- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Venetia, inmuiata de criza si de ploaie: desi este Carnaval, orasul este aproape gol. Citeste un reportaj DailyBusiness.ro

15 Feb, 14:45 • cristina.mihai
Linistea venetiana isi pune masca de comerciant cand vin turistii. Peste tot esti imbiat sa cumperi: masti, tricouri cu echipele de fotbal italiene, peruci, costume de epoca, carti postale, magnetei de frigider, produse de lux sau chilipiruri. Turistii isi pastreaza apetitul de shopping, insa criza le-a afectat bugetele. Cuvantul de ordine este "ieftin".
Venetia, inmuiata de criza si de ploaie: desi este Carnaval, orasul este aproape gol. Citeste un reportaj DailyBusiness.ro

Gondolierii, obiectiv turistic in sine in oras, rar mai gasesc clienti – cei mai multi se codesc sa scoata asa usor din buzunar cei 80 euro, cat costa plimbarea. Chelnerii restaurantelor de pe stradutele inguste din Venetia se „agata” de orice turist care trece prin fata lor in speranta ca astfel vor aduce pe cineva la mesele care stau goale. Nu doar criza globala e de vina (in 2009, de pilda, Venetia n-a avut probleme mari cu turismul), ci mai ales vremea nefavorabila din acest inceput de an. Intre timp, turistii sunt ocupati in odiseea cumparaturilor de suveniruri ieftine si a fotografiilor.

„Orasul este aproape gol”, spune unul dintre cele cateva sute de ghizi din Venetia, obisnuit cu aglomeratia micilor stradute venetiene din perioada carnavalurilor din anii trecuti. Pentru un roman, mai putin obisnuit sa vada sute de turisti pe strazi, in Venetia, turismul chiar si in scadere pare ca o duce bine. Imaginati-va o piata intesata de oameni. Asa arata stradutele din Venetia cand sunt pline de turisti, in special vara. In rest, este un oras linistit: fara claxoane sau aglomeratie.

„Este si vremea rea, dar oricum turistii nu mai cheltuiesc ca in anii trecuti. Sunt mai atenti pe ce dau banii. 80 de euro nu inseamna atat de mult daca imparti la 4, dar spre exemplu turistii argentinieni simt efectele cursului valutar si atunci renunta”, spune Stefano, unul dintre cei peste 400 de gondolieri din Venetia.
[quote=Stefano, gondolier]Acum sunt turisti in Venetia, insa nu mai cheltuie ca pe vremuri, sunt mai atenti cu banii[/quote]
Stefano vorbeste cu mandrie despre orasul sau, care este „unic” in lume si care traieste in mare parte din turism sau activitati adiacente caracterului turistic, cum ar fi productia de gondole sau de masti.

In ciuda a ceea ce ar putea crede un turist, a fi gondolier este o meserie ca oricare alta pentru venetieni. Stefano a lucrat pana acum 3 ani pe un vas cargo si s-a gandit sa devina gondolier pentru ca este o meserie banoasa.

Pentru a deveni gondolier si a fi angajat la una dintre cele 4 companii cu acest domeniu de activitate din Venetia, Stefano a urmat timp de un an cursurile unei scoli, unde a facut atat cursuri practice, cat si teoretice.

Ce ar trebui sa stie un gondolier? Cateva limbi straine si cate ceva despre istoria orasului. „Am invatat franceza, engleza si germana”, spune Stefano, care sustine ca poate castiga si 3.000 de euro pe luna din meseria sa si ca are uneori zile atat de aglomerate, incat lucreaza de la 9 dimineata pana la 2 noaptea.

„Acum sunt turisti in Venetia, insa nu mai cheltuie ca pe vremuri, sunt mai atenti cu banii”, spune Stefano, care adauga ca macar 2-3 curse cu gondola tot prinde si intr-o zi mai proasta.

Daca turistii sunt fascinati de gondole, cei cateva zeci de mii de venetienii nu detin in proprietate astfel de ambarcatiuni, care de altfel sunt si destul de scumpe. „Ca si la masini avem varianta de baza, care costa circa 30.000 euro si varianta „full-option”, care se traduce in decoratiunile de pe gondola, care ajunge la 70.000-80.000 euro„, spune Stefano.

Desi valoarea gondolelor difera in functie de cum arata ambarcatiunea, o cursa cu orice fel de gondola are tarif fix, 80 de euro.

Cu secole in urma insa, nu exista venetian care sa nu detina o gondola, iar gondolierul era ca un sofer. Acum asta este doar o meserie, care necesita pasiune, dar nu mai reprezinta o casta.

Daca turistii nu alearga sa faca plimbari cu gondola, acestia ii bucura in schimb pe comerciantii din Venetia, atat pe cei ambulanti, cat si pe cei din magazinele de lux.

Desi magazinele de lux sunt mai evitate, totusi, prin piata San Marco zaresti pungi branduite D&G sau Gucci, alaturi de care defileaza, in special, turistii asiatici. Vanzatorii magazinelor de lux nu lasa niciun detaliu la voia intamplarii si ii surprinzi retusand aspectul vitrinelor pentru a fi cat mai imbietoare.

Daca magazinele de lux gasesc mai dificil cumparatori, magazinele low-cost si vanzatorii ambulanti au un numar impresionant de clienti. Turistii care vor sa-si cumpere mici suveniruri fie merg la comerciantii din piata San Marco, fie in zona Rialto, la doar zece minute de piata, si achizitioneaza de acolo, unde oferta este mai diversificata, iar preturile pot fi mai mici.

Preturile mastilor, principalele produse achizitionate, sunt similare cu cele de anul trecut iar cererea este in continuare mare, spun comerciantii ambulanti, care insa se plang ca au inceput sa apara si foarte multe produse contrafacute: masti care nu sunt produse in Venetia, ci in China.

Pretul unei masti difera in functie de calitate si marime, pornind de la 10-15 euro si ajungand si la cateva sute de euro. Clienti aleg insa, in principal, suvenirurile ieftine, chiar daca intra in zona kitsch-ului.

Rafael, ghid turistic, isi sfatuieste grupurile de turisti sa mearga pana in Rialto sa cumpere suveniruri, unde este mai ieftin. In Rialto chelnerii restaurantelor de pe marginea apei te invita galagios si cu gesturi largi, la fel ca niste vanzatori ambulanti, la o masa, incercand sa umple restaurantul si sa profite cat se poate de mult de afluxul de turisti din perioada Carnavalului (anul acesta, intre 6 si 16 februarie). Pana la incalzirea vremii nu vor mai avea atat de multi turisti in oras.

Rafael are cateva grupuri de turisti pe zi si taxeaza cu aproximativ 200 euro fiecare grup. „Orice tur incepe din piata San Marco”, spune el. Aici are loc parada mastilor.

In piata San Marco, personajele Carnavalului sunt doar zarite, pentru ca imediat sunt acoperite de un grup impresionant de turisti care le fac fotografii minute in sir.

Toata lumea asteapta parada de costume, care incepe cu doua anunturi ale organizatorilor, in italiana, franceza, engleza si germana:”Aveti grija la hotii de buzunare”, urmat de „vanzatorii de produse contrafacute risca amenzi”.

Urmeaza parada, iar turistii se ingramadesc sa prinda un loc cat mai bun pentru a admira mastile venetiene. Dupa, se vor intoarce la activitatea comerciala din restul orasului.. Intre imbulzeala din piata San Marco si cea din Rialto, izolat, un artist stradal canta la acordeon in speranta ca vor cadea cativa euro. Si el profita in felul lui de Venetia turistica.

AVEM SI IN BUCURESTI GONDOLIERI – Sectorul „care este” concureaza Venetia: Cu barca la cumparaturi, in capitala europeana Bucuresti