- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Refinanțarea și trecerea la IRCC – principalele moduri prin care românii și-au diminuat ratele la credite în 2023. Cheltuielile care le dau bătăi de cap românilor

06 Sep, 19:03 • Bocioacă Bianca
Refinanțarea și trecerea la IRCC și la dobânda fixă sunt modurile prin care românii și-au diminuat ratele la credite, conform unui sondaj CSALB.
Refinanțarea și trecerea la IRCC - principalele moduri prin care românii și-au diminuat ratele la credite în 2023. Cheltuielile care le dau bătăi de cap românilor

Refinanțarea, trecerea la IRCC și la dobânda fixă sunt principalele moduri prin care românii și-au diminuat ratele la credite.

Creșterea costului vieții i-a afectat puternic pe majoritatea românilor în ultimul an, mai mult de jumătate dintre aceștia găsind ca rezolvare reducerea cheltuielilor, în timp ce o treime indică o economisirea drept soluție la problemele financiare, potrivit unui sondaj CURS realizat în luna iulie la cererea Centrului de soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar. (CSALB).

70% dintre respondenți indică utilitățile ca proncipala sursă a problemelor financiare, iar 54% sunt de părere că prețurile la aimente și medicamente reprezintă principala sursă a problemelor financiare. 51% dintre respondenți indică ratele la credite, iar 40% au indicat costurile cu combustibilul și transportul drept sursa care le afectează bugetul. Numai 15% dintre cei chestionați spun că nu au probleme financiare.

Ca soluție pentru gestionarea problemelor financiare, datele relevă că 55% dintre respondenți au redus cheltuielile asociate consumului de alimente, utilități și vacanțe, 29% economisesc și își fac un fond de urgență sau de rezervă, iar 26% spun că și-au luat un job în plus pentru a face față cheltuielilor. Alți 20% spun că informearea și auto-educația reprezintă una dintre soluțiile folosite pentru rezolvarea problemelor financiare.

Citește și: Ce se va întâmpla cu ratele românilor până la final de an. BNR a anunțat valoarea IRCC

În perioada 2022-2023, 76% dintre respondenți spun că nu au avut probleme în relație cu creditorii. Circa 13% dintre români spun că au avut probleme în trecut cu băncile, dar acum nu mai au, iar 6% se confruntă cu probleme în prezent.

Românii au trecut de la ROBOR la IRCC

În aceeași perioadă, 3% dintre consumatori au avut sau au probleme cu IFN-urile.

„Din fericire, trei sferturi dintre consumatori nu au avut nicio problemă cu băncile sau IFN-urile în ultimii doi ani, deşi ratele la credit sunt pe locul trei, după scumpirea utilităţilor şi a alimentelor, în ceea ce priveşte sursa problemelor financiare cu care se confruntă românii. Acest lucru arată că, în faţa dificultăţilor generate de creşterea costului vieţii, consumatorii s-au grăbit să caute soluţii, nu ţapi ispăşitori.

Fie că şi-au refinanţat creditele, au modificat anumiţi parametri contractuali, trecând de la dobânda variabilă la cea fixă ori de la indicele ROBOR la IRCC, consumatorii de produse şi servicii financiare s-au implicat activ în reducerea ratelor la credite. Ne bucură faptul că soluţia negocierii cu banca sau IFN-ul, prin intermediul CSALB, este pe lista celor mai importante opţiuni pe care le-au avut consumatorii în depăşirea acestei perioade dificile”, spune Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în cadrul CSALB.

Citește și: Credite bancare ipotecare mai scumpe. Ce se întâmplă cu ROBOR și IRCC

În raport cu băncile/IFN-urile creditul de consum sau creditul de nevoi personale reprezintă principala sursă de probleme pentru 54,3% dintre respondenţi, în timp ce creditul ipotecar sau imobiliar (cu garanţie imobiliară) reprezintă principala sursă de probleme pentru 24,1% dintre ei.

În privința modului în care respondenții și-au rezolvat aceste probleme, 33% au reuşit să refinanţeze, să restructureze sau să reeşaloneze creditul, 17% au trecut de la ROBOR la IRCC, în timp ce 16% au trecut de la dobândă variabilă la dobândă fixă. 13% au încercat/reușit să negocieze cu banca/IFN-ul în cadrul CSALB atunci când au întâmpinat o problemă în relaţie cu instituţia de credit.

În 2023, până la începutul lunii septembrie peste 2.000 de consumatori au solicitat prin intermediul CSALB o negociere cu banca sau IFN-ul pentru rezolvarea problemelor din contractele aflate în derulare. Până în acest moment băncile au acceptat să intre în peste 520 de negocieri, iar IFN-urile doar patru.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă de specialiști
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă ...
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu caracter electoral ilegal”
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu ...
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ar putea revitaliza zona
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ...
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români mai mulţi bani
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români ...
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre averea familiei mele”
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre ...
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive pentru presă
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive ...
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO pentru fraudă
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO ...
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile și amante”
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile ...
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Scandal în Senat pe tema crizei de apă. Ședință transformată în duel politic între PSD și USR
Scandal în Senat pe tema crizei de apă. Ședință transformată în duel politic între PSD și USR