Real Estate

Piata materialelor de constructii in 2013: Renovarile, singura salvare?

23 Jan, 00:05 • karina.popescu
Piata constructiilor a scazut in ultimii ani pana la 50%, dupa ce in perioada 2004-2008 a fost unul din motoarele economiei locale. Producatorii au fost printre cei mai afectati, in lipsa finantarilor pentru proiecte imobiliare, insa au reusit sa se mentina, in special datorita accentului pus pe renovari. Ce ne rezerva 2013?
Piata materialelor de constructii in 2013: Renovarile, singura salvare?

Pentru a anticipa liniile mari care vor
defini piata materialelor de constructii in acest an, am stat de
vorba cu Augustin Russu (foto), directorul general Baumix.

DailyBusiness.ro: Cum a evoluat piata
materialelor de constructii in anii de criza?
Augustin Russu: Piata materialelor de
constructii s-a numarat printre sectoarele grav afectate de criza, in
special pentru ca scaderea drastica a venit imediat dupa o perioada
de boom imobiliar. Pasul de la proiecte imobiliare noi
care apareau zi de zi la inghetarea investitiilor a fost unul extrem
de abrupt, care a prins nepregatite multe companii care activau in
domeniu.

DB: Cum va arata piata in acest an?
AR: Dupa ani de scadere, 2013 va fi un
an de stagnare, posibil crestere pe anumite segmente care au avut o
evolutie pozitiva si in 2012, precum cel al renovarilor. In zona de proiecte noi de
infrastructura si imobiliare ramanem reticenti. Piata materialelor de
constructii din Romania se va mentine in jurul valorii de [b]3-3,5
miliarde de euro[/b] insa o estimare exacta este dificila, atat
pentru ca nu exista o auditare exacta, cat si pentru ca piata este
foarte sensibila la o serie de factori politici si economici, de
exemplu evolutia cursului valutar. Per total, 2013 va fi un an de
repozitionare pentru jucatorii care au reusit sa se mentina si de
reluare cu un ritm scazut a dezvoltarii. 

DB: Clientii au devenit mai constienti
si mai instruiti. Nivelul celor care isi construiesc singuri casele a
crescut in Romania, in anii de criza. In plus, multi s-au indreptat
catre proiecte de renovare. Cum au schimbat aceste lucruri piata?

AR: Din pacate, principalul factor de
decizie in achizitia materialelor de constructii pentru majoritatea
clientilor a ramas pretul, de cele mai multe ori in detrimentul
calitatii
. In general, consumatorul roman este unul matur, bine
informat, insa mai putin in ceea ce priveste materialele de
constructii.

Zona consumatorilor care fac alegeri
foarte documentate, privind beneficiile pe termen lung, este una
destul de limitata, dar intr-adevar se resimte o crestere a nevoii
de consultanta. De astfel, de aici a venit si nevoia de a investi
si in showroom-uri proprii de prezentare sau in cursuri gratuite
pentru meseriasi. 

DB: Cum ar putea sa arate un program de
stimulare a cresterii acestei piete, a finantarii pentru persoanele
fizice si juridice?

AR: Orice program de stimulare a
cresterii pe aceasta piata ar trebui sa fie parte a unei strategii pe
termen lung, care sa implice consultarea de catre autoritati a
jucatorilor din piata. Reluarea cresterii este depedenta de
investitiile in infrastructura, precum si de facilitarea
investitiilor private, de aceea este nevoie de stabilitate politica
si economica, precum si de programe care sa sustina industria pe
termen lung, nu izolat.

DB: V-a ajutat programul Prima Casa?
AR: Programe de tipul Prima Casa sau cel al
reabilitarilor termice au avut un ritm scazut de dezvoltare, motiv
pentru care, in ciuda potentialului ridicat, nu au influentat masiv
piata. La nivel de finantare a persoanelor fizice, bancile au facut
eforturi pentru a se relua creditarea, insa din pacate consumatorii
raman reticenti in ceea ce priveste investitiile de amploare,
preferand [b]investitii mai mici, in lucrari de renovare punctuale in
defavoarea unor constructii noi[/b].

DB: Ce ar trebui sa faca producatorii
mari in conditiile unei concurente din ce in ce mai mari?

AR: Concurenta neloiala, a celor care
scad in mod nesustenabil pretul in defavoarea calitatii este greu de
combatut si se poate face doar printr-o educare a publicului in
privinta riscurilor
care vin la pachet cu materialele care nu
respecta standardele.

In ceea ce priveste competitia cu
concurentii care respecta standardele de calitate, diferentierea
se face prin oferirea unor produse nisate, care sa raspunda unor
nevoi personalizate. Un exemplu ar fi tencuiala decorativa pe baza de
marmura, care ofera o permeabilitate mare la vaporii de apa, la
costuri cu 40% mai mici decat tencuiala traditionala. Dincolo de portofoliul de produse
dezvoltat prin investitii in laboratorul de cercetare, diferentierea
pe piata provine si din consultanta pe care o oferi clientilor, atat
prin intermediul prezentei in magazinele de bricolaj, cat si a
showroom-urilor de prezentare. 

DB: Ce schimbari ar putea aduce acest
an in zona constructiilor civile, dar si segmentul rezidential
pentru piata materialelor de constructii?

AR: Dezvoltarea pietei de constructii
civile depinde foarte mult de factorii politici si macroeconomici,
iar instabilitatea din ultimii ani s-a resimtit puternic. Revenirea sectorului depinde foarte mult de rata de absorbtie a
fondurilor europene, precum si de modul de organizare a
licitatiilor. Din pacate, este un segment in care accesul este
extrem de dificil pentru jucatorii mici si medii
, fapt ce afecteaza
evolutia acestora.

La nivelul segmentului rezidential,
estimam ca marile proiecte vor ramane in stand by pana spre
finalul anului, posibil chiar pana in 2014, piata continuand sa
scada si in acest an. Asadar, nu estimez schimbari majore pe niciuna
dintre aceste piete in 2013.

DB: Exista categorii de produse care nu
mai sunt compatibile cu cerintele actuale? Daca da, care ar fi
acestea?

AR: Nu exista categorii de produse care
sa aiba performante mult sub media pietei, insa putem vorbi din
contra despre cateva produse vedeta, care au avut evolutii pozitive
in ultimii ani, precum chiturile de rosturi sau
hidroizolatiile. In segmentul hidroizolatiilor,
cresterea a fost determinata de faptul ca oamenii au devenit tot mai
constienti de faptul ca o izolare superficiala a locuintei aduce
pagube foarte mari pe termen lung si trebuie acordata foarte mare
atentie acestui aspect, mai ales din cauza conditiilor meteo din
Romania, unde avem multe luni cu precipitatii sub forma de ploaie si
zapada. Evolutia pozitiva a segmentului de chituri a fost determinata
de lansarea unor game noi in ultimii ani. 

DB: Se prefigureaza aparitia unui tip
de produse pentru constructii cu alte caracteristici, care sa
corespunda noilor concepte de locuire sustenabila. Cum vor arata
aceste materiale noi si ce impact vor avea acestea in viitorul
apropiat?

AR: Exista cateva trenduri deja
vizibile la nivelul pietei materialelor de constructii din Romania,
si aici ne referim la focusul pe sanatate, dar si pe
durabilitatea in timp a produselor. In 2011 am lansat, de altfel,
primele produse care incorporeaza tehnologia MicroPor, ce ofera
impermeabilitate 100% si au ph alcalin, impiedicand dezvoltarea
ciupercilor.  Dincolo de aceste aspecte legate de
confort si sanatate, se remarca intr-adevar si un viitor al
constructiilor sustenabile, insa in Romania nu se poate vorbi inca
nici macar despre o nisa
. Investitiile noastre in laboratorul de
cercetare – dezvoltare vizeaza si acest aspect eco al materialelor de
constructii, pregatindu-ne astfel pentru provocarile urmatorilor ani.

DB: Cum au evoluat afacerile Baumix
anul trecut?
AR: 2012 a fost un an caracterizat de
stabilitate la nivelul cifrei de afaceri, focusul principal a fost pe
profitabilitate si nu pe volum, date fiind conditiile de piata si
lipsa cererii. Secretul evolutiei pozitive a profitabilitatii in
ultimii ani a fost trecerea printr-un proces de eficientizare, care a
fost complex si a vizat toate aspectele business-ului – relocarea
unitatii de la Gherla, managementul eficient al stocurilor, reducerea
pierderilor din procesul de productie, cresterea randamentului,
investitii in tehnologizare etc.

DB: Care au fost principalele provocari ale companiei in ultimii ani? 
AR: Din pacate, provocarile nu au venit
atat de mult din partea celorlalti jucatori de renume din piata, ci
mai degraba a celor care au profitat de goana clientilor dupa
reduceri pentru a pune in vanzare produse neconforme, de calitate
indoielnica, la preturi de multe ori de dumping. Piata materialelor de constructii din
Romania duce lipsa unor reglementari stricte, fapt care a permis
aparitia acestui tip de concurenta neloiala, care aduce numeroase
deservicii, atat producatorilor de renume, cat si clientilor finali. 

DB: La ce va asteptati pentru 2013 si ce strategii aveti pentru a va creste cota de piata?
AR: In 2013, cresterea va veni din focusul
pe produse aducatoare de marja
, precum adezivii, chiturile de
rosturi si hidroizolatiile, precum si din faptul ca mizam pe o
intoarcere a clientilor catre produse de calitate, mai ales in zona
de renovari, care reprezinta motorul pietei la acest moment. Avem in
vedere in acest sens investitii pentru o mai buna vizibilitate a
brandului in retelele de bricolaj, precum si in showroom-urile
proprii de prezentare.

Baumix concureaza pe piata locala cu producatori precum Adeplast sau Duraziv.