- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Analfabetismul funcțional la putere în județele din România! Doar 1 din 5 elevi înțeleg un text citit. Experții trag semnale de alarmă

02 May, 15:42 • Constantin Cristina
Analfabetismul funcțional rămâne o problemă gravă pentru generațiile din ziua de azi. Doar 11% dintre elevi ies din gimnaziu cu nivelul „funcțional”. Iată județele din România în care situația este critică.
Analfabetismul funcțional la putere în județele din România! Doar 1 din 5 elevi înțeleg un text citit. Experții trag semnale de alarmă

Cei mai mulți copii români care ajung la capătul ciclului gimnazial sunt analfabeți funcționali sau au un nivel funcțional minim, a informat antena 3 CNN.

Vezi și: Analfabetismul, „tratat” cu vacanțe pe bandă rulantă! Deși sistemul de educație este la pământ, elevii și profesorii primesc o nouă vacanță, diferențiată, pe județe

Analfabetismul funcțional la putere în județele din Români

Doar 11% dintre elevii de gimnaziu din România înțeleg un text citit și sunt capabili să extragă din el o informație. Mai exact, doar 1 din 5 elevi ies din ciclul gimnazial cu un nivel „funcțional”, potrivit datelor BRIO, Platforma Digitală pentru Îmbunătățirea Performanțelor Școlare.

Studiul s-a realizat pe o perioadă de 15 luni, în intervalul ianuarie 2021-aprilie 2022 colectând date pentru raportul BRIO. Așadar, doar 11% dintre absolvenții de gimnaziu au calificativul „funcțional”, 47% aparțin categoriei „minim funcțional”, iar 42% sunt în zona nefuncțională.

Analfabetismul funcțional înseamnă că un elev nu poate să înțeleagă corect afișul unui eveniment sau semnele de circulație. Astfel, experții atrag atenția asupra acestei situații grave.

Între băieți și fete nu există o diferență foarte mare în ceea ce privește alfabetizarea. 40% sunt fete care se situează în zona de nefuncționalitate, iar băieții înregistrează un procent mai mare de 44%.

analfabetism funcțional
analfabetism funcțional

Din punct de vedere geografic, cei mai mulți copii analfabeți funcțional se află în regiunea de Vest, mai exact județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș, Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui.

Consecințele analfabetismului funcțional sunt resimțite pe parcursul întregii existențe și se traduc prin sărăcie, ca urmare a unui venit mic obținut la un job prost plătit, o sănătate fizică slabă și o speranță de viață scăzută.

Structura anului școlar 2022-2023, conform legii oficiale:

  • Modulul 1 – cursuri: de luni, 5 septembrie 2022, până vineri, 21 octombrie 2022; 

vacanță: de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022; 

  • Modulul 2 – cursuri: de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022;

vacanță: de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023; 

  • Modulul 3 – cursuri: de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 3 februarie 2023, respectiv vineri, 10 februarie 2023, sau vineri, 17 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz;

vacanță: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 6—26 februarie 2023; 

  • Modulul 4 – cursuri: de luni, 13 februarie 2023, respectiv luni, 20 februarie 2023, sau luni, 27 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până joi, 6 aprilie 2023;

vacanță: de vineri, 7 aprilie 2023, până marți, 18 aprilie 2023; 

  • Modulul 5 – cursuri: de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023;

vacanță: de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023

Alte articole: Deși elevii sunt pregătiți din ce în ce mai slab, profesorii au ieșit din nou în stradă! Protestatarii cer salarii mai mari