Peste jumătate dintre adolescenții de 15 ani din statele membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) stau mai mult de 30 de ore pe săptămână în fața ecranelor, arată un raport. Conform datelor referitoare la țara noastră, aproximativ 80% dintre copiii români de 15 ani petrec peste 30 de ore pe săptămână pe dispozitive digitale.
Datele OCDE pe baza cărora a fost întocmit raportul au fost colectate în 2022, când au avut loc testările PISA, organizate în nu mai puțin de 81 de state, printre care se numără și România. Țara noastră este în plin proces de aderare laOCDE, iar în luna decembrie a anului trecut a primit avizul formal privind conformitatea cu instrumentele organizației în domeniul educației, notează Edupedu.
Timpul petrecut de copii pe telefon include atât intervalul alocat studiului, cât și timpul liber în care adolescenții de 14 ani utilizează dispozitivele digitale.
Potrivit datelor, 59,63% dintre copiii români de 15 ani petrec mai mult de 30 de ore pe telefon sau alte dispozitive. 21,13% dintre aceștia stau în fața ecranelor peste 80 de ore, ceea ce înseamnă că unul din cinci elevi petrece aproximativ 12 ore pe internet.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/08/telefon-1-1024x576.jpg)
Un studiu realizat în 2024 de Organizația Mondială a Sănătății arată că 22% dintre copiii și adolescenții cu vârste cuprinse între 11-15 ani din România se confruntă cu „sevraj psihologic, străi de anxietate, de neliniște, de acel fear of missing out, de nervozitate, de tristețe” atunci când nu au acces la Internet și rețele de socializare.
La nivelul OCDE, statul în care copiii de 15 ani petrec cel mai puțin timp pe dispozitive este Japonia. Aici, 53,1% dintre adolescenți petrec mai puțin de 20 de ore pe săptămâă în fața ecranelor și doar 9,9% dintre aceștia folosesc dispozitivele tehnologice peste 60 de ore/săptămână.
În fruntea clasamentului se regăsesc și Irlanda, unde 45,2% dintre adolescenții din această categorie de vârstă petrec sub 30 de ore pe săptămână pe internet, Franța (43,55%) și Spania (42,9%).