca nu se intrevad proiecte mari pentru 2014. Sursa de finantare lipseste, atat pentru investitori, cat si pentru beneficiari”, estimeaza Liviu Stoleru.

[b]Prima frana: noile taxe si impozite[/b]


Chiar daca vor fi
conditii de piata extrem de dure, iar cererea se va pastra mult sub
nivelul ofertei, oficialul Cemacon se asteapta la [b]cresteri ale
preturilor[/b], avand la baza costuri mai mari cu materiile prime si
combustibilii, alaturi de noile impozite si taxe prevazute pentru
anul acesta.


Astfel, cea mai mare
provocare pentru toti jucatorii este pastrarea unui nivel decent de
profitabilitate, in conditiile unei cereri scazute si unor presiuni
semnificative din zona costurilor de productie. 

„Daca e sa ma refer
strict la piata materialelor de zidarie, se stie faptul ca exista o
supracapacitate de productie, iar acest lucru determina jucatorii sa
adopte strategii de compromis, adica preturi reduse. Anul acesta vor
fi cresteri importante la nivelul costurilor pentru materiile prime
si combustibili. In cazul Cemacon, estimam ca vor afecta costul de
productie cu 6-7%. Un procent care ne va determina automat sa ajustam
si noi nivelul preturilor in 2014”, precizeaza Liviu Stoleru.

Solutiile Cemacon
pentru a evita presiunea pe preturi au constat in investitia in
cercetare si dezvoltare de noi produse. Insa acest lucru, impreuna cu
presiunea venita din zona costurilor, ii obliga sa mentina nivelul
ridicat al preturilor, cu riscul de a fi producatorul de blocuri
ceramice cu cel mai mare pret de vanzare din piata.


[b]Portite de iesire
din blocaj[/b]

Pentru iesirea din
blocaj este nevoie de implementarea mai multor masuri pentru crearea
de sinergii astfel incat piata constructiilor sa-si reia cresterea.

Adica investitii in infrastructura, deblocarea finantarilor europene
avand ca destinatie constructiile, sustinerea mediului privat, prin
reducerea impozitelor si gasirea de solutii pentru stimularea
initiativei private, exemplifica seful Cemacon.

Un aspect vital
ramane totusi deblocarea creditarii, luand in calcul masurile luate
de BNR de reducere a dobanzii de politica monetara.

De asemenea, se
pot debloca niste afaceri si lansa proiecte noi prin implementarea
unui program de plata a datoriilor catre companiile de
constructii, estimate la [b]1,8 miliard de euro[/b]”, mentioneaza
Liviu Stoleru.

[b]Autostrazile si mall-urile, colace
de salvare[/b]

In 2013, piata
rezidentiala este cea care a sustinut vanzarile producatorilor de
materiale de constructii. Pe acest segment se bazeaza si anul acesta
companiile. Insa nu e suficient.

Dezvoltatorii
sunt la fel de rezervati, nu risca sa se implice in proiecte mari,
din lipsa finantarii, dar si pentru ca nu au certitudinea
valorificarii investitiilor. Totusi, se pare ca in 2014 au in plan
cresterea numarului de proiecte mici si medii”, spune Stoleru.

Intrebat care sunt
cele mai importante proiecte care vor influenta piata constructiilor
in acest an, acesta s-a gandit prima data la solutia de la stat, apoi
la proiectele de mall-uri si cladiri de birouri:

Cel mai mare
proiect anuntat de stat, care ar avea un impact asupra pietei, este
construirea intr-un mod accelerat a autostrazilor. In sectorul
privat, se initiaza proiecte de spatii de birouri si centre
comerciale, cu preponderenta in Capitala, dar si in orasele cu putere
financiara, precum Cluj-Napoca, Timisoara, Arad, Brasov sau Iasi”,
a punctat oficialul Cemacon.



[b]Semne bune:
Relatia cu bancile se dezmorteste, cursul e stabil[/b]

Bancile reprezinta
in continuare o sursa importanta de finantare in piata, chiar daca
exista si alternative de obtinere de fonduri, accesand finantari
nerambursabile sau prin diverse ajutoare din partea statului. 

Din spusele lui
Liviu Stoleru, bancile au devenit mai receptive, comparativ cu
ultimii ani: „Orice producator care doreste sa se dezvolte, are
nevoie de credite. Spre deosebire de perioada premergatoare crizei,
bancile sunt mult mai prudente, mai ales ca discutam de expuneri
importante. Din experienta noastra in relatia cu banca creditoare,
pentru ca nu de mult am reusit sa semnam un acord de restructurare a
pachetului de credite, am avut parte de un partener receptiv”.

Potrivit acestuia,
sunt doua aspecte importante: unul este ca afacerea sa ‚arate bine’
si sa aiba perspective de dezvoltare astfel incat sa poata rambursa
creditul si al doilea este increderea in viziunea managmentului si a
actionarilor. Pentru cei care se dovedesc eligibili insa, conditiile
de creditare sunt mai bune decat alta data, dobanzile fiind mai mici.

In ceea ce priveste cursul valutar, intrucat acesta nu a avut fluctuatii majore pe parcursul anului trecut, nu a
influentat semnificativ piata de constructii. Pentru anul acesta se
estimeaza un curs stabil, la nivelul din 2013. Asadar, o grija in minus pentru jucatori.

Totusi, intrebat cand sa ne asteptam la o revenire pe fagas pentru aceasta piata, seful Cemacon a ramas rezervat: „E greu de spus cand
ne putem astepta la o crestere, neavand deocamdata premise de
crestere”.
 

[b]Proiecte mari anuntate pentru 2014[/b] 

La capitolul mall-uri, 2014 va sta mai prost decat 2013. Doar doua proiecte sunt anuntate a fi
inaugurate in acest an, ambele dezvoltate de catre NEPI: Vulcan Value
Center (35.000 mp inchiriabili) in Bucuresti si Shopping City Targu
Jiu (27.000 mp inchiriabili) in Targu Jiu.

Pe piata birourilor, oferta de noi spatii previzionate a fi finalizate in acest an este estimata la 120.000 –
140.000 mp, potrivit Jones Lang LaSalle. Datorita volumului mare, anumite proiecte pot amana
deschiderea pentru 2015. 

Un sursa importanta de crestere pe piata constructiilor vine si din partea spatiilor industriale si logistice. Romania devine un important centru de
productie, in special in domeniul industriei auto, astfel ca se previzioneaza o cerere crescuta pentru proiecte destinate acestui sector.

Trei proiecte importante sunt in
constructie. Lear Corporation, companie cu o prezenta puternica in
Romania, in localitatile Pitesti si Campulung, va prelua aproximativ
12.000 de mp in trimestrul 1 din 2014 in Solo Industrial Park din
Letcani, in apropiere de Iasi, unde va produce scaune de
autovehicule. Alti 25.000 de mp sunt in constructie in Ploiesti West
Park si inca 7.200 mp in VGP Timisoara.

La capitolul autostrazi, situatia nu e atat de clara ca in celelalte parti. Desi premierul Victor Ponta a prezentat la sfarsitul anului trecut un plan maret de dezvoltare a retelei de autostrazi din Romania pana in 2018, lucrurile sunt in ceata deocamdata.

Daca e sa ne luam dupa spusele premierului, anual va fi alocata constructiei de autostrazi o suma cuprinsa intre 750 de milioane si un miliard de euro, Parlamentul si Guvernul urmand sa decida in fiecare an in ce directie aloca aceasta resursa.
 

„Prezint un proiect al USL, acela de a avea in mod realist o retea de autostrazi care sa fie construita, nu doar proiectata. Am stabilit anul 2018 ca orizont posibil de realizare a acestor autostrazi”, a spus Ponta.

El le-a propus parlamentarilor USL sa faca un proiect de lege privind strategia de constructie a autostrazilor care sa fie votat de Parlament si care sa ramana ca obligatie pentru viitoarele Guverne sa continue proiectele incepute.