Sindicaliștii de la metrou din București se pregătesc să inițieze o serie de proteste împotriva ordonanței „trenuleț”, care le blochează drepturile salariale negociate, angajările și promovările.
Adoptată pe 31 decembrie 2024, ordonanța a anulat toate înțelegerile anterioare între sindicat și conducerea Metrorex, inclusiv majorările salariale convenite. În acest context, sindicaliștii vor organiza pichetări la Ministerul Finanțelor și o manifestație în fața Guvernului, potrivit capital.ro.
„USLM va picheta Ministerul Finanţelor, la care am trimis deja două adrese să le explicăm situaţia din metrou şi, totodată, vom avea o manifestaţie în faţa Guvernului săptămâna viitoare, în care sper să mai avem o discuţie cu domnul prim-ministru, pentru că am negociat cu dânsul la Ministerul Transporturilor în septembrie, octombrie şi noiembrie anul trecut. Ce s-a întâmplat într-o lună? De ce se putea pe 27 noiembrie şi nu se mai poate la 27 decembrie?”, a declarat liderul sindical Marian Artimon.
Te-ar mai putea interesa și: Vești proaste pentru bucureșteni. Biletul unic de călătorie a fost scos de pe piață. Cât costă acum o călătorie cu metroul sau cu autobuzul STB
foto: metrou
Liderul sindical Marian Artimon a explicat că ordonanța a afectat grav activitatea Metrorex, inclusiv prin blocarea angajărilor, în ciuda unui deficit de personal semnificativ. De asemenea, Artimon a criticat subfinanțarea constantă a metroului, spunând că fondurile destinate majorărilor salariale au fost redirecționate către plata facturilor restante, iar tichetele de masă, prevăzute prin lege, au fost diminuate, ceea ce consideră că este ilegal.
De asemenea, Artimon a atras atenția asupra problemelor financiare și operaționale ale Metrorex, evidențiind pierderile financiare generate de neacordarea sumelor corespunzătoare în cadrul contractului de servicii publice de transport și lipsa de investiții în extinderea și modernizarea infrastructurii.
„Tichetele de masă – există o lege care le acordă, care spune că în niciun mod nu poate fi redusă valoarea acestor tichete. A venit o lege anul trecut ne-a luat dreptul, deşi este ilegal şi e Legea 296 care spune că nu poate să îţi ia un drept pe care l-ai câştigat, iar acum a venit ordonanţa, ordonanţă care le permite unora să crească salariile la 40% dacă au făcut-o până în octombrie, iar altora, cum suntem noi, care nu am avut voie să creştem salarii în 2024, ne interzice.î
Vorbim de echitate, de social-democraţie, vorbim de un Guvern care are grijă de toţi cetăţenii? Nu înţeleg cum poţi să discuţi până în 27 noiembrie, dai două memorandumuri în care permiţi aceste negocieri şi pe 28 decembrie ne informezi că le anulezi. Ce să mai creadă poporul?
Ce să mai creadă cetăţenii? Îţi arăt că am un deficit de 910 persoane şi tu îmi interzici să mai angajez? Vă garantez că în curând, prin epuizare şi prin continuarea ieşirilor la pensie, nu o să ne permitem să mai scoatem trenuri în circulaţie”, a subliniat Artimon.
Sindicaliștii cer Guvernului să revină asupra ordonanței și să respecte angajamentele asumate în cadrul negocierilor anterioare. Artimon a vorbit despre importanța metroului ca obiectiv strategic național, având în vedere că transportă zilnic peste 650.000 de pasageri, și a avertizat că, fără finanțare adecvată, metroul riscă să ajungă într-un colaps financiar și operațional. De asemenea, el a criticat prioritizarea altor proiecte, cum ar fi Magistrala 6, în detrimentul nevoilor urgente ale Metrorex.
„Salariile nu sunt mari, sunt decente şi avem nişte venituri din cauza faptului că lucrăm în acest subteran destul de nociv, în condiţii speciale. Nu oamenii costă mult. Metroul ştim foarte bine, dacă vrem să-l extindem, orice staţie de metrou creşte nivelul subvenţiei.
Toate pierderile din ultimul an sunt generate de faptul că Ministerul de Finanţe nu a acordat sumele necesare respectării contractului de servicii publice de transport. Dacă ţi-ai asumat să plăteşti un miliard de lei prin contractul de servicii publice de transport metroului şi tu mi-ai plătit doar 750-800 de milioane lei, de ce te miri că am 200 de milioane datorii?
Că eu din ce am putut să încasez de la oameni am luat. Mi-ai cerut în 2021 (în pandemie – n. r.) să circul cu toată flota de metrou cu 50 de oameni în ea. ‘Domnule, ai fost pe pierdere’. Păi, ‘domnule, eu nu mă plimbam cu un metrou ca să duc 50 de oameni, dar ai spus, domnule, trebuie să combatem pandemia’. Mi-ai interzis să negociez salariile în 2020, pentru că e pandemie.
Am venit în 2022, am negociat, am negociat în 2023 şi acum îmi spui în 2024 – n-ai voie să negociezi, adică ai voie dar nu-i valabil. A venit 2025. Parcă vedem că şi în 2026 ne trezim cu ordonanţă care ne spune să trăiţi cu aceeaşi valoare de bani din 2023, deşi toate preţurile au crescut cu 40%. Păi cine poate să facă aşa ceva?”, a declarat Artimon.
Te-ar mai putea interesa și: Program Metrorex de Crăciun și Revelion. Cum va circula metroul bucureștean de Sărbători