În primele luni ale anului 2025, românii au cheltuit peste 3 miliarde de euro în călătorii, cu 15% mai mult comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, arată o analiză Colliers, bazată pe datele BNR. Astfel, cheltuielile românilor pentru vacanțe în străinătate ar putea depăși suma de 11 miliarde de euro până la finalul acestui an.
”Vacanţele în afara ţării nu mai înseamnă doar relaxare pentru români, ci devin tot mai des momente de consum activ: caută restaurante, fac cumpărături şi investesc în experienţe. În primele patru luni din 2025, au cheltuit peste 3 miliarde de euro în călătorii externe, cu 15% mai mult decât în aceeaşi perioadă din 2024”, spun reprezentanții analizei.
În același timp, turismul intern este pe un trend ascendent, căci numărul de nopți petrecute în hoteluri și alte unități de cazare a crescut cu 1%. În cazul în care tendința va continua, 2025 ar putea deveni cel mai bun an pentru turismul local din ultimele trei decenii, depășind recordul din 2024.
Dacă ritmul actual se va menține, cheltuielile românilor pentru concedii în afara României și turism de afaceri vor depăși pragul de 11 miliarde de euro până la finalul anului. Acesta ar fi un nou record, după cele 9,6 miliarde din 2024, 8,6 miliarde din 2023 și 5,4 miliarde din 2019, chiar înainte de pandemia Covid-19. Evoluția sugerează o schimbare în comportamentul de consum al românilor, scoțând în evidență și un potențial semnificativ pentru investițiile imobiliare orientate spre turism și retail.
Anul trecut, românii au cheltuit cei mai mulți bani în Germania și Italia, fiecare cu peste 1 miliard de euro, arată datele Eurostat privind balanța de plăți la capitolul călătorii.
Pe următoarele locuri se clasează Olanda, cu aproape 700 de milioane de euro, Spania și Franța, cu aproape 600 de milioane fiecare. Cifrele reflectă nu numai turismul de agrement, ci și deplasările în interes de afaceri sau vizite la rude stabilite în Diaspora.
„Ne aflăm într-un moment de transformare, în care românii nu doar că îşi doresc să călătorească mai mult, ci îşi schimbă complet comportamentul în vacanţă, devenind consumatori activi, care cumpără, descoperă locuri noi şi investesc în experienţe. Vedem această tendinţă şi în turismul intern, unde, în primele patru luni din 2024, românii au petrecut peste 5 milioane de nopţi în unităţi de cazare – o continuare a recordului atins în 2023, cel mai bun an din ultimele trei decenii. Acest nou tip de comportament transformă centrele comerciale din oraşele turistice în adevărate zone de lifestyle, iar investitorii imobiliari încep să mizeze tot mai mult pe sinergia dintre retail, turism şi experienţă”, a declarat Liana Dumitru, director retail agency la Colliers.
Mai mult, tendința de dezvoltare a retailului de destinație se vede și în țara noastră, în special în orașele cu centru istoric, zone pietonale sau promenade recent reamenajate. Piaţa Sfatului din Braşov, Piaţa Unirii din Oradea sau centrul istoric din Sibiu arată că traficul turistic generează constant cerere pentru branduri internaţionale, restaurante tematice şi magazine concept, un loc unde brandurile îşi spun povestea şi creează un univers în jurul produselor, adesea combinând moda, arta și designul, oferind o experienţă inedită.
Cele mai mari oportunități de creștere vin din proiectele de regenerare urbană care unesc retailul, turismul și cultura.
„Comerţul modern nu mai înseamnă doar mall-uri din marile oraşe. Tot mai multe iniţiative de retail experienţial apar în destinaţii turistice, în staţiuni montane sau pe litoral, unde clienţii, în special turiştii, îşi doresc mai mult decât simple cumpărături. Vor să trăiască o experienţă completă. Asta generează o cerere tot mai mare pentru spaţii comerciale versatile, bine poziţionate şi cu un design de calitate”, a mai spus Liana Dumitru.