- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Magazinele goale de pe strada \”vor face pui\” pana la finalul anului

28 Aug, 00:02 • cristina.mihai
Spatiile comerciale stradale din Capitala, dar si cele din principalele orase de provincie din Romania, vor continua sa isi reduca gradul de ocupare in urmatoarele luni, chiar daca nu la fel de accelerat ca in S1, scaderea pietei de retail determinand tot mai multi chiriasi sa plece, spun analistii din piata.
Magazinele goale de pe strada \vor face pui\ pana la finalul anului

„In acest moment, sunt destul de putini chiriasi interesati de o deschidere, pentru ca piata de retail scade in fiecare luna. Spre exemplu, in iulie, retailul a coborat cu 17%, dupa ce in iunie a inregistrat o diminuare de 14%, fata de lunile corespunzatoare din anul precedent”, a spus Aura Voiculescu, directorul departamentului de retail al DTZ Echinox.

Astfel, piata se contracta si chiriasii sunt din ce in ce mai putin interesati de posibilitatea deschiderii unor noi unitati, mai ales ca „finantarea este greu accesibila pentru astfel de activitati”, a aratat Aura Voiculescu.

In primul semestru al acestui an, in Capitala erau circa 4.000 metri patrati de spatii stradale libere pe principalele artere comerciale, reprezentand un grad de neocupare de circa 5%, potrivit unui studiu facut public recent de compania de consultanta imobiliara Colliers.

„In Bucuresti, in centru, nu vor fi multe spatii neocupate, maxim 10-15%. In schimb, in orasele din provincie, gradul de neocupare poate ajunge pana la 30%. Cu siguranta, gradul de neocupare va creste, dar exceptie va face zona centrala din Capitala”, a declarat Razvan Gheorghe, partener Cushman & Wakefield Romania.

Pentru restul spatiilor de acest tip din Bucuresti, trendul este insa de continua descrestere, mai ales ca multe din aceste spatii aveau o accesibilitate limitata.

„Referitor la Capitala, estimarile se opresc la un grad de ocupare de aproximativ 80-85% in zonele centrale si aproximativ 70% in celelalte zone. Trendul actual este descrescator, tinand cont ca, inca la baza, calitatea comerciala a locatiilor era discutabila, avand in vedere accesibilitatea limitata si lipsa parcarilor, exceptie facand zonele cu trafic intens”, a spus Beatrice Pavel, managing director al companiei Prospector Consulting.

„Putem estima in continuare o crestere a gradului de neocupare pana la sfarsitul anului, insa nu atat de puternica, si trebuie sa subliniem faptul ca acesta depinde de disponibilitatea proprietarilor de a face concesii si a reduce nivelul chiriilor”, a adaugat Pavel.

In ceea ce priveste chiriile, analistii observa o stabilizare a nivelului, insa finalul anului ar putea aduce un nou val de scaderi.

„In prezent, observam o stabilizare a nivelului chiriilor. Evolutia viitoare insa depinde foarte mult de performantele economiei in general. In ceea ce priveste mall-urile, mai ales in Bucuresti, nivelul chiriei solicitate va fi influentat si de aparitia unor competitori foarte puternici, precum Cotroceni Park sau Sun Plaza”, a afirmat Andrei Vacaru, senior consultant in cadrul companiei Jones Lang LaSalle (JLL).

„Speram intr-o echilibrare a cererii si ofertei in ceea ce priveste nivelul de chirie. Evident, aceasta se va concretiza cu o scadere. Daca in prezent, scaderea este intre 10% si 30%, in viitorul apropiat ne vom indrepta mai degraba spre 30% sau mai mult”, este de parere Beatrice Pavel.

Reducerea chiriilor este vitala in contextul in care piata de retail a coborat, pentru ca in general retailerii accepta sa aloce pentru chirii intre 6-10% din cifra de afaceri.

„Probabil, in anumite situatii, in locatiile unde retailerii sunt interesati de imagine si de posibilitatea oferita de locatie pentru o promovare deosebita a brandului lor, comerciantii accepta sa plateasca o chirie pana la 15-20% din cifra de afaceri”, spune Razvan Gheorghe de la C&W.

Acest procent poate varia insa si in functie de tipul de activitate al retailerului si ce marja de profit presupune aceasta.

„Procentul pe care un retailer il poate plati pe chirie depinde foarte mult de marja sa de profit. Prin urmare, un hipermarket va plati in jur de 3-4 % din cifra de afaceri, in vreme ce un magazin de bijuterii, fashion sau cosmetice poate fi profitabil si la un nivel de 15-17%”, a explicat Andrei Vacaru de la JLL.