Valoarea totală a activelor înghețate ale Băncii Centrale a Rusiei în Uniunea Europeană este estimată la circa 200 de miliarde de euro, aflate în principal în depozitul Euroclear din Bruxelles și în Clearstream, Luxemburg, potrivit Digi24.
Până acum, UE a putut folosi doar veniturile din dobânzi generate de aceste fonduri, așa-numitele „profituri neașteptate”, care au variat între 3 și 5 miliarde de euro anual și au fost direcționate în special către serviciul împrumutului G7 pentru Ucraina (ERA – împrumuturi extraordinare pentru accelerarea veniturilor).
Noua propunere a Comisiei Europene vizează utilizarea depozitelor în numerar de la Banca Centrală Europeană, asociate activelor rusești, pentru a finanța un împrumut destinat reconstrucției Ucrainei.
Experții estimează că, în următorii cinci ani, acest mecanism ar putea aduce Ucrainei între 50 și 70 de miliarde de euro. Rusia ar rămâne, formal, proprietara activelor înghețate, însă lichiditatea ar fi pusă la dispoziția Kievului.
Această strategie reduce riscul de a afecta încrederea în euro ca monedă de rezervă globală. Esențial este faptul că noul instrument ar permite Ucrainei să acopere anual un deficit bugetar de 8–10 miliarde de euro fără a pune presiune directă pe bugetele statelor membre UE. În acest fel, solidaritatea cu Ucraina nu ar mai depinde de ciclurile politice sau de valurile populiste, iar sprijinul ar deveni mai stabil și mai previzibil.
Totodată, împrumutul pentru reparații ar putea fi un mecanism care să ofere Fondului Monetar Internațional mai multă încredere pentru lansarea unui nou program în Ucraina, având la bază o sursă sigură și constantă de finanțare externă.
Cu toate acestea, există provocări semnificative. Moscova pregătește deja argumente potrivit cărora chiar și transformarea activelor în obligațiuni echivalează cu exproprierea. În plus, sunt așteptate procese în arbitraj internațional și în instanțe naționale. O altă dificultate ține de unitatea politică: schema are nevoie de sprijinul unanim al tuturor statelor membre UE.
Există și un risc reputațional pentru Uniunea Europeană. Dacă alte state percep că UE ar putea utiliza rezerve valutare sub orice pretext, încrederea în euro ar putea fi afectată. Din acest motiv, Bruxelles trebuie să arate clar că nu este vorba de o ingerință arbitrară în proprietate, ci de un mecanism de reparații justificat prin dreptul internațional și prin principiul responsabilității agresorului, notează Kyiv Independent.