Real Estate

Soarta retailului romanesc in 2012: Studiile ne plaseaza la coada clasamentelor

17 Nov, 00:03 • cristina.mihai
Vanzarile din retail pentru 2011-2012 vor  scadea usor pe piata romaneasca, potrivit datelor Cushman&Wakefield si Oxford Economics, citate intr-un raport de piata al companiei de consultanta imobiliara. Potrivit graficului realizat de companie, perspectivele vanzarilor din retail claseaza piata locala la coada clasamentului in Europa, alaturi de tari ca Grecia, Italia sau Portugalia.
Soarta retailului romanesc in 2012: Studiile ne plaseaza la coada clasamentelor

Astfel, previziunile claseaza
Romania in zona tarilor cu scaderi ale vanzarilor din retail in 2012, desi in
2011 fata de 2010 s-a inregistrat o crestere usoara a acestui indicator, de
sub 4%.

Cresterea nu acopera insa
scaderile drastice din perioada 2008-2010, cand Romania era in top 5 scaderi
ale vanzarilor din retail. Anterior insa, retailerii inregistrau, pe fondul boom-ului economic, cresteri mari de vanzari.[img=2245]Vanzarile in perioada 2011-2012[/img]

Romania este de asemenea in coada
clasamentului la stocul de spatii de retail modern
, dar si la concentrarea de spatii comerciale la 1.000 de locuitori. Mai mult, 2012 se anunta un an
sarac in deschideri de noi centre comerciale pe plan local.

Datele Eurostat privind
comertului nu arata o situatia mai pozitiva in 2011, Romania avand in septembrie a treia scadere ca marime din UE, de 4,9%
fata de septembrie 2010.

Cushman & Wakefield preconizeaza ca in 2012 extinderea
internationala va deveni o chestiune prioritara pe agenda marcilor de prima
importanta, insa atrage atentia ca retailerii dau inca dovada de precautie si
evalueaza in mod activ portofoliul existent de magazine, in vederea scaderii
costurilor si maximizarii profitului. In unele situatii, acolo unde este
posibil, retailerii isi concentreaza atentia ei atentia
la marile orase mondiale, la bulevardele si centrele comerciale de prima clasa.
 

Totusi, desi anul acesta activitatea de expansiune s-a axat
mai ales pe locatiile principale, retailerii si unii investitori cu mai mica
aversiune la risc incep sa isi largeasca orizonturile in ceea ce priveste pietele
tinta. Numerosi retaileri sunt gata acum de a se extinde in pietele emergente,
si doresc sa ia in considerare pietele consacrate din orasele mai mici.

Totusi, in fiecare caz, majoritatea se axeaza pe locatii de
prima clasa si proprietati bine configurate. Interesul pentru spatii moderne de retail este strans legat de nevoia retailerilor de
eficienta, durabilitate si integrare a tehnologiei.

Cu toate acestea, raportul „What’s in store for European
retail 2012?” subliniaza oferta tot mai deficitara de spatii de prima
clasa
, a caror disponibilitate nu este deloc avantajata de tendinta unor
retaileri de a-si cumpara proprietatile.

Accesul la piata nu va fi usurat de recenta limitare a proiectelor
de dezvoltare, raportul sugerand ca aceasta va fi principala provocare pentru
strategiile de extindere ale retailerilor. In plus, suprafata totala de 6,8
milioane metri patrati, proiectata sa fie livrata anul acesta (46%
revenind Rusiei si Turciei), va suferi probabil o diminuare, din cauza
diferitelor intarzieri anuntate in cadrul proiectelor.

Retailerii se grabesc sa adopte strategii de comert pe mai
multe canale. Ei au inceput cursa de adaptare a magazinelor, a metodelor
de operare si a strategiilor, in vederea imbunatatirii relatiei cu clientii
 si a dezvoltarii comertului pe mai multe
canale: comertul pe mobil (m-commerce)  si
cel pe Internet (e-commerce) fiind probabil combatantii cheie in viitor.

Nu exista o strategie singulara care sa functioneze pe toate
pietele, insa conform Cushman & Wakefield, nevoia de a avea o proprietate
vizibila, eficienta, conectata la Internet si bine amplasata va fi un obiectiv
cheie in toate orasele de top. Cu toate acestea, retailerii se confrunta cu un deficit al
ofertei de spatii convenabile
, iar limitarea dezvoltarilor a dus la cresterea
chiriilor din cauza concurentei. Totusi, in domenii secundare se intampla exact
invers – disponibilitatea este mare si inca in crestere, iar chiriile si
stimulentele raman supuse presiunii.

Conform lui David Hutchings, directorul  departamentului European Research la Cushman
& Wakefield, „rata mai mica a inflatiei si dobanzilor va impulsiona puterea
de cumparare in 2012 pana la un punct in care criza datoriei straine probabil ca
se va stabiliza”. Totusi, nimeni nu stie cand va fi aceasta, prin urmare
incertitudinea continua, somajul si taxele mai mari ii vor tine pe consumatori
subjugati. In consecinta, chiriile vor fi in continuare dictate mai mult de
oferta, decat de cerere. 

„Preconizam ca in 2012 cresterea va fi mai mica decat in 2011, chiar negativa in unele locatii din pietele de mijloc. Lucrul acesta se va  reflecta in esenta activitatii  de retail. Marile bulevarde vor depasi in
performanta centrele comerciale, datorita cererii de lux, dar si datorita dorintei
comerciantilor de produse de larg consum de a obtine o vizibilitate mai mare in
piata”, a spus Hutchings.

„Unitatile accesibile, dar si depozitele cu desfacere vor avea
probabil rezultate mai bune, intrucat formatele comode si eficiente din punct
de vedere al costului sunt la mare cautare. Se preconizeaza ca si outleturile vor avea rezultate bune. Cifrele de afaceri
din ultimii cativa ani ale unor centre bine conduse confirma convingerea ca
acest concept este mai rezistent la recesiune decat alte domenii de retail”, a adaugat specialistul.

Cushman & Wakefield preconizeaza ca retailerii cu preturi
mici si retailerii de lux vor avea rezultate solide. Cheltuielile cumpatate si
o mai mare atentie acordata de consumatori valorii i-au avantajat pe retailerii
cu oferte si discounturi, cum ar fi Lidle, Aldi, Primark si H&M,  care si-au extins portofoliile; cei foarte
bogati sunt si mai feriti de situatia economica potrivnica, intrucat
consumatorii, in general, aspira inca la ce-i mai bun, asigurand in continuare
prosperitatea retailerilor de lux.