Consiliul Concurenței afirmă că, potrivit Legii Concurenței, măsura plafonării adaosurilor la anumite categorii de alimente este justificată numai în situații absolut excepționale, iar perioada pe care se poate aplica a depășit deja termenul legal.
Acest lucru poate duce la efecte nefavorabile asupra pieței și chiar conduce la adaptări nedorite ale jucătorilor, se arată în Raportul privind evoluţia concurenţei în sectoare cheie, lansat de Consiliul Concurenţei.
„Conform Legii concurenţei, o astfel de măsură este justificată doar de situaţii absolut excepţionale, precum: situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă sau o disfuncţionalitate evidentă a pieţei. În ceea ce priveşte durata, conform Legii concurenţei, aceasta nu poate depăşi doi ani.
Citește și : Anunţul momentului de la PPC, fostul Enel. Veste majoră pentru piaţa de energie din România
Prin urmare, durata schemei de sprijin excedează deja termenul legal, amplificând, prin urmare, riscurile de a genera efecte nefavorabile asupra pieţei şi a conduce la adaptări nedorite ale jucătorilor”, susţin autorii raportului.
Consiliul Concurenței a monitorizat prețurile la rafturi a produselor plafonate prin OUG 67/2023 și a actelor normative ulterioare și a observat că în majoritatea cazurilor prețurilor au scăzut.
Pe de altă parte, autoritatea a testat, în 2023 și 2024, o ipoteză potrivit căreia diminuarea marjelor de profit ca efect al reglementării ar putea să fie recuperate la nivelul altor categorii de produse existente în portofoliul retailerilor, potrivit Digi24.
Conform metodologiei utilizate, s-a constatat faptul că pierderile de profitabilitate înregistrate la nivelul produselor ce fac obiectul reglementării ar fi fost recuperate prin creşterea profitabilităţii, inclusiv prin majorarea preţurilor, pentru alte produse, alimentare şi nealimentare.
„O astfel de redistribuire a adaosurilor şi reaşezare a preţurilor în alte condiţii decât cele de piaţă poate genera, pe o perioadă îndelungată de timp, şi alte adaptări ale jucătorilor (în afara celor deja evidenţiate de transferul pierderilor de adaos către alte produse), care ar putea conduce la dezechilibre majore pe verticală (pe lanţul de producţie), dar şi pe orizontală (cu privire la alte categorii de produse).
Citește și : Ce aduce nou Banca de Investiţii şi Dezvoltare (BID), cea de-a treia bancă de stat care operează în România
Practic, o plafonare pe termen lung a adaosurilor sau preţurilor pentru anumite categorii de produse va genera un efect de contagiune spre alte categorii şi pieţe, cu efecte imprevizibile”, atenţionează specialiştii de concurenţă.
În privința creșterii TVA, analizele autorității au arătat faptul că, în august 2025, față de iunie 2025, a existat o tendință de scădere a preţurilor la nivelul produselor de bază, influenţată puternic de bunurile sezoniere (fructe, legume).