Turism

Din culisele vacantelor la reducere: Dai banii agentiei de turism si ramai acasa

18 Jan, 00:07 • karina.popescu
Cazurile clientilor care au cumparat vacante ieftine de la agentii de turism dar au ramas acasa au devenit tot mai notorii in ultimul timp, in paralel cu procesele derulate mai mult sau mai putin in zadar. DailyBusiness.ro prezinta cateva experiente din culisele acestor practici si incearca sa raspunda la intrebarea: "Pe cine tragem la raspundere?"
Din culisele vacantelor la reducere: Dai banii agentiei de turism si ramai acasa

Pentru a patrunde putin in atmosfera celor care s-au trezit fara vacante, fara bani, dar si fara cineva care poate fi tras la raspundere, am stat de vorba cu doi clienti ai agentiilor Dreams Travel si Big Travel. 

[b]Cand toata lumea tace, vina cade pe
site-ul de cupoane[/b]

Cristi Dumitru a achizitionat de pe site-ul de reduceri Vulping.ro, in august anul trecut, doua vouchere in valoare de 48 lei
fiecare, pentru a putea cumpara la reducere un city break de 3 nopti la Paris, in perioada 23-25
noiembrie 2012, de la agentia de turism Dreams Travel, care costa 184 euro/persoana.

A platit in
datele 21 august si 8 august 2012 cele doua rate ale contractului, iar pe 9
noiembrie a vrut sa afle detalii despre pachetul turistic achizitionat. „Nu
am mai putut lua legatura telefonic cu reprezentantii Dreams Travel,
toate telefoanele mobile fiind inchise, iar pe telefonul fix nu raspunde nimeni. Nici la ultimele mail-uri trimise catre aceasta
agentie nu am primit raspuns. Am intrat pe site-ul agentiei, www.dreamstravel.ro„. Acolo scria ca firma a intrat in insolventa. Acum site-ul nici macar nu functioneaza.

Atunci, Cristi Dumitru s-a adresat Vulping.ro. Cei de acolo l-au pus in legatura cu societatea care asigura agentia – German Romanian Assurance.

“Cei de la
Vulping mi-au spus sa ii contactez pentru despagubire. I-am contactat, am facut
si o cerere scrisa in 20 noiembrie, dar nu am mai primit niciun semn de
atunci. Am mai incercat intre timp pe mail si la telefon. Chiar si azi, 16 ianuarie, am sunat. Mi s-a spus ca doamna care se
ocupa de Vulping.ro se intoarce maine la munca si voi fi contactat”, a
spus Cristi Dumitru.

El si-a recuperat doar banii de
la Vulping.ro – 96 de lei. Cei 380 de euro de la firma de turism nu
s-au mai facut vazuti.

Intrebat de DailyBusiness.ro daca a
verificat inainte de achizitionarea pachetului situatia financiara a
agentiei (licenta de turism si asigurare impotriva
insolventei sau falimentului), Dumitru a raspuns ca nu. “Cred ca acest
lucru e responsabilitatea companiei Vulping.ro. Eu practic de la ei am
achizitionat oferta respectiva. Ma asteptam sa isi asume toata
responsabilitatea”, a
spus acesta. 

Insa nu Vulping.ro e responsabil, site-ul fiind doar un intermediar in acest caz. Cristi Dumitru a apelat
la justitie impotriva agentiei de turism, fiind constient ca
impotriva celor de la Vulping.ro nu are instrumente cu care sa se indrepte. In ceea
ce priveste societatea de asigurare, relatia, monologul de fapt, s-a purtat numai prin intermediul mail-ului.

[b]Cum e cand afli de la televizor ca vacanta ta s-a dus pe apa sambetei [/b]

Un alt „patit” este Victor Vlanga,
care a cautat pe Google.ro  o vacanta la Duni, Bulgaria, intr-o
perioada ce coincidea cu vacanta unor cunoscuti ce achitasera mai
devreme, la alte agentii, pachete similare. A dat astfel de Big
Travel, care i-a trimis un contract pe care l-a semnat. Apoi o
factura, pe care a achitat-o.

La catva timp dupa, a vazut la
televizor o persoana care, potrivit reportajului respectiv, fusese pacalita de aceeasi agentie. S-a dus la sediul acesteia, unde a gasit un anunt care spunea ca
firma este declarata in insolventa.

“Nimeni nu mai era la sediu, usile
erau inchise si alti pacaliti prin zona injurau de mama focului
. Am
avut incredere in ei si nu m-am interesat de asigurari”, se plange Vlanga.

„Ei au organizat vacante de iarna si de Paste pe care le-au onorat
pentru a nu da de banuit. Am citit asta pe forumuri. Lumea
multumita etc. Apoi omul, patronul firmei, s-a pus sa stranga bani pentru vacantele de vara. Cand au inceput sa intrebe oamenii amanunte pe la hotelurile rezervate si au vazut ca nu figurau pe acolo, el s-a ascuns, a inchis firma si a declarat procedura de lichidare pt insolventa”, a mai spus clientul.

Pe site-ul agentiei de turism apare, intr-adevar, anuntul de insolventa.

Asigurarea companiei Big Travel ar fi
trebuit sa fie de 50.000 euro, asta insemnand pretul a 25 de vacante, potrivit lui Vlanga. Aceasta luand ca exemplu Turcia – pentru o familie cu bilet de avion cu
tot (25 x 2.000 euro) .

Firma avea insa nenumarate directii si
trasee de vacanta: Spania, Portugalia, Grecia, Bulgaria etc.

„Am trimis printr-un avocat o
notificare cu confirmare de primire care s-a intors inapoi. O actiune
in instanta impotriva firmei ar costa in jur de 500 de lei pentru
inceput. S-ar putea sa castigam procesul cu firma, dar sa nu avem ce
primi. In sediul lor erau patru birouri, patru PC-uri, doua imprimante, un fax”,
a mentionat Victor Vlanga, care, dupa o asemenea experienta, nu mai vrea sa isi cumpere vacante prin intermediari: 

Eu unul voi pleca de acum
inainte pe cont propriu
, achitand la fata locului cazarea sau masa.
Atunci in vara aflasem ca firma de avocatura Urban si Asociatii
intrase pe fir pentru procese impotriva firmei cu clientii pagubiti.
Eu unul nu m-am bagat, nemaiavand bani si de judecata”, a mai spus
acesta .

[b]Romanul, naiv si mare amator de
ieftineli[/b]

Pe Internet au circulat multe alte exemple in acest sens,
iar in aceasta vara agentia Dreams Travela fost pusa la zid de presa si institutii
din domeniul protectiei consumatorilor.

Iata ce afirma Iulian Urban,
presedintele Asociatiei de Asistenta pentru Consumatori, la sfarsitul
lunii august 2012.

„Pana acum am primit 340 de
reclamatii la adresa [email protected] legate
de teparii de la Dreams Travel – SC Vision Luxury Travels SRL. Adica
deja discutam de vreo 500.000 de euro, tepe date romanilor”, spunea
Iulian Urban, presedintele Asociatiei de Asistenta pentru Consumatori
la sfarsitul lunii august 2012.

Cum a fost insa posibil? Simplu. Teapa
a functionat dupa un tipar care este specific anului 2012
, si care
fara suparare a fost posibil datorita lipsei autoritatii statului,
lipsei de fermitate din partea ANAT, naivitatii romanilor. Iei o
firma de turism care are macar 1-2 doi de activitate, chiar daca
activitate mica insa important este sa aiba trecut. Lansezi in
decembrie 2011 tot felul de „oferte promotionale” pentru
vara 2012 sau chiar iarna 2012 si vii cu reduceri de 70-80%.

Romanul, mare amator de ieftineli,
neintelegand dupa 23 de ani de „tranzitie” ca mai bine
alege o oferta mai scumpa dar de la o firma de calibru si traditie,
alege imediat „chilipirul”. De multe ori, clientul nu verifica ce mai este cu rezervarea lui pana cu
vreo 2-3 zile inainte sa plece.

[b]Ce spun recuperatorii de creante[/b]

Contactat de DailyBusiness.ro, un
oficial Urban si Asociatii, firma specializata in managementul si
recuperarea creantelor, care a reprezentat in instanta turisti
inselati atat de Dreams Travel, cat si de Big Travel, a spus ca unii
dintre ei si-au recuperat o parte din bani de la asiguratorii
agentiilor, de la la 30%, pana la 80%.

„Pana la urma, nici cei de la
asigurare n-au mai tinut cont, au incetat sa mai plateasca. Nu e
nimic spectaculos, au fost lasati cu ochii in soare. In acest caz de
inselaciune, Parchetul ar trebui sa faca o ancheta si sa agate penal
administratorul firmei
„, a precizat acesta.

Aceste practici nu pot fi
cuantificate si pedepsite legal, din moment ce nu sunt licentiate.
Statul nu poate face niciun demers de sanctionare, pentru ca nu ai pe
cine sa reclami.

Ministerul Turismului poate foarte bine sa spuna: „Daca nu ai verificat licenta de turism, e vina ta. Practicile
acestea nu sunt in curtea mea”, dupa cum afirma anul trecut Corina
Martin, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism
(ANAT).

Pana la ora publicarii acestui articol, reprezentantii agentiilor de turism Dreams Travel si Big Travel nu au putut fi contactati.

Cititi si:

Vacanta fara surprize: Cum ne ferim de
„tepe” cand alegem o agentie de turism


Tepele site-urilor de reduceri
alerteaza forumurile inalte: Igienizarea turismului romanesc in cifre