Potrivit unei analize realizate de Colliers pe baza datelor BNR, până la sfârșitul anului, cheltuielile românilor pentru vacanțe externe ar putea depăși 11 miliarde de euro, potrivit Click!
Această tendință stimulează și sectorul de retail, care se adaptează rapid pentru a atrage turiști prin zone comerciale cu o atmosferă distinctă și experiențe personalizate.
Te-ar mai putea interesa: Laura Cosoi și familia ei au fost în vacanță cu rulota. Cum a fost experiența. „Pe vremuri veneam aici cu părinții”
Românii devin turiști tot mai activi. Conform unei analize Colliers, realizată pe baza datelor BNR, în primele patru luni ale anului 2025, aceștia au cheltuit peste 3 miliarde de euro pentru vacanțe în afara țării, cu 15% mai mult comparativ cu aceeași perioadă din 2024.
„Vacanţele în afara ţării nu mai înseamnă doar relaxare pentru români, ci devin tot mai des momente de consum activ: caută restaurante, fac cumpărături şi investesc în experienţe.”
Dacă tendința actuală continuă, 2025 ar putea deveni un an-record, cu peste 11 miliarde de euro cheltuiți de români în vacanțe externe – depășind nivelul de 9,6 miliarde din 2024 și aproape triplând suma din 2019, considerat anul de referință pre-pandemie.
Românii au cheltuit cele mai mari sume în Germania și Italia, unde au lăsat peste 1 miliard de euro în fiecare țară. În clasament urmează Olanda, Spania și Franța, cu valori estimate între 600 și 700 de milioane de euro fiecare.
În paralel, turismul intern continuă să crească, înregistrând un avans de 1% în numărul de nopți de cazare.
„Ne aflăm într-un moment de transformare, în care românii nu doar că îşi doresc să călătorească mai mult, ci îşi schimbă complet comportamentul în vacanţă, devenind consumatori activi, care cumpără, descoperă locuri noi şi investesc în experienţe”, explică Liana Dumitru, director în cadrul Colliers.
Te-ar mai putea interesa: Eurostat. Câți români nu și-au permis anul trecut o săptămână de vacanță departe de casă