- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Retailul online se dubleaza, dar poarta de acces pentru noi jucatori se ingusteaza

16 Jan, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Piata de retail IT&C online s-ar putea dubla anul acesta si se va maturiza in circa 2-3 ani, cand va deveni mult mai greu pentru noii jucatori sa patrunda cu succes, acestora ramanandu-le insa alternativa niselor, au declarat pentru DailyBusiness jucatorii din retailul online de IT&C.
Retailul online se dubleaza, dar poarta de acces pentru noi jucatori se ingusteaza

Piata romaneasca de vanzari online in 2007 a fost estimata la o valoare de 120 milioane euro, atat de oficiali ai magazinului online eMag, liderul pietei, cat si de catre Traian Cristea, director general al FiT Distribution, care detine PCFun.ro. Cifra reprezinta o dublare fata de valoarea pietei in 2006.

„Asa cum in ultimii ani cele mai importante firme din retailul offline si-au consolidat brandul, asa se va intampla si pe partea de online”, este de parere Gabriel Vasile, general manager al magazinului online PCGarage.ro. „Exista 3-4 firme mari in offline a caror consolidare nu va mai lasa spatii prea mari pentru segmentul IT&C, exceptand zonele de nisa, unde vor mai aparea noi jucatori. Probabil ca in urmatorii 2-3 ani piata online va ajunge si ea la maturitate”, a continuat acesta.

De aceeasi parere este si Madalin Durca, marketing manager al PCFun.ro

„In industria de IT&C offline exista deja o impartire clara a player-ilor intre magazine specializate pe IT&C ca Flamingo, UltraPro, marile lanturile de magazine de electronice si electrocasnice care au inclus cu destul de mare succes categoria IT&C (Flanco, Altex sau Domo) si hypermarketurile”, a declarat Durca.

„Acestia sunt playeri importanti cu putere financiara si potential destul de mare si de aceea este foarte greu, daca nu chiar imposibil, pentru un nou intrat local sa aiba succes in aceste conditii. Probabil doar un Mediamarkt sau un Dixons (lanturi internationale de retail IT&C- n.r.) ar mai putea crea schimbari in peisaj. La fel se va intampla si industria online, insa intr-o perspectiva de trei sau patru ani, avand in vedere ca este o industrie cu o istorie mult mai scurta si jucatori care abia incep sa se impuna pe piata”, a continuat Durca.

Acesta considera ca retailul de IT din online se completeaza cu cel din offline, fiind vorba practic de aceleasi produse, dar modele diferite de achizitie.

„Exista acelasi interes pentru IT, indiferent ca vorbim de retailul offline sau online. Cererea va fi aceeasi din ambele parti. Trendurile din online se reflecta in offline, dar importanta magazinelor online in acest sens se vede din ce in ce mai clar”, este de parere Durca.

„Pentru piata online din Romania estimez in continuare un puternic trend de crestere si in 2008, cu o dublare a cifrelor de vanzari comparative cu anul precedent”, a declarat Ciprian Scarlat, director UPShop.ro (varianta online a magazinului K Tech Ultra Pro – n.r.). „Este inca o piata cu un puternic potential de dezvoltare, iar factorul care ii va asigura stabilitatea va fi raportul dintre pret si calitate”, este de parere acesta.

Scarlat a completat precizand ca evidentierea din ce in ce mai mare a unor jucatori importanti pe piata de IT online reprezinta un semn al inceperii stabilizarii pietei.

Competitie mare si noi jucatori pe retailul online IT&C in 2008

„In mod sigur vom avea un nivel competitiv destul de ridicat atat intre playerii din „primul pluton” cat si intrari sau schimbari de pozitii in piata. Apar competitori din ce in ce mai bine pregatiti in a aborda online-ul si de aceea vedem magazine lansate recent dar cu cresteri spectaculoase in trafic, surclasand magazine mai vechi, cu cativa ani de existenta in online”, este de parere Madalin Durca.

[quote=Gabriel Vasile, PCGarage.ro]Cum toti jucatorii mici vor sa ajunga mari, concurenta va fi din ce in ce mai acerba, stabilizandu-se probabil doar cei care isi stabilesc ca target propria crestere si nu egalarea concurentei[/quote]

Piata de retail online se va dubla si in 2008

Conform lui Durca, piata de retail online se va dubla in 2008, pe fondul cresterii generale a pietei de IT si a sporirii increderii oamenilor in platile online.

„Estimarile noastre pentru acest an vizeaza o piata de retail online de 275 mil. euro, in care produsele IT&C raman ponderea cea mai mare. Pentru afacerile noastre online, Pcfun.ro si Electrofun.ro, estimez vanzari de 15 mil. $ pentru 2008”, a spus Durca.

PCFun.ro a inregistrat in 2007 afaceri de circa 7,5 mil. euro, in timp ce ElectroFun.ro estima in luna octombrie afaceri de 3 mil. euro pentru intreg anul trecut.

Reprezentantii celui mai mare jucator de pe retail-ul online IT&C, eMag, nu au facut comentarii pentru acest articol.

„Trendul retail-ului online va fi unul ascendent, insa in legatura cu procentul nu ma pot pronunta momentan”, a declarat Gabriel Vasile, de la PCGarage. Conform lui Scarlat, care citeaza date IDC, piata de retail IT&C din Romania va creste in 2008 cu 11%.

Gabriel Vasile spune ca in 2008 va creste cererea pentru sisteme mobile si ultra-mobile, pastrandu-se totodata trendul ascendent al produselor ce au fost cautate in 2007, cum ar fi laptop-urile si LCD-urile.

„Momentan se pastreaza tendinta anului trecut, principalele categorii care inregistreaza cresteri fiind notebook-urile, televizoarele LCD, monitoarele LCD, PC-urile, componentele si camerele foto. In retailul offline, PC-ul este inca liderul in vanzari fata de online, unde liderul in vanzari este notebook-ul”, este de parere Durca.

„In general, tendinta de mobilitate isi spune cuvantul, iar laptop-urile vor inregistra in continuare cele mai mari vanzari”, este de parere Scarlat, precizand ca acestea vor fi urmate de LCD TV-uri si monitoare si de telefoane mobile.