- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Gfk: Piata romaneasca de bunuri de folosinta indelungata a scazut cu 42,3% la 9 luni

16 Nov, 11:12 • Redactia DailyBusiness
Piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata (electronice, electrocasnice, IT si telecom) s-a ridicat la 336 milioane de euro in al treilea trimestru al anului 2009, in crestere cu 9% de la 308 milioane de euro in al doilea trimestru. Piata a scazut in primele 9 luni ale anului cu 42,3% fata de aceeasi perioada din 2008, conform unui studiu Gfk.
Gfk: Piata romaneasca de bunuri de folosinta indelungata a scazut cu 42,3% la 9 luni

Chiar daca rezultatele au fost mai bune decat in trimestrul anterior, in comparatie cu al treilea trimestru al anului 2008, piata a scazut cu 45,8%.

Primele trei trimestre ale anului 2009 au totalizat 1 miliard de euro, ceea ce inseamna 42,3% mai putin decat in aceeasi perioada a anului 2008.

Evolutia vanzarilor bunurilor de folosinta indelungata in Romania

Sectoarele electrocasnicelor mici si telecomunicatiilor au scazut cu 23,2%, respectiv 28,6% in primele trei trimestre ale anului.

Vanzarile de electrocasnice mari au avut din nou trimestru 3 bun, comparativ cu primele doua trimestre ale anului 2009, dar fata de T3 2008, vanzarile au scazut cu 37,6%.

Vanzarile de electronice de larg consum au scazut, de asemenea, cu 43,3%, in timp ce sectorul foto a inregistrat o scadere de 46,9% in 2009. Sectoarele IT si de echipamente de birou au avut cea mai slaba performanta, scazand cu 50,8%, respectiv cu 53,2%.

Piata aparatelelor electrocasnice mici s-a dovedit a fi mai rezistenta in fata crizei decat restul sectoarelor, in ciuda pierderilor pe aproape toate segmentele. Performanta negativa a electrocasnicelor mici s-a diminuat usor, ajungand la o rata de scadere de 25% in trimestrul 3 al lui 2009, comparativ cu 27,6% in trimestrul 3 din acest an.

Al treilea trimestru a atins cea mai mare valoare a vanzarilor din 2009, de 18 milioane de euro. Acest lucru se datoreaza in special lunilor iulie-august. Aparatele de ras reprezinta una dintre grupele de produse care si-a revenit cel mai bine in aceste doua luni. Cresterea vanzarilor s-a datorat epilatoarelor, un produs sezonier.

O alta categorie, aceea a aparatelor de preparare a alimentelor, a avut un trimestru mai bun. Cererea mare de masini de tocat si mixere manuale a determinat vanzari mai mari decat in T3 2008. Atat robotii de bucatarie cat si blender-ele manuale si aparatura de bucatarie au avut o evolutie pozitiva in timpul anului. Criza financiara a schimbat comportamentul oamenilor – acestia prefera mai degraba sa gateasca acasa, decat sa iasa la masa in oras.

Telecom: Caracteristicile noi au echilibrat scaderea

In trimestrul 3 din 2009, piata de telefoane mobile si smart-phone a scazut cu 33,5% comparativ cu al treilea trimestru al anului 2008, atingand o valoare de 61 milioane de euro.

Scaderea vanzarilor de telefoane mobile si smart a urmat tendinta negativa afisata in acest trimestru de catre toate categoriile monitorizare de Gfk. Totusi, diminuarea a fost mai mica decat scaderea medie a grupurilor de produse analizate in acest indicator. Cererea de pe piata a fost incurajata de scaderea preturilor de vanzare si de noutatea tehnologiei incorporata in noile modele.

Electrocasnicele mari: Crestere de 20% in T3

Vanzarile in cadrul segmentului de electrocasnice mari au crescut cu 20% in T3 2009, in comparatie cu performantele atinse in trimestrul anterior, dar au scazut cu 38,4% fata de acelasi trimestru al anului trecut. Modelul de crestere a fost variabil in cazul celor mai importante grupe de produse.

Perioada de vara a facilitat niveluri semnificative de crestere pe piata congelatoarelor si frigiderelor. In special modelele eficiente energetic au fost impulsionate de campaniile recente de buy-back desfasurate de cei mai importanti producatori si retaileri de pe piata.

Daca vara s-a dovedit a fi benefica pentru vanzarile de frigidere si congelatoare, acelasi lucru nu este valabil pentru alte grupe de produse importante, precum masinile de spalat. Cu toate acestea, este de asteptat ca T4 2009 sa aduca o performanta mai buna pentru aceste produse, prin continuarea campaniilor de promovare desfasurate de catre producatori.

Electronicele de larg consum au avut un trimestru slab

Vanzarile care au inceput in cursul verii nu au reusit sa previna un alt trimestru slab pentru sectorul de electronice de larg consum. Scaderea totala a vanzarilor in T3 2009 a ajuns la 45%, afectand toate produsele in cadrul sectorului electronicelor.

Factorii-cheie ai acestei evolutii se refera la o gama semnificativa a efectelor crizei economice. In acest sens trebuie mentionati anumiti indicatori, precum scaderea imprumuturilor pentru nevoi personale, investitii straine mai reduse, scaderea venitului consumatorilor, rata somajului mai mare, slabirea monedei locale, lipsa lichiditatilor care afecteaza anumiti retaileri. Aceste evenimente au determinat o scadere a increderii consumatorilor in economia romaneasca (acum, la jumatate din nivelul atins in luna iulie 2008).

Desi evolutia acestor indicatori economici nu ofera premisele unei cresteri a vanzarilor, specialistii de la Gfk preconizeaza ca trimestrul 4 va fi un varf si in acest an. Acest fapt se bazeaza pe motive de sezonalitate in ceea ce priveste comportamentul consumatorilor, de asemenea sustinuta de promotii semnificative care urmeaza sa fie desfasurate de retaileri si producatori in decembrie pentru produsele electronice de larg consum, cu accent pe televizoarele LCD si cu plasma.

In trimestrul 3 din 2009, vanzarile televizoarelor LCD si cu plasma au ramas relativ stabile de la o luna la alta, aceasta performanta fiind determinata de diverse promotii. Daca pentru toate celelalte bunuri electronice monitorizate in cadrul studiului realizat de Gfk, pretul in lei a ramas relativ stabil, in comparatie cu aceeasi perioada a anului precedent, promotiile pentru PTV au fost asociate cu o scadere semnificativa a preturilor.

Deprecierea preturilor a afectat cel mai mult modelele cu o diagonala mai mare dar si pe cele de 32 inci. Comportamentul de consum este din ce in ce mai influentat de promotii si de evolutia preturilor.

Sectorul foto: Performanta constanta

Vanzarile de aparate foto digitale au inregistrat o performanta constanta, atingand aceeasi valoare in trimestrul 3 din 2009 ca in trimestrul precedent – 9 milioane de euro.

Fiind unul dintre sectoarele cel mai afectate de criza economica, piata foto a fost in T3 2009 la jumatate fata de nivelul atins in aceeasi perioada a anului precedent. Cererea in scadere din partea consumatorilor a influentat, de asemenea, curba de sezonalitate in acest an, transformand-o, pentru sezonul de vara, intr-una destul de plata, cu un trend descendent dupa varful slab atins in iulie 2009.

Pe fundalul stagnarii preturilor in lei, evolutiile din interiorul segmentul compact au fost declansate de promotii realizate de catre producatori.

IT: Continua scaderea

Sectorul IT a continuat sa inregistreze o scadere de 58,1% in T3 2009, in comparatie cu acelasi trimestru al anului trecut, ajungand la 86 milioane de euro.

Performanta negativa a sectorului este provocata de cererea scazuta pentru aproape toate categoriile de produse IT. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt sistemele desktop si monitoarele.

Aceste produse, care au inregistrat o scadere semnificativa, au tras intreaga categorie in jos. Scaderea puterii de cumparare, cauzata de scaderea veniturilor, reflecta o tendinta negativa in sectorul IT, sustinuta de asemenea de scaderea B2B.

Echipamentele de birou au inregistrat si ele evolutii negative

Echipamentele de birou inregistreaza o scadere drastica, de 57,3% in al treilea trimestru al anului comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008, atingand o valoare de 10 milioane de euro.

Ambele produse din categoria echipamentelor de birou, imprimantele si multifunctionalele, prezinta o dinamica negativa in al treilea trimestru, incadrandu-se in aceeasi tendinta in scadere in IT. Aceste produse sunt periferice pentru notebook-urile si sistemele desktop vandute pe piata.