- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Ce se întâmplă cu mașinile electrice pe timp de caniculă? Specialiștii auto: „Pot apărea limitări temporare de performanță”

09 Aug, 09:46 • Aprozeanu Razvan
Deși niciun autovehicul nu este complet ferit de riscul unui incendiu, mai ales în urma unui accident sever, ideea că modelele electrice ar fi mai vulnerabile la explozii, în special pe fondul temperaturilor ridicate, nu este confirmată de date concrete. Experții auto explică însă în ce condiții extreme aceste vehicule pot înregistra limitări temporare de performanță.
Ce se întâmplă cu mașinile electrice pe timp de caniculă? Specialiștii auto: „Pot apărea limitări temporare de performanță”

Vehiculele electrice nu prezintă, în general, un risc crescut de incendiu sau explozie pe timp de caniculă, potrivit Digi24. Cu toate acestea, în condiții extreme, expunerea îndelungată la temperaturi foarte ridicate poate influența negativ performanța bateriilor.

Citește și: Șoferii nu au voie să își spele mașinile în aceste locuri! Ce amenzi riscă cei care nu respectă regulile

Au mașinile electrice un risc de explozie pe timp de caniculă?

Marian Lazar, inginer și prim-vicepreședinte al Patronatului Operatorilor de Service Auto (POSA) a explicat acest subiect la Digi24.

„Mașinile electrice moderne sunt dotate cu sisteme de management termic foarte performante (BMS), care mențin temperatura bateriilor în limite sigure, fie prin răcire lichidă, fie prin aer condiționat dedicat acumulatorului.

Într-adevar, la peste 35°C, pot apărea limitări temporare de performanță controlate sau încarcarea poate dura mai mult, dar asta nu înseamnă pericol de explozie. Sistemul de calculatoare a bateriei mașinii își face treaba și protejează bateria 100%. Bateriile mașinilor electrice nu explodează și nu iau foc, dacă se respectă instrucțiunile producatorului de exploatare și întretinere, iar totul funcționează în parametri normali.”, a spus Marian Lazar.

Sistemul de Management al Bateriei (BMS, Battery Management System) este o placă electronică integrată în acumulator, concepută pentru a-i monitoriza și proteja funcționarea, îndeplinind o serie de operațiuni esențiale, precum:

  • gestionează procesele de încărcare și descărcare, monitorizând numărul de cicluri efectuate pentru a asigura durabilitatea bateriei;
  • printr-o analiză continuă, BMS verifică starea generală a bateriei, precum și a fiecărei celule componente;
  • sistemul oferă protecție împotriva unor riscuri precum scurtcircuitul, supraîncălzirea sau încărcarea și descărcarea excesivă;
  • pentru a menține performanța optimă, BMS reglează parametri importanți precum tensiunea și temperatura;
  • gestionează distribuția curentului pentru a garanta o încărcare echilibrată a celulelor și ajustează constant curentul de încărcare, asigurând astfel condiții de funcționare sigure.

Dar trotinetele electrice, pot să explodeze pe caniculă?

Multe trotinete electrice ieftine, fără sisteme eficiente de răcire și protecție, pot prezenta risc de supraîncălzire dacă sunt lăsate ore întregi în soare, mai ales în timpul încărcării.

„În cazul trotinetelor electrice, din păcate, multe modele au baterii ieftine incorporate, fără sisteme eficiente de răcire și, uneori, chiar fără un sistem de protecție adecvat. Ele folosesc un sistem de răcire (BMS) mai simplu, iar acumulatorii sunt închiși în carcase compacte, deseori fără ventilație adecvată.

Prin urmare, dacă lași trotineta ore întregi în soare, pe asfaltul încins, mai ales în timp ce se încarcă, poate apărea un risc de supraîncălzire. Totuși, este important de menționat că, și în aceste condiții, riscul rămâne relativ mic și apare în special în cazul produselor fără certificări, cumpărate de pe platforme online nesigure.”, a mai precizat sursa.

Citește și: Comisia Europeană vrea ca mașinile de închiriat să fie exclusiv electrice. Când vor fi interzise cele clasice

Urmărește Daily Business pe Google News