Pentru a benedicia de asigurare de sănătate, persoanele fără un loc de muncă sau alte surse de venit trebuie să completeze și să depună Declarația Unică (formular D212), prin care își asumă plata contribuției sociale. Statutul de asigurat este acordat pentru o perioadă de 12 luni de la data depunerii declarației.
Este important de știut că începând cu 1 septembrie 2025, statutul de coasigurat va fi eliminat. Persoanele care beneficiau până acum de asigurare ca membri ai familiei unui asigurat vor fi obligate să contribuie individual, dacă doresc să rămână în sistemul de asigurări gestionat de CNAS.
Citește și Asigurare de sănătate fără contribuții: Cine va fi scutit de plata CASS din 1 septembrie
Conform informațiilor de pe site-ul CNAS, pentru ca românii care nu au un loc de muncă trebuie să depună următoarele documente pentru a putea beneficia de asigurare de sănătate:
Declarație pe propria răspundere că nu realizezi venituri (formular 604);
Copie a cărții de identitate (sau alt act de identitate valabil);
Dovada plății CASS – chitanță sau ordin de plată (prin Trezorerie, Ghiseul.ro sau direct la ANAF);
Cerere tip pentru asigurare, completată fie online, fie la sediul Casei de Asigurări de Sănătate, în funcție de județ.
Contribuția anuală CASS pentru persoanele fără venituri se calculează în funcție de 6 salarii minime brute pe economie, potrivit Antena 3. Dacă salariul minim este 4.050 lei, atunci:
Baza de calcul: 6 × 4.050 = 24.300 lei
CASS (10%): 2.430 lei/an
Plata se face în două tranșe:
25% (607 lei) la depunerea declarației
75% (1.822 lei) până cel târziu la 25 mai a anului următor
Astfel, costul lunar echivalent este de aproximativ 202,50 lei.
Declarația Unică și celelalte documente pot fi depuse atât online, prin Spațiul Privat Virtual (SPV) al ANAF, cât și fizic la sediul administrației fiscale de care aparține solicitantul
Calitatea de asigurat intră în vigoare imediat după depunerea declarației și este valabilă timp de 12 luni.