- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Cum arata politica de HR a hotelurilor din Bucuresti, ale caror afaceri scad cu minim 30%

16 Sep, 00:01 • cristina.mihai
Desi business-ul este in scadere cu 30-40%, iar cheltuielile cu personalul sunt cele mai mari intr-un hotel, in cadrul unitatilor de cazare bucurestene numarul de angajati nu a scazut foarte mult. Specialistii din domeniul hotelier au descris, pentru DailyBusiness.ro, ce masuri iau hotelurile pentru a reactiona la criza economica.
Cum arata politica de HR a hotelurilor din Bucuresti, ale caror afaceri scad cu minim 30%

„Sunt disponibilizari si in acest domeniu, insa nu atat de accelerate ca in alte zone de business”, considera Silviana Boian, head of research la firma de HR Alexander Hughes.

„Din punctul meu de vedere, ca manager de hotel, aceasta este o perioada in care nu ar trebui sa disponibilizezi personal. Daca ai o echipa coerenta, va fi foarte greu sa o refaci cand lucrurile se vor imbunatati, pentru ca toti ceilalti vor incerca acelasi lucru”, a declarat Paul Marasoiu, presedintele firmei de consultanta in domeniul hotelier Peacock Hotels.

„O alternativa mai buna decat concedierile este scaderea salariilor, eventual cu modalitati de compensare prin crearea unor avantaje ulterioare”, a adaugat Marasoiu.

In cazul in care se opereaza disponibilizari, Marasoiu gaseste ca unul dintre departamentele in care acestea ar putea avea loc este cel de food&beverage, in timp ce departamentul de vanzari trebuie consolidat in aceasta perioada.

In ceea ce priveste tendintele observate la nivel de politica de personal, hotelurile bucurestene au ales solutii dintre cele mai diversificate, de la reduceri de salarii, in unele cazuri doar pentru o anumita perioada, si pana la concedii fara plata.

Exista insa si unitati hoteliere de pe piata bucuresteana care au anuntat disponibilizari anul acesta.

Spre exemplu, Ionut Negoita a anuntat ca a dat afara circa 10-12% din numarul total al angajatilor din hotelurile pe care le controleaza alaturi de fratele sau Robert Negoita, in special pe segmentul de food&beverage. Si Radisson Sas a redus personalul cu 5%, potrivit unor informatii facute publice anterior.

Fratii Negoita controleaza compania Pro Hotels, a doua firma de profil de pe piata locala in 2008, ca cifra de afaceri, si care cuprinde hotelurile Rin Grand, Confort Traian si Confort Otopeni.

„Am dat afara 60-70 de persoane de la Rin Grand si 50-60 de la celelalte hoteluri, aproximativ 15% din total. Am ales aceasta solutie pentru ca nu sunt adeptul scaderii salariilor. Scaderea salariilor demotiveaza, printr-o astfel de solutie ai multi angajati care odata cu scaderea business-ului nu au ce face si toti sau aproape toti sunt nemultumiti”, a explicat Ionut Negoita, pentru DailyBusiness.ro.

De altfel, majoritatea hotelierilor din Capitala au lasat angajatii sa aleaga daca vor o scadere propriu-zisa de salariu de circa 20-25% sau prefera sa isi ia lunar 4-5 zile de concediu fara plata. Aceasta din urma varianta este aleasa de cei mai multi, spune Daniel Vasilescu, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc.

Totusi, Negoita a mai facut si angajari anul acesta, desi foarte putine. „Am plusat pe echipa de vanzari, unde am mai angajat circa 4-5 persoane. In prezent, echipa este formata din peste 20 de persoane”, a afirmat Negoita.

In prezent, in cel mai mare hotel din Europa, Rin Grand Hotel, costurile cu salariile reprezinta circa 25-30% din venituri. „Este un procent mai mare decat anul trecut, pentru ca veniturile sunt in scadere”, a aratat Ionut Negoita.
[quote=Daniel Vasilescu, FPTR]Majoritatea hotelierilor din Capitala au lasat angajatii sa aleaga daca vor o scadere propriu-zisa de salariu de circa 20-25%, sau prefera sa isi ia lunar 4-5 zile de concediu fara plata[/quote]
Sunt si hoteluri pe piata bucuresteana care prefera sa scada salariile doar temporar, in functie de gradul de ocupare. Spre exemplu, un angajat al unui hotel de patru stele din Capitala a spus pentru DailyBusiness.ro ca unitatea la care lucreaza nu a facut disponibilizari. Oamenii care au plecat din hotel ori au fost pensionati, ori s-au reorientat spre un alt domeniu de activitate. Pe de alta parte, s-a intamplat ca intr-o luna cu un grad de ocupare mai slab sa se plateasca doar 80% din valoarea fiecarui salariu.

Hotelurile nu se grabesc sa faca noi angajari pentru a ii inlocui pe cei care pleaca voluntar, ci din contra. „Este nevoie, in conditiile in care nu sunt inlocuiti angajatii care pleaca, sa se redistribuie sarcinile si sa se reorganizeze posturile pentru o buna functionare”, a aratat Daniel Vasilescu, adaugand ca la un grad de ocupare de 30-40%, hotelurile nu pot sa mentina tot personalul.

Chiar daca hotelurile nu au apelat masiv la disponibilizari, Vasilescu considera ca in conditiile in care gradul de ocupare scade sub 30%, de obicei hotelul este pe pierdere si nu isi poate mentine profitabilitatea.

Piata hoteliera din Capitala a scazut in primul semestru al anului cu circa 30-40%, iar tarifele medii de pe piata au coborat cu procente situate in jurul a 30%, insa specialistii de vad o revenire a cererii in prezent, asa ca S2 se anunta o perioada mai buna.

Potrivit unei analize a sistemului de rezervari CaptainGo, care cuprinde 600 de unitati de cazare din Romania, tarifele medii ale hotelurilor de 5 stele din Capitala au scazut cu 27%, al celor de 4 stele cu 25%, iar al celor de 2 stele cu circa 11%.