Criză 2025. Sezonul cald nu aduce vești deloc bune pentru bugetele românilor. Începând cu luna iulie, plafonările aplicate atât la prețul energiei, cât și la alimentele de bază, vor fi eliminate, ceea ce va duce inevitabil la majorări de prețuri.
Reprezentanții industriei estimează că aceste scumpiri vor depăși 10% în cazul produselor esențiale. De aceeași părere este și Banca Națională a României, care și-a revizuit în sus prognoza inflației pentru acest an.
De la 1 iulie, plafonarea adaosului comercial va fi anulată pentru 17 produse alimentare de bază, printre care se numără pâinea, carnea, laptele, dar și fructele sau legumele.
Citește și : Când își primesc românii pensiile în luna iunie 2025. Poșta Română anunță că vor exista întârzieri
Autoritățile susțin că această măsură, aplicată timp de doi ani, a condus la scăderi de prețuri de până la 33% la anumite produse, însă acum, odată ce va fi ridicată, prețurile vor avea tendința să crească. În plus, plafonarea prețului energiei electrice va fi și ea eliminată în această vară, amplificând impactul asupra costurilor.
„Ridicarea prețurilor la energie se aplică în lanț: producător, distribuitor și așa mai departe. Costurile vor crește mult și le vom vedea în prețuri. Per total, ne așteptăm la o creștere de minimum 5%, cauzată doar de OUG 77 – plafonarea. Dacă se ridică și plafonarea la energie, prețurile vor crește cu minimum 10–15%”, a explicat Feliciu Paraschiv, vicepreședinte ANMC.
Românii resimt deja efectele acestor schimbări, chiar dacă veniturile lor nu au crescut. Un exemplu foarte comun este margarina, care a fost scoasă din lista produselor cu adaos comercial plafonat. De atunci, prețul margarinei a urcat constant, iar ultimele date ale Institutului Național de Statistică arată o majorare de aproape 10% a acestuia.
Citește și : Ai uitat să depui Declarația Unică? Rişti amenzi și executare silită de la ANAF
„Creșterea euro, a prețurilor la energie, și inflația pot duce la scumpiri, care se pot transmite mai departe. Totuși, nu vă așteptați la creșteri bruște. Piața nu este favorabilă, iar consumul este scăzut. O creștere de preț ar fi neproductivă”, a afirmat Sorin Minea, președinte Romalimenta.