Ministerul Educației a emis vineri, 22 august 2025, precizări cu privire la efectele creșterii normei didactice cu două ore pe săptămână asupra profesorilor titulari din România, în contextul aplicării Legii fiscal-bugetare nr. 141/2025.
Te-ar mai putea interesa și: Sindicaliștii protestează, ministrul Educației argumentează. ”Fără măsurile de austeritate, începerea anului şcolar cu salarii şi burse devine imposibilă”
Conform datelor furnizate de minister pe baza informațiilor transmise de inspectoratele școlare, majoritatea covârșitoare a cadrelor didactice titulare, aproximativ 98,6%, își vor desfășura activitatea în aceleași unități școlare în care au lucrat și în anul precedent. Doar un procent foarte mic, de circa 1,4%, va fi nevoit să își constituie norma și la alte unități școlare.
Ministerul subliniază că mărirea normei didactice are ca scop principal creșterea interacțiunii elevilor cu profesorii titulari, ceea ce ar trebui să conducă la o îmbunătățire a procesului educațional. Totuși, oficialii menționează că eficiența acestei măsuri trebuie completată prin reducerea sarcinilor birocratic-administrative care ocupă timpul profesorilor în mod obișnuit.
„Creşterea normei didactice cu două ore de predare pe săptămână, stabilită prin Legea fiscal-bugetară nr. 141/2025, a generat redefinirea normelor didactice pentru noul an şcolar (2025 – 2026).
Pe baza informaţiilor furnizate de inspectoratele şcolare la finalul perioadei de constituire a normelor la nivelul unităţilor de învăţământ, în cazul profesorilor titulari, aproximativ 98,6% au rămas în aceleaşi unităţi şcolare, iar ceilalţi aproximativ 1,4% îşi vor constitui normele şi de la alte unităţi şcolare”, precizează sursa citată, potrivit Agerpres.
Ministerul a anunțat că săptămâna viitoare vor fi distribuite normele pentru profesorii suplinitori și ulterior vor fi comunicate orele disponibile pentru plata cu ora. De asemenea, autoritățile vor oferi public informații complete privind implementarea acestor măsuri, pentru a asigura transparență și predictibilitate în modul de organizare a activității școlare pentru anul școlar 2025–2026.
„De asemenea, prin reglementările ministerului pentru implementarea legii fiscal-bugetare (L141/2025) s-a avut în vedere posibilitatea de a evita fragmentarea normelor didactice acolo unde acestea erau deja fragmentate în trei sau mai multe unităţi şcolare”, se arată în comunicat.
Te-ar mai putea interesa și: Studenții amenință cu boicotul anului universitar după tăierea burselor. Ministrul Educației le răspunde să se ducă la muncă