Șase din zece români depășesc bugetul planificat pentru sărbătorile de iarnă. Aproximativ 39% dintre români cheltuiesc mai mult decât în mod obișnuit, în această perioadă. Sunt Concluziile unui studiu al asociației CFA România.
”Românii intră într-un ”roller coaster” financiar în perioadele de sărbători. Black Friday deschide sezonul cu cea mai mare intensitate de oferte și decizii de cumpărături din an.
În această perioadă, 39% dintre români cheltuiesc mai mult decât în mod obișnuit. Procentul crește mai ales în timpul sărbătorilor de iarnă, când 6 din 10 depășesc bugetul planificat”, susțin autorii cercetării.
Cercetarea arată că, deși impulsivitatea se manifestă în deciziile de cumpărare, românii dau și semne de disciplină financiară: verifică prețuri, compară oferte, amână achiziții și își stabilesc bugete pentru perioadele de reducere.
Potrivit sondajului, 64% dintre români recunosc că fac cumpărături spontane în perioadele de reduceri, 6% dintre ei chiar de fiecare dată.
Deși 44% dintre respondenți declară că verifică întotdeauna istoricul prețurilor înainte de a cumpăra, numai 22% își stabilesc mereu un buget înainte de achiziții, precizează autorii cercetării, potrivit Agerpres.
Fiind nativă digital, Generația Z este mai sensibilă decât restul populației la ofertele personalizate în mediul online. Astfel, peste jumătate (53%) declară că reacționează uneori la astfel de stimuli, comparativ cu 43% în rândul populației generale.
În același timp, tinerii Gen Z sunt și cei mai disciplinați în planificarea cumpărăturilor – 62% amână intenționat achizițiile până la perioadele de reduceri, față de 47% în rândul populației generale. De asemenea, 31% își stabilesc întotdeauna un buget înainte de cumpărături, cu aproape 10 puncte procentuale peste media națională.
”Peste 20% dintre respondenți au făcut achiziții sezoniere ce depășesc 2.000 de lei în ultimele 12 luni, iar depășirea bugetului planificat este un fenomen frecvent. Doar 35% declară că au reușit să se încadreze în buget sau că l-au depășit rar”, arată rezultatele cercetării.
Conform sursei citate, cheltuielile sunt acoperite în principal din economii, 49% dintre români economisind special pentru aceste ocazii. Veniturile curente reprezintă a doua sursă, menționată de 39% dintre respondenți, în timp ce 17% apelează la credit, iar 16% la soluții de tip ”cumperi acum, plătești mai târziu”.
:format(webp):quality(100)/https://media-cdn2.romaniatv.net/unsafe/1200x675/smart/filters:contrast(5):format(webp):quality(80)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/11/Targ-de-Craciun-Craiova.jpg)
”Pentru a se menține în bugetul stabilit, mulți români percep refuzul unei oferte în mod pozitiv. Întrebați cum se simt atunci când aleg să nu cumpere ceva ce părea tentant, 30% dintre respondenți au spus că se simt mai stăpâni pe sine, iar 35% se simt echilibrați, fără să fie afectați de tentație. Doar 15% au mărturisit că simt că renunță la o mică plăcere”, se mai precizează în document.
”Barometrul Sezoanelor Financiare” este un sondaj iVox Research derulat în perioada 3-6 noiembrie 2025, cu preponderență în mediul urban. Studiul este dedicat modului în care românii cheltuiesc, economisesc, investesc și se protejează financiar în perioadele de consum ridicat ale anului.