In actualul context economic, cand principalii consumatori de spatii comerciale stradale – operatorii bancari, farmaciile si cazinourile – isi revizuiesc strategia de dezvoltare, unii dintre ei chiar stopand-o, analistii imobiliari se astepta ca cererea pentru astfel de spatii sa stagneze si chiar sa scada pentru spatiile situate in locatii fara trafic pietonal consistent.
Pentru spatiile stradale cu un vad comercial bun, reprezentantii DTZ se astepta ca cererea sa se mentina constanta, in timp ce pentru prima jumatate din 2009 consultantii imobiliari vad pentru zonele semicentrale, cu trafic pietonal redus, o crestere a gradului de disponibilitate si implicit o scadere a chiriilor.
Exista in continuare cerere pentru spatiile comerciale semicentrale situate in zone cu trafic pietonal intens, dar ocuparea acestor spatii depinde si de flexibilitatea proprietarilor in negocierea preturilor. Chiriile pentru spatiile comerciale stradale din zonele semicentrale din Bucuresti variaza intre 25 euro/ mp si 45 euro/ mp.
S-a facut resimtita in ultimul an o tendinta a retailarilor de parasire a spatiilor stradale din cartiere in favoarea mall-urilor, spun consultantii DTZ. Fenomenul s-a remarcat si la nivelul operatorilor din domeniul electrocasnicelor, care au trecut printr-un proces extensiv de dezvoltare a retelei, proces initiat cand spatiile comerciale din mall-uri nu erau o optiune comuna.
Cauzele acestui fenomen sunt multiple. Pe de o parte, spatiile stradale sunt limitate ca si suprafata si nu mai raspund intotdeauna exigentelor conceptului de retail modern pe care l-au abordat chiriasii lor in ultima vreme. Mall-urile sunt o alternativa atragatoare pentru multe lanturi de magazine care s-au extins in trecut prin spatii stradale, deoarece ofera suprafete mai mari, flexibilitate in configurarea acestora, trafic sporit si marketing integrat.
Conditiile contractuale pot fi un alt motiv al relocarii. Un contract pentru un spatiu stradal este de cele mai multe ori mai flexibil si mai permisiv pentru chirias, acesta putand sa se retraga fara consecinte majore, spre deosebire de contractele de inchiriere pentru centre comerciale, mult mai riguroase si mai rigide, care au o perioada minima de inchiriere de 5 ani, fara posibilitatea chiriasului de terminare inainte de termen.
Avand in vedere cele de mai sus, eliberarea unitatilor stradale neperformante din portofoliu poate fi o masura imediata intreprinsa de retailerii mari – cum sunt si operatorii de electrocasnice – care trec acum printr-un proces de restructurare a retelei de magazine.
In ceea ce priveste costurile, nu e neaparat mai ieftin un spatiu intr-un centru comercial. Spre exemplu, pentru o suprafata similara cu cele pe care le ocupa in mod normal un magazin stradal, un retailer ar putea plati chiar mai mult intr-un mall. Avantajul intr-un centru comercial este ca se pot contracta si suprafete mai mari, retailerul obtinand astfel un cost al chiriei pe metru patrat mai mic si un spatiu in care isi poate implementa conceptul.
Retailul stradal se afla in prezent intr-o perioada de stagnare, dupa ce in prima jumatate a anului 2008 cresterile au fost in medie de 15% comparativ cu aceeasi perioada a lui 2007. Stablilizarea s-a produs in a doua jumatate a anului trecut, pe masura ce criza economica internationala s-a facut simtita in Romania.
In topul celor mai scumpe zone din Bucuresti se situeaza centrul Capitalei cu accent pe Blvd. Magheru, urmat de Calea Victoriei, in aceste zone inregistrandu-se in 2008 chirii variind intre 120-150 euro/ mp.