AUTO

Piata auto a ajuns la nivelul de acum 13 ani, dupa 6 ani de scaderi consecutive

28 ianuarie 2014, ora 15:18 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
auto.jpg
Piata auto din Romania a scazut cu peste 6% in 2013, coborand pana la nivelul din urma cu 13 ani, dupa 6 ani consecutivi de contractii, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Semestrul II al lui 2013 a inregistrat o crestere destul de importanta a vanzarilor raportate, ceea ce a dus la cresteri – in anumite luni chiar importante - fata de lunile similare din 2012. Ca urmare, pentru aceasta perioada (sem. II) consemnam o crestere medie a pietei de 5,7% fata de aceeasi perioada din 2012, din care la autoturisme de 9,7%.

Cu toate acestea, la sfarsit de an se inregistreaza o scadere generala a pietei de 6,3%, din care la autoturisme de 4,8%.

Si pe plan european observam o evolutie negativa in 2013 a principalelor piete europene, care, pe segmentul autoturisme inregistreaza scaderi semnificative, astfel: Franta -5,7%, Italia -7,1%, Germania -4,2%.

In continuare, vanzarile pe piata din Romania sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (74% din totalul volumelor in 2013 fata de 70% in 2012). In ceea ce priveste situatia pe luna decembrie (in care a functionat Programul “Rabla”), raportul este la nivelul mediei anuale, adica 25% vs. 75%.

In plus, in 2013, vanzarile de autovehicule noi au fost afectate de disponibilitatea tot mai mare a vehiculelor rulate din import, care au continuat sa creasca pana la un volum de peste 266.000 unitati, din care 221.800 autoturisme (crestere de 27% fata de 2012). Din aceste cifre, rezulta ca, la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vandut in Romania, au fost aduse alte 3,8 rulate!

La un volum total de 410.997 unitati fabricate, anul 2013 inregistreaza un record absolut in ceea ce priveste volumul productiei autohtone, dar si o crestere procentuala semnificativa de 21,7% fata de anul 2012, cifra datorata in exclusivitate productiei de autoturisme care inregistreaza o crestere de 25,8% (volum total 410.959 unitati). 

In cifre absolute, fata de aceeasi perioda din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 73.232 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari le-au inregistrat Dacia Duster (123.213 unitati), urmata de Dacia Sandero (119.228 unitati), Dacia
Logan ( 84.050 unitati) si Ford B-max(68.339 unitati).

La un volum de 362.869 unitati exportate, inregistram si la acest capitol o crestere semnificativa in 2013 (+9,6%), comparativ cu anul 2012. Cresterea se datoreaza in exclusivitate autoturismelor, care inregistreaza un plus de 13,1%.

Cel mai exportat model in 2013 a fost Dacia Duster (118.901 unitati), urmat de Sandero (114.102 unitati), Ford B-max (68.353 unitati) si Dacia Logan (43.373 unitati).



Ar mai fi de remarcat faptul ca aproximativ 88% din productia nationala a fost exportata, fapt ce face ca in cometul cu autovehicule sa se inregistreze un sold pozitiv important al balantei comerciale, iar industria auto contribuie si in acest an, in mod semnificativ, la reducerea deficitului comercial al Romaniei.

Cu un volum total de 8.070 unitati vandute in luna decembrie (cea mai buna luna decembrie din ultimii 3 ani), ajungem in 2013 la un total de 82.011 unitati (din care 68.702 autoturisme), adica un volum cu 6,3% mai mic fata de 2012. Scaderea este mai mica la autoturisme, respectiv - 4,8%.

Este de remarcat faptul ca, pentru prima data in ultimii trei ani, remarcam o crestere a trei trimestre succesive ale aceluiasi an dar si faptul ca toate cele 6 luni ale semestrului II 2013 au inregistrat volume mai mari comparativ cu cele similare din 2012. In mod cert, acest dezechilibru intre cele doua semestre vine din lansarea tarzie a Programului „Rabla”.

La autoturisme, topul pe marci la sfarsitul anului 2013 este condus de catre Dacia, cu 22.727 unitati vandute (33,1% din total), urmata de Volkswagen (7.447 unitati /10,8%), Skoda (5.516 unitati / 8%), Renault (4.088 unitati / 6%), Ford (3.727unitati / 5,4%), si Opel (2.786 unitati / 4,1%).

Pe modele, Dacia Logan ramane pe primul loc, urmat de Sandero, Duster, Skoda Octavia si Volkswagen Golf, acestea 5, totalizand impreuna peste 36% din piata.

Analizand segmentarea pe clase, remarcam faptul ca in anul 2013, cele doua clase cu vanzari importante (B si C acopera peste 2/3 din total piata) revin in teritoriul pozitiv, toate celelalte (exceptie facand clasa F) fiind pe minus, cu scaderi peste media generala (-4,8%), cuprinse intre 12% si 27%!.

In functie de tipul de combustibil, in 2013 continua cresterea ponderii autoturismelor cu motoare diesel, care ajung la 53,8% din piata, fata de 51,3% cat se inregistra in anul 2012. Este explicabil daca avem in vedere faptul ca volumele realizate
pe segmentul autoturismelor diesel au scazut cu doar 0,2%, in timp ce scaderea inregistrata de autoturismele pe benzina a fost de 10,3%.

Un alt aspect pe care il mentionam in analizele noastre lunare la acest capitol, este gradul in care motorizarea diesel este prezenta in vanzarile unor marci sau modele.

La acest criteriu, opt din primele zece marci, inregistreaza vanzari cu motorizare diesel peste 50% (trei dintre ele chiar peste 85%), situatie care se mentine si la modele, unde 8 dintre modele inregistreaza un procent de peste 50% motorizare diesel din vanzarile respectivei marci (la trei dintre modele, acest procent trecand de 80%).

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV+ minibuse), observam o scadere mai puternica a pietei (-18,1%) - datorata aproape in totalitate absentei de pe piata a vehiculelor consacrate din productia interna -, dar si faptul ca peste 47% din piata este acoperit de primele trei marci (Dacia, Ford, Renault).

"A fost un an mult mai dificil decat era estimat pentru sectorul auto, atat in Romania cat si restul Uniunii Europene. Piata autohtona s-a contractat insa si mai mult comparativ cu cea din UE (-1,7%), in special datorita unui cumul de factori negativi, dintre care se detaseaza accesul dificil la sursele de finantare si disponibilitatea importurilor de vehicule rulate nefiscalizate, ambele pe fondul unei puteri de cumparare mult reduse ale cetatenilor romani in comparatie cu cei din alte state europene", au conchis reprezentantii APIA.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 26 Mai 2020, 03:34
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter