AUTO

Secretul revigorarii pietei auto: Cum se explica avansul spectaculos din primul trimestru

16 aprilie 2014, ora 00:06 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
sandero1.jpg
Piata auto din Romania pare sa-si fi revenit miraculos, cu o crestere neasteptata de peste 20% pe segmentul masinilor noi in primul trimestru. Cum explica jucatorii si specialistii din domeniu acest avans?

"Este posibil sa inceapa reanimarea pietei auto din Romania", a spus pentru DailyBusiness.ro Constantin Stroe, vicepresedintele principalului producator de profil din Romania, Dacia.

Acesta a explicat ca avansul din primele trei luni s-ar putea datora insa si unei "mane ceresti", adica imbatranirii parcului national auto.

"Cresterea poate fi data de nevoia de reimprospatare a parcului auto de catre firmele care au nevoie de mijloace de transport", a mentionat Stroe.

Desi considera ca e evolutia din primul trimestru este un semn bun, Stroe nu este insa atat de optimist ca va creste in continuare "ca un balon".

La fel de retinuti sunt si unii analisti auto, care explica avansul de la inceputul acestui an prin efectul de baza.



"La cat de jos a fost piata auto anul trecut, ori ramanea la acelasi nivel, ori crestea", a spus analistul auto Adrian Mihalianu, precizand ca mai jos de atat nu avea unde sa coboare.

Perspective bune pentru tot anul

Pe piata masinilor noi, primul trimestru este prin traditie cel mai slab din an, astfel ca sunt sanse ca nivelul de 57.000 cu care s-a incheiat anul 2013 sa fie depasit, un argument fiind si faptul ca programul Rabla a inceput mult mai repede decat anul trecut, anticipeaza reprezentantii site-ului Autovit.ro.

"Piata poate fi insa ajutata si daca noul format al programului, cu tichet electronic, va functiona corespunzator si sa nu mai ramana mii de tichete nefolosite. Daca programul Rabla va decurge bine, piata are sanse sa ajunga la 65.000 de unitati", au adaugat reprezentantii site-ului de vanzari auto.

Ei au apreciat ca in primul trimestru piata a fost cu circa 2.000 de unitati peste Q1 2013 si daca ritmul se va mentine si pe mai departe, nivelul de 65.000 poate fi atins.

Acestia nu au previziuni la fel de optimiste pentru piata masinilor second-hand din import, care desi a crescut cu 40% anul trecut, anul acesta ar putea depasi cu greu valoarea de 200.000 de unitati. "Totusi, acest sector este imprevizibil si luni cu cifre slabe pot alterna cu unele in care cifrele sunt neasteptat de mari", au mai spus reprezentantii Autovit.ro.

Potrivit lor, efectele timbrului de mediu se resimt in piata si in 2014, iar numarul de tranzactii cu masini second-hand pe plan intern este putin mai mare decat anul trecut, insa la jumatate fata de anul de maxim 2011. Si pe mai departe posesorii de masini Euro 3 si Euro 4 produse inainte de 2007 nu au motive sa le vanda, iar blocajul din piata este consistent.

Sentimentul de incertitudine din piata este mentinut si de posibilitatea ca formula timbrului de mediu sa fie schimbata anul acesta, mai ales ca la conducerea Ministerului Mediului au fost modificari de ordin politic (Rovana Plumb a fost inlocuita de Atilla Korodi) si in general acestea antreneaza si modificari ale planurilor. In orice caz, daca se vor produce schimbari la timbrul de mediu, este putin probabil ca ele sa fie implementate mai repede de aceasta toamna fiindca vor
trebui facute dezbateri publice in tara si foarte probabil si consultari cu Uniunea Europeana, au spus reprezentantii site-ului de vanzari auto.

Ei au adaugat ca si cresterea pretului benzinei la 1 aprilie ii va determina pe o parte din soferi sa parcurga mai putini kilometri si chiar daca impactul nu va fi semnificativ, este posibil ca o parte dintre cei care ar fi vrut sa-si ia o masina second-hand de cateva mii de euro sa fie descurajati si sa amane achizitia, in speranta unor vremuri mai bune.

Un factor descurajant este si cel legat de starea creditarii si de micsorarea numarului celor care ar fi dispusi sau care isi permit sa-si ia un credit pentru o masina, au conchis reprezentantii Autovit.ro.

Crestere si fara Rabla

Piata auto din Romania a inregistrat rezultatele record in primul trimestru al anului, chiar si fara volumele din Programul Rabla.

Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale), inregistreaza in trimestrul I o crestere de 21,7% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Strict pe segmentul autoturismelor, cresterea a fost de 19,1%.

Este pentru prima data din 2009 pana acum cand in primul trimestru se inregistreaza o crestere fata de anul precedent si cea mai mare crestere pe aceasta perioada din 2007 pana in prezent (a mai existat doar in 2008, dar numai de 17%), potrivit unui raport al APIA.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Joi, 09 Decembrie 2021, 06:00
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter