TURISM

Maria Grapini, interviu: “Nu poate fi vorba de returnare de fonduri UE”

26 aprilie 2013, ora 00:07 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
MG.jpg
Ministerul Turismului are un buget de 12 mil. de euro pentru promovarea brandului turistic al Romaniei in 2013, a declarat Ministrul delegat pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Mediu de Afaceri si Turism, Maria Grapini (foto), intr-un interviu pentru Dailybusiness.ro.

Grapini respinge ipoteza returnarii de fonduri catre UE, vehiculata recent in contextul unui eventual rebranding in turism. Totul a plecat de la un anunt al Ministrului pe Facebook, in luna martie: „Brandul a fost construit pe bani multi de la UE si va trebui sa vad cum putem face rebranding”.Ce alt simbol (decat frunza – n.r.) am putea folosi, care sa reprezinte potentialul turistic romanesc? Brandul a fost construit pe bani multi de la UE si va trebui sa vad cum putem face rebranding!”.

Anuntul Mariei Grapini, pe pagina sa de Facebook, in data de 16 martie, a starnit o serie de critici din partea specialistilor in branding, dar si din partea fostului Ministru al Turismului, Elena Udrea.
Criticile au vizat, in mod special, ipoteza ca Romania ar trebui sa returneze Uniunii Europene fondurile pentru promovarea turismului – 75 mil. de euro – in cazul in care proiectul inceput sub fosta guvernare va fi oprit.

Intr-un interviu pentru Dailybusiness.ro, Grapini lamureste statusul demersului sau, prioritatile sale de promovare, bugetul de care dispune, dar si alegerea retelei de socializare Facebook ca si canal de comunicare institutionala intr-un proiect strategic pentru Romania.



„Nu poate fi vorba de nici o returnare de fonduri”

In intervalul care s-a scurs de la anuntul sau, Ministerul nu a demarat un proces de rebranding, de „renuntare” la brandul de turism lansat in 2010. „In momentul de fata vom  realiza, conform graficului de implementare a proiectului, un studiu referitor la impactul actualului brand turistic de tara asupra potentialilor turisti”, spune Ministrul. In functie de rezultatele obtinute, precizeaza Grapini, „vom analiza posibilitatea modificarii/completarii unor elemente ale actualei strategii de promovare a brandului de turism al Romaniei”.

Grapini respinge ipoteza ca Romania ar returna Uniunii Europene fondurile pentru promovarea brandului turistic, in contextul actiunilor pe care le intreprinde in prezent. „Nu poate fi vorba de nici o returnare de fonduri primite de la Uniunea Europeana”. Intrebata cu ce specialisti s-a consultat inainte de a da startul acestui proces de schimbare, Ministrul nu a oferit un raspuns.

Urmeaza sub-branduri: turism cultural, sanatate, eco-turism


Grapini da de inteles ca turismul romanesc are mai multe de oferit decat „Gradina Carpatina”. Intentia ei este sa creeze „sub-branduri sectoriale”, in colaborare cu industria turistica si autoritatile locale. Intr-o prima etapa, este vorba de sub-branduri pentru turismul cultural, de sanatate (balnear), eco-turism, rural, „care ar putea promova mai eficient produsele competitive” ale Romaniei.

Grapini mentioneaza Delta Dunarii, „izvoarele termale, care reprezinta o treime din resursa termala a Europei”, „cetatile dacice de o valoare culturala inestimabila”, „ariile 100% ecoturistice”.


Bugetul proiectului, care include si actiunile de promovare a brandului de turism, pana la 31 iulie 2015,  este de 75 milioane euro. Care este bugetul pentru 2013? Aproximativ 12 milioane de euro, potrivit lui Grapini.

De ce Facebook?

De ce a inceput Grapini o dezbatere pe Facebook, pe un subiect unde e vorba de bani publici? „In ultimii ani s-a evidentiat in mod deosebit impactul foarte mare al retelelor sociale asupra modului in care se vinde un produs turistic,  in care se dezvolta o fidelitate fata de un brand (...) si, de ce nu, in ceea ce priveste felul in care se promoveaza o tara”. Grapini spune ca ales Facebook „pentru a testa impactul brandului de turism asupra utilizatorilor, pentru a afla opinii favorabile sau  a se stabili numarul celor care nu apreciaza acest brand.”

Specialistii in branding cred insa altceva: e „lipsa de profesionalism”. Stefan Liute, Strategy Director la Storience argumenta recent ca proiectul „nu este unul personal”. „In plus, un astfel de sondaj demarat de un lider institutional creeaza asteptari. Ori, in acest moment, este nepotrivit sa creezi asteptari, in lipsa unui plan clar de actiune”. 

***
Larisa Ghitulescu, autorul analizei, are 15 ani de experienta in jurnalism si comunicare. Este scriitor independent si consultant in comunicare.
 
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 17 Mai 2021, 19:00
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter