Un nou sistem de taxare a automobilelor din România ar putea fi implementat în urma unui proiect realizat de Dacia împreună cu specialiști în taxe și impozite. Acesta are ca scop descurajarea achiziționării și deținerii de mașini vechi, care poluează. Proiectul include două componente principale: o taxă de achiziție și un impozit anual.
Mihai Bordeanu, directorul general Dacia, a vorbit despre propunere într-un interviu acordat pentru Profit.ro.
„Avem o discuție cu autoritățile în jurul acestei probleme. Am făcut un studiu cu Price Waterhouse acum doi ani și îl actualizăm permanent. Scopul a fost să recomandăm un mod de taxare a achiziției și deținerii de automobile vechi și poluante. Am lucrat cu PWC, pentru a verifica dacă respectă legislația europeană și modul de taxare. Și respectă, există așa ceva în multe țări. Singurul lucru care ne lipsește este decizia politică”, a declarat Bordeanu.
„Noi am început de mai mult timp lucrul la acest studiu de impact, cu privire la acest nou sistem de impozitare a autoturismelor, care e practic esența lui, și propunem și o contribuție de mediu, să-i spunem, la înmatricularea autoturismelor. Asta e o primă componentă și o revizuire a impozitului local. Practic, prin introducerea unei componente de mediu, în esența studiului sunt două capitole, în care ne uităm o dată la importurile de mașini second-hand, după care ne uităm la deținerea de mașini second-hand”, a mai explicat directorul Dacia.
Citește și: Top 5 fortărețe pe roți. Cele mai sigure mașini pentru flotele europene
În același timp, Mihai Bordeanu a oferit exemple concrete de calcul: „Pentru o mașină Euro 6 de ultimă generație, cu emisii reduse de CO2, undeva sub 120 grame, pentru o cilindree de la 1 la 1.000 cmc, azi plătești 35 de lei, mâine vei plăti 37. Pentru o mașină Euro 2, acum plătești un impozit de 117 lei și în propunerea noastră vei plăti 1.900 lei. Omul care vrea să polueze va avea acest drept. Numai că, în loc să plătească 100 lei, va plăti pentru cea mai poluantă aproape 2.000 de lei”.
Directorul Dacia subliniază că nu cifrele sunt esențiale, ci principiul: „E o formulă de calcul, se plătește un impozit în momentul de față, la deținerea mașinii, un impozit local la Direcția Taxe și Impozite Locale. Dar am vrea să avem o componentă de mediu și am vrea componenta asta să fie destul de importantă pentru cei care poluează mediul cu mașini vechi”.
Totuși, vor exista și excepții pentru cei care nu-și vor permite o mașină mai nouă.
„Evident că îi avem în vedere și pe cei care dețin o mașină – nu neapărat din voința lor – foarte veche. Eu știu – au Dacia 1300, deși sunt din ce în ce mai puține și pe cale de dispariție. Sau Logan din 2005, împreună cu măsuri sociale, se pot găsi soluții”.
Propunerea ar putea intra în vigoare cel mai devreme la data de 1 ianuarie 2026.
Citește și: Schimbare majoră din 2025. Șoferii cu mașini între 3 și 10 ani, obligați să facă asta. Atenție la ITP