Mihai Bordeanu, directorul Dacia România, trage un semnal puternic de alarmă cu privire la modul în care statul român a gestionat Programul Rabla 2025. El atrage atenția că Rabla a debutat prea târziu, cu un buget destul de mult redus și că nu a oferit predictibilitate pentru producători sau clienți.
Directorul Dacia a vorbit și despre faptul că ediția din acest an a Programului Rabla a fost destinată exclusiv persoanelor fizice și că a exclus persoanele juridice sau administrațiile locale: „Programul, așa cum e el, a venit foarte târziu, împuținat îngrozitor la bani și nu pentru aceiași clienți”, a declarat Bordeanu, citat de economica.net.
Șeful Dacia România transmite că întârzierea lansării programului Rabla, abia la final de septembrie, precum și diminuarea bugetului de la 1,4 miliarde de lei la numai 200 de milioane de lei, au afectat grav estimările de vânzări.
„Dacă mergeam pe un buget stabilit la finalul anului trecut, așa cum se face în mod normal, și luam în calcul, să zicem, 100 de mașini, acum vindem, poate, vreo 25 prin programul Rabla”, a explicat Bordeanu.
El a subliniat că situația a avut un impact negativ nu doar asupra companiei și rețelei de dealeri, ci și asupra clienților, unii dintre aceștia alegând să renunțe la achiziție pentru că nu știau dacă programul va mai începe sau nu.
Reprezentantul Dacia România susține că Guvernul ar trebui să ofere mai multă transparență și planificare pe termen lung și s-a plâns că Rabla este esențială pentru clienții companiei.
„Cel mai rău este să o lungim așa, fără predictibilitate. Ori spui că nu va fi Rabla și toată lumea se pregătește, ori spui că va fi. Hai să fim predictibili! Cota noastră de piață prin Rabla e de două ori mai mare decât cea non-Rabla”, arată Bordeanu.
Cu toate modificările la program, interesul românilor rămâne destul de ridicat. Administrația Fondului pentru Mediu a transmis că, în numai 13 minute de la lansarea sesiunii pentru persoane fizice, pe 30 septembrie, cele 7.298 de persoane înscrise au epuizat bugetul de 80 milioane lei destinat achiziției de autovehicule cu ardere internă, hibride și motociclete.
Sesiunea dedicată vehiculelor electrice, hibride plug-in (cu încărcare la priză), motocicletelor electrice și mașinilor cu pilă de combustie cu hidrogen este încă în desfășurare. Programul va rămâne deschis până la 25 noiembrie 2025, ora 23:59, sau până la epuizarea fondurilor disponibile, dintr-un buget total de 200 milioane lei.
Între 2005 și 2024, prin Programele Rabla Clasic și Rabla Plus, au fost casate 1.061.452 de autovehicule și au fost achiziționate 719.999 de vehicule noi, dintre care 49.716 electrice și 9.797 hibride plug-in.