- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Dilema retailerilor pentru cea mai buna locatie: Strada, mall-ul sau online-ul?

31 Aug, 00:01 • cristina.mihai
Cafenelele prefera tot mai mult spatiile stradale in defavoarea mall-ului, fashionul se indreapta in directia opusa, de pe strada catre mall, tatonand in paralel si extinderea pe online, iar cazinourile sunt mai putin vizibile pe strada, presate de cresterea taxelor.
Dilema retailerilor pentru cea mai buna locatie: Strada, mall-ul sau online-ul?

In primul semestru al acestui an, retailerii au incetinit viteza de extindere, crescand numarul spatiilor neocupate atat pe strada, cat si in mall-uri.

Relocarile nu au o directie fixa, criteriul principal fiind rentabilitatea unitatii. Desi cei mai multi retaileri au preferat sa renegocieze chiriile inainte sa decida sa plece, relocarea ramane „una dintre optiunile luate in calcul de chiriasi”, spune Luiza Moraru, directorul departamentului de retail al firmei de consultanta CBRE-Eurisko.

Unde pleaca firmele care renunta la vechile spatii?

„Fenomenele de relocare sunt mixte. Exista pe de o parte chiriasii care se muta de pe strada in mall-uri, cum ar fi Miss Sixty, Oppinions si Bali, dar sunt si retailerii care se muta intr-o zona comerciala mai putin atractiva, tot stradal, dar cu o chirie mai mica”, a spus Aura Voiculescu, directorul departamentului de retail al DTZ Echinox.

Aceleasi tendinte le observa si Razvan Gheorghe, partener in cadrul companiei de consultanta imobiliara Cushman&Wakefield Romania. „In contextul actual, retailerii care se muta din spatii stradale in centre comerciale sunt in general cei din sectoare ca fashion (imbracaminte), footwear (incaltaminte) si sportswear (articole si accesorii sportive)”, a aratat Gheorghe.

Bancile, primele care renunta la spatiile stradale

Fundamentele alegerii unui spatiu in mall sau al unuia stradal au ramas aceleasi ca si inainte de criza. Astfel, inchiderile magazinelor de pe strada nu au fost determinate de o noua strategie de extindere, cat mai degraba de dorinta eficientizarii retelelor. Astfel, retailerii care au parasit spatii stradale provin din domenii foarte diferite – de la banci, magazine de electrocasnice sau fashion, a aratat Andrei Vacaru, consultant senior la Jones Lang LaSalle (JLL).

Desi toate categoriile au fost afectate, „cele mai vizibile inchideri de pe strada au fost cele ale operatorilor bancari, care fie si-au restrans spatiile, subinchiriind sau negociind cu proprietarii restrangerea spatiului, fie au inchis unele unitati”, a spus Aura Voiculescu de la DTZ.

„In cazul bancilor, dezvoltarea a fost mult prea accelerata in anii trecuti si nu totdeauna corelata cu necesitatile pietei. De asemenea, cazinourile sunt din ce in ce mai putin vizibile pe strada si numarul lor cred ca va continua sa scada, ca urmare a noii legislatii, care a crescut taxele”, a adaugat Aura Voiculescu.

Cine se muta pe strada

Spatiile stradale au si avantaje. Retailerii interesati de o prezenta pe arterele comerciale principale pot beneficia in prezent de conditii mai bune.

„Cu toate ca un numar important de magazine au fost inchise in ultimele 6 luni, au existat si magazine nou deschise. In conditiile scaderii nivelului chiriei, retailerii sunt interesati de aceste zone, care de multe ori aveau, pana nu demult, preturi prohibitive pentru business-ul lor”, a declarat Georgiana Andrei, directorea departamentului rezidential al Colliers.

„In primele 6 luni ale anului s-a inregistrat o scadere de aproximativ 20% a chiriilor la spatiile stradale pe arterele principale. Credem ca acest trend descendent va continua si in a doua jumatate a anului, chiar daca nu la fel de abrupt”, a mai spus Georgiana Andrei.

Operatorii de cafenele sunt o alta parte importanta a cererii de spatii stradale.

„In ultimele luni, avand in vedere scaderea chiriilor pentru spatiile centrale, am observat o cerere sustinuta din partea cafenelelor”, a precizat Andrei Vacaru de la JLL.

Amplasamentele stradale atrag mai multi clienti. „Se pare ca restaurantele si cafenelele functioneaza mai bine pe strada decat in mall, din cate stiu de la chiriasi”, a mentionat Aura Voiculescu.

Cine se indreapta spre mall

Conditiile mai bune de inchiriere si spatiile mai mari orienteaza magazinele de electrocasnice din ce in ce mai mult spre mall-uri. Aceste tipuri de magazine, care au inregistrat scaderi considerabile, estimate si la 50%, cauta in prezent chirii cat mai mici, care nu pot fi gasite pe strada, unde in ciuda reducerilor, nivelul ramane superior celui din mall.

„Toate tipurile de retaileri care erau prezenti pe strada vor ramane in acest tip de locatii, poate cu exceptia magazinelor de electrocasnice, care se vor concentra pe suprafetele mai mari, optand pentru conditiile mai bune pe care le pot obtine in centrele comerciale”, a spus Vacaru.

Retailerii de fashion sunt de asemenea mai atrasi de mall, in special cei care nu si-au ales bine amplasarea stradala de la inceput, si au platit chirii prea mari pentru ca magazinul sa fie sustenabil, spune Aura Voiculescu. „Probabil, cand proprietarii de pe Calea Victoriei vor reveni mai rezonabili, artera se va repopula”, a precizat reprezentanta DTZ.

Fashionul si turismul se orienteaza catre online

Comertul online devine insa din ce in ce mai interesant pentru retaileri, chiar daca acestia nu renunta la magazinele traditionale. De altfel, pe langa antreprenorii locali, in peisajul comertului electronic romanesc au intrat si magazine online importante de articole vestimentare din vestul Europei. Printre acestea, brandul francez La Redoute, care a intrat in Romania la finalul anului trecut si potrivit declaratiilor din acel moment, se asteapta la vanzari de 2 milioane de euro in primul an de activitate pe piata locala

„Teoretic, diversificarea si dezvoltarea business-urilor din retail catre online este o ruta logica, atat pentru ca exista probleme la magazinele traditionale, cat si pentru ca acesta este comertul viitorului”, a declarat omul de afaceri roman Marius Ghenea, care are mai multe magazine virtuale, iar anul acesta a inaugurat si primul mall online din Romania, platforma FashionUp.

„Acum, principala problema a retailerilor este sa-si acopere costurile si nu sa obtina profituri remarcabile. Din perspectiva raportului costuri-venituri, online-ul este mai usor de gestionat „, a spus Ghenea.

Comertul online este intr-un stadiu incipient in Romania. „Chiar si marile retele, cum ar fi Mango, care au aceasta optiune de cumparaturi online, inca nu livreaza in tara. In general, cei care apeleaza la retailul online in Romania sunt micii intreprinzatori care vad o oportunitate in mediul online, unde au costuri mai scazute”, a conchis Aura Voiculescu, reprezentanta DTZ Echinox.