Românii încearcă să mănânce mai sănătos, dar au parte de surprize la fiecare pas. În cel mai recent episod al campaniei „Ce ne puneți în mâncare”, realizată de jurnalista Mădălina Iacob de la Antena 1, a fost analizat chefirul vândut în magazine. Rezultatele? Doar jumătate dintre produsele testate conțin, de fapt, chefir adevărat.
Specialiștii au testat opt produse vândute sub eticheta „chefir”. Concluzia este simplă și îngrijorătoare:
„Din păcate, ceea ce am găsit noi a fost că jumătate din cele 8 produse conțin într-adevar și drojdii, merg spre tehnologia chefirului, iar jumătate conțin exclusiv bacterii lactice. Asta înseamnă că, de fapt, sunt un lapte bătut, o sana, în funcție de conținutul de grăsime. Nu poate fi legal incriminat pentru că nu avem o legislație foarte clară care să ne spună fără drojdii nu egal chefir”, a declarat Alexandru Cîrîc, director ICA.
Chiar și realizatorii campaniei au fost surprinși. Mădălina Iacob mărturisește că și ea consumă chefir zilnic, alături de colegii săi, convinsă de beneficiile reale ale acestuia.
„Campania «Ce ne puneţi în mâncare» este o surpriză şi pentru mine de la un episod la celălalalt. Cred că educaţia alimentară este esenţială în acest moment, în România, atât timp cât legislaţia şi autorităţile din domeniu nu sunt atât de dure pe cât ar trebui să fie. Nu vrem să substituim autorităţile de control, dar vrem să învăţăm oamenii cum să aleagă corect alimentele, fie că fac cumpărăturile de la piaţă sau de la supermarket.
Feedback-ul telespectatorilor e impresionant şi ne motivează să continuăm. Noi rămânem vigilenţi şi continuăm să ducem produse la testat. Şi, de obicei, testele ies prost fix la produsele care nu mă aştept să fie periculoase pentru organism. În cel mai recent episod al campaniei, chefirul a fost vedeta. Chefir pe care îl beau zilnic şi eu la redacţie, alături de mulţi colegi ai mei. Toţi am citit despre beneficiilor extraordinare pe care produsul şi, mai exact, drojdiile specifice din acesta le aduc. Iată că şi aici am avut cu toţii o surpriză. Uriaşă”, a spus Mădălina Iacob.
Citește și: Poți mânca pepene roșu dacă ești la dietă? Adevărul despre zahărul din fructe
Așadar, eticheta nu garantează întotdeauna conținutul. Iar lipsa unor reglementări clare le permite producătorilor să folosească denumirea „chefir”, chiar dacă produsul nu are drojdii specifice. Consumatorii trebuie să fie mereu atenți, să citească cu grijă ambalajele și să se informeze constant.