- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Cum i-a facut criza sa se razgandeasca pe proprietarii de magazine stradale goale

05 Apr, 00:01 • cristina.mihai
Dupa un an in care multi proprietari de spatii comerciale stradale nu au lasat la pret nici in ruptul capului, acestia au inceput sa accepte ca asteptarile lor nu mai sunt corelate cu realitatile pietei si nu mai avanseaza niciun fel de suma, ci asteapta sa primesca oferte de la retaileri, spun analistii imobiliari.
Cum i-a facut criza sa se razgandeasca pe proprietarii de magazine stradale goale

„Multi proprietari prefera la momentul actual sa primeasca o oferta din partea unui potential chirias, fara sa ceara ei un anumit pret, asta datorita faptului ca sunt constienti ca asteptarile lor nu mai sunt la nivelul pietei”, spune Alexandru Preda, directorul departamentul high street al Colliers.

Numarul de magazine goale de pe principalele artere comerciale din Capitala a crescut in 2009, ca urmare a crizei imobiliare, gradul de neocupare situandu-se la 5-8%.

„Acest nivel va fi in scadere pe parcursul acestui an, pe masura ce interesul manifestat al unor retaileri se va concretiza in contracte de inchiriere. Chiriile efective, cele la care au loc tranzactiile, vor ramane stabile, iar chiriile cerute de proprietari vor scadea usor”, spune Alexandru Preda.

Catre sfarsitul anului 2009, chiriile cerute de proprietari pentru spatiile situate in zonele centrale ale orasului au devenit mai accesibile si sustenabile, acest lucru determinand cresterea solicitarilor de inchiriere, spune Estera Enache, senior consultant in cadrul departamentului de retail al DTZ.

Chiar daca pe arterele comerciale cunoscute din Capitala sunt destul de multe spatii goale comparativ cu perioada anterioara crizei, anul acesta a fost marcat de un interes mai mare din partea retailerilor. Printre brandurile de lux care vor deschide magazine anul acesta se numara si Armani, care intentioneaza sa deschida primul punct direct de vanzare din Romania.

Totusi conditiile mai avantajoase determina si retaileri de pe segmentul mediu sa se indrepte spre spatii comerciale stradale.

„Considerand conditiile avantajoase din piata si luand in calcul o expunere mai buna a brand-ului, tot mai multi operatori de pe segmentul lux, chiar si mediu isi indreapta atentia catre aceste locatii stradale”, mai spune Estera Enache.

Fata de anul trecut, 2010 a inceput cu un interes mai mare din partea retailerilor pentru spatii situate pe principalele artere comerciale, atat datorita scaderii chiriilor cat si disponibilitatii unor spatii in aceste zone, fata de perioada de boom in care gradul de neocupare era aproape zero, spune Alexandru Preda, directorul departamentului high street al Colliers, care adauga ca pentru spatiile bune, situate central, cererea a existat intotdeauna.

„Diferenta o face atingerea sau nu a punctului in care asteptarile referitoare la chirie ale proprietarilor se intalnesc cu ceea ce pot oferi chiriasii”.

Flexibilitatea proprietarilor din ultima perioada pare sa rezolve si acesta problema, asa ca sunt conditii favorabile intrarii unor noi branduri de lux pe piata. Totusi, analistul imobiliar nu se asteapta ca noile magazine din spatiile stradale sa fie deschise in primul semestru al acestui an, ci ori in toamna, ori in primavara lui 2011.

Primul magazin monobrand Emporio Armani va fi deschis la sfarsitul acestui an de firma Alsa Boutique, care detine mai multe francize de lux in Romania, respectiv Max Mara, Marela, La Perla, Mariella Burani, Ermenegildo Zegna si Pal Ziler, potrivit unor declaratii anterioare ale lui Oliver Petcu, directorul firmei de consultanta CPP Management.

De asemenea, Petcu a mai anuntat ca si compania Victoria 46 va deschide in toamna acestui an un magazin sub brandul retailerului francez de accesorii si imbracaminte pentru barbati Zilli.

Retailerii au inceput inca de la finalul anului trecut sa mai ocupe din spatiile stradale goale. Astfel in decembrie s-au deschis pe calea Victoriei un magazine Celini, unul Micri Gold si unul Maison Haute Horlogerie (MHH) (retailer francez specializat in comercializarea de instrumente de scris, bijuterii si ceasuri de lux-n.r.).