- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Efectul intarziat al crizei: Mall-urile, „batute” de galeriile mici

05 Feb, 14:18 • karina.popescu
Investitorii si-au schimbat preferintele anul trecut in ceea ce priveste oportunitatile pe piata spatiilor comerciale. In locul mall-urilor, acestia s-au orientat catre centre comerciale cu galerii mici, cu o suprafata de pana la 6.000 de metri patrati, pe motivul timpului mai scurt pentru dezvoltarea unui astfel de proiect.
Efectul intarziat al crizei: Mall-urile, batute de galeriile mici


Perioada de
dezvoltare in acest caz se scurteaza semnificativ, de la accesarea
finantarii pana la inaugurare, spre deosebire de cea necesara pentru
construirea unui centru comercial de tip shopping mall. Astfel ca s-a
conturat o noua tendinta pe aceasta piata, potrivit specialistilor
CBRE.

Stocul modern de
spatii comerciale din Romania a inregistrat o crestere de 44% in al
doilea semestru din 2012, comparativ cu primele sase luni ale anului
trecut, potrivit raportului CBRE. Stocul de spatii comerciale din
Romania a ajuns la sfarsitul anului trecut la aproximativ 2,7
milioane de metri patrati, dintre care Bucurestiul detine 30%
(806.000 de metri patrati).

[img=3705][/img]„[b]Romania a
demonstrat si in 2012 ca este inca interesanta[/b] pentru dezvoltatorii
internationali de centre comerciale. Companii precum AFI Europe,
NEPI, Sonae Sierra, Immochan sau Raiffeisen Evolution dezvolta
proiecte in tara sau au in plan investitii in spatii comerciale”, a
spus Luiza Moraru (foto), head of Retail Department CBRE Romania.
 

De asemenea,
densitatea de metri patrati de centre comerciale la mia de locuitori
arata ca nu doar in Bucuresti exista potential de dezvoltare, ci si
in orase, precum Brasov, Timisoara, Craiova sau Galati”, a
completat aceasta.

Nivelul livrarilor
din 2012 reprezinta 6% (150.000 de metri patrati) din stocul modern
de centre comerciale, o cifra de patru ori mai mica decat cea
inregistrata in 2008 (aprox. 670.000 metri patrati).


Sase centre
comerciale au fost inaugurate in semestrul 2 al anului trecut, dintre
care [b]doar Ploiesti Shopping City este singurul de tip
shopping
mall”[/b].


In Capitala, au fost
finalizate trei centre comerciale, si anume Cora Rahova, InterCora
Mihai Bravu si Auchan City Crangasi, a caror suprafata insumeaza 35%
din totalul noilor livrari din S2 2012.

In prezent, la nivel
national se afla in constructie [b]peste 160.000 de metri
patrati[/b]. Anul acesta vor fi livrate proiectele Coresi Shopping
City faza I, AFI Palace Ploiesti, Cora Slobozia, Corall Constanta,
Uvertura Mall Botosani si Promenada Mall. Astfel, stocul total va
ajunge la [b]peste 2.800.000 de metri patrati[/b] si se asteapta ca
in doi ani de zile stocul de centre comerciale din Romania sa creasca
cu [b]6%[/b].

In Bucuresti sunt
prognozati sa fie livrati aproximativ 470.000 de metri patrati de
centre comerciale, in timp ce constructia unor proiecte de 430.000 de
metri patrati a fost oprita. [b]O serie de proiecte si-au schimbat
statutul de centre comerciale[/b], iar un exemplu este Armonia Arad,
care se afla in proces de reconversie intr-un parc industrial sau
logistic. Pentru 2014 livrarile vor include centre comerciale noi,
care vor fi localizate in Capitala si Brasov.


Media nationala
privind raportul de spatii comerciale la mia de locuitori a fost de
127 de metri patrati la sfarsitul lui S2 2012, in timp ce in
Bucuresti media este de 416 metri patrati. Lider in topul primelor 10
orase din Romania cu cel mai mare raport de spatii comerciale la mia
de locuitori il ocupa [b]Suceava, cu 1.118 metri patrati[/b].

Nume importante de
comercianti din zona de fashion ca C&A, H&M, marcile Inditex,
New Yorker, Kenvelo Group, Reserved, Takko, Deichmann, Humanic,
precum si jucatori din zona alimentara precum Penny Market, Profi,
Lidl, Mega Image sau Carrefour Express si-au continuat planurile de
extindere a propriilor retele si in semestrul al doilea din 2012.


De asemenea, cei
trei lideri din domeniul electrocasnicelor, Altex, Domo si Flanco, au
fost activi si in aceasta perioada a anului, cu deschideri de
magazine in centre comerciale din tara.


Noile prezente de pe
piata locala de anul trecut sunt Subway, CCC si Oodji.


In ultimul trimestru
al anului trecut, pe piata de lux din Capitala a intrat brandul
Roberto Cavalli, iar primul magazin a fost deschis in galeria
hotelului Marriott.


Cinema City a
inaugurat doua noi investitii de tip cinema multiplex anul trecut, in
Maritimo Constanta si Ploiesti Shopping City, consolidandu-si astfel
pozitia dominanta in Romania.


Pe de alta parte,
marcile internationale precum Burger King, Kiabi si InterEx au decis
sa-si retraga afacerile din Romania in 2012.

Chiria prime si
randamentul prime au ramas la acelasi nivel ca in trimestrele
precedente 50 euro/mp, respectiv 8,75/mp. Valoarea chiriei prime
inregistrata pentru Bucuresti este mai mare decat cea de la Sofia, in
timp ce, Varsovia, Budapesta si Praga conduc in topul regiunii, ca si
in cazul stocului de centre comerciale.

CBRE Group este
listat la S&P 500 si are sediul central in Los Angeles. Compania
are aproximativ 31.000 de angajati (excluzand afiliatii) si
deserveste proprietarii de active imobiliare, investitorii si
chiriasii prin intermendiul celor peste 300 de birouri din intreaga
lume (excluzand afiliatii).


CBRE ofera
consultanta pentru vanzarea sau inchirierea proprietatilor, servicii
corporatiste, managementul proiectelor, proprietatilor si altor
facilitati, consultanta in materie de credite ipotecare, estimare si
evaluare, planuri de dezvoltare, managementul investitiei, precum si
cercetare si consultanta. 

Citeste si
„Generatia Facebook”: Mall-urile trec intr-o noua etapa.
Cine va pierde chiriasi si clienti?