- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Managerul Radisson Sas: Criza a luat 10-15% din clientii hotelurilor bucurestene

26 Dec, 00:01 • cristina.mihai
Torbjorn Bodin, suedezul care manageriaza hotelul Radisson Sas din Capitala, a vorbit, intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro, despre modalitatile prin care spiritul Craciunului este creat in hotel si a comentat evolutia pietei hoteliere bucurestene in conditiile crizei financiare globale.
Managerul Radisson Sas: Criza a luat 10-15% din clientii hotelurilor bucurestene

Torbjorn Bodin a venit in Romania in noiembrie 2006. Anterior, el a condus hotelul Regent din Zagreb. Printre pasiunile omului de afaceri se numara calatoriile, yachting-ul, golful si gatitul.

Hotelul de 5 stele Radisson SAS are 424 de camere, 4 restaurante, 3 baruri si un centru de conferinte de 1.500 metri patrati, incluzand o sala ce poate gazdui pana la 500 de persoane si alte 11 sali cu o capacitate mai mica. Intregul complex, manageriat de grupul Rezidor, a presupus a o investitie de 70 mil. euro, asigurata de dezvoltatorul imobiliar Plaza Centers.

DailyBusiness: Care au fost cele mai bune perioade ale pietei hoteliere in 2008?
Torbjorn Bodin: Summitul NATO din aprilie a fost perioada in care hotelurile bucurestene au „cules roadele”.

DB: Cum a evoluat piata hoteliera din Capitala anul acesta, in conditiile crizei financiare globale?
TB: Criza financiara a inceput sa se simta in Romania doar de cateva luni. Inainte de acel moment a fost un scenariu pe piata, iar dupa – un alt scenariu. Inceputul acestui an a fost bun, urmand trendul din 2007, numarul de vizitatori a crescut, insa in Bucuresti s-au inaugurat multe hoteluri noi, cel mai mare fiind Rin Grand, de 1.500 de camere, ceea ce a determinat o scadere usoara a gradului de ocupare la nivelul orasului. Ritmul de crestere a capacitatii hoteliere a fost mult mai ridicat decat cresterea numarului de vizitatori din Bucuresti.

DB: A doua etapa, cea a crizei in Romania, a adus o scadere si mai mare a gradului de ocupare?
TB: Daca ne uitam la ultimele luni, octombrie si noiembrie, intr-adevar am vazut o scadere a numarului de vizitatori si a numarului de oaspeti din hoteluri, ceea ce a dus la o reducere pronuntata a gradului de ocupare al hotelurilor. Nu am cifre oficiale, dar scaderea in acesta perioada a fost de peste 10-15%, fata de aceeasi perioada a anului trecut.

DB: Avand in vedere situatia din ultimele luni, cum vedeti evolutia pietei hoteliere in 2009?
TB: Nu vom mai vedea anul viitor un inceput de an puternic, ca anul acesta, pentru ca majoritatea oamenilor de afaceri care vin in Bucuresti o fac pentru diferite investitii, iar acum, din moment ce nu mai exista la fel de multi bani pentru investitii, aceste calatorii nu vor mai avea loc. Din acest motiv, vad o scadere a turismului de business in Romania. Gradul de ocupare al hotelurilor nu va scadea foarte mult fata de 2008, insa nu putem face estimari sigure. Insa cu siguranta anul viitor se va inregistra o crestere a numarului de turisti care vin in vacanta in Capitala.

DB: Pe ce va bazati cand faceti aceasta afirmatie?Bucurestiul nu este un oras extrem de promovat in strainatate.
TB: Bucurestiul este din ce in ce mai promovat in afara, iar noi, grupul Rezidor, ne implicam in directia asta. Aducem jurnalisti straini in Bucuresti pentru a vedea ce are de oferit orasul, pentru ca apoi sa scrie despre aceasta destinatie. Luam parte la realizarea de brosuri, facem promovare si pe site-ul global de vanzari al grupului. In plus, in situatii de criza, turistii nu mai pleaca pentru perioade indelungate in vacanta, asa ca in loc sa plece 3 saptamani in Thailanda s-ar putea sa vina 4 zile in Bucuresti.

DB: Cat investiti in promovarea Bucurestiului?
TB: Nu am aceasta cifra, dar este de ordinul zecilor de mii de euro.

DB: Credeti ca numarul turistilor care aleg Bucurestiul pentru vacanta ar fi mai mare daca ar exista mai multe investitii in hoteluri de 2 sau 3 stele?
TB: Nu cred ca turistii straini cauta la o destinatie cazare ieftina. Oamenii care vin in Bucuresti vor sa stea intr-un hotel bun, cu facilitati ca piscina, restaurante sau spa. Cei care calatoresc aici stau maxim 3-4 zile, nu se pune problema unei vacante mai indelungate, pentru ca nu sunt atat de multe lucruri de vazut.

DB: Care au fost cele mai bune hoteluri in care ati stat?
TB: Printre altele, mi-a placut foarte mult Shangri din Singapore, Oriental din Bangkok, Ritz Carlton din Dubai si multe hoteluri Radisson din lume. Inainte sa vin aici m-am ocupat de un hotel Regent din Zagreb, unul excelent.

DB: Ce anume v-a determinat sa nominalizati tocmai aceste hoteluri?
TB: Serviciile si angajatii. De la portar, pana la chelner, toti angajatii sunt foarte atenti cu oaspetii. Spre exemplu, daca soferul hotelului te ia de la aeroport, portarul, care are o lista cu numerele de inmatriculare ale masinilor si numele oaspetilor, te va intreba, cand ajungi la hotel: Cum a fost zborul din Paris, domnule X?. Astfel de detalii lasa orice turist inmarmurit.

DB: Cum vedeti evolutia business-ului Radisson anul viitor?
TB: Nu va pot da cifre, dar obiectivul nostru este sa ajungem la nivelul celorlalte hoteluri de 5 stele din Capitala, ca grad de ocupare.

DB: Cat din business-ul hotelului este acoperit de veniturile din evenimentele organizate aici?
TB: In cazul nostru, circa 25% din venituri. Pe piata nu pot spune, pentru ca depinde de numarul de camere al hotelului, de spatiile de evenimente existente, asa ca depinde de la hotel la hotel.

DB: Cati turisti sunt in hotel de Craciun si care este profilul acestor clienti?
TB: Avem 15-20 de oaspeti care stau in hotel intreaga luna decembrie. In mod evident, nu sunt oameni de afaceri, pentru ca de obicei acestia stau acasa cu familia. Sunt turisti sau oameni care nu sarbatoresc Craciunul, din Israel, spre exemplu.

DB: Cum creati spiritul Craciunului in hotel?
TB: Am investit circa 100.000 lei pentru decorarea hotelului de Craciun. In plus, oferim meniuri traditionale, avem muzica de Craciun, colinde, duminica avem un brunch special de Craciun. Camerele nu sunt decorate special, insa pentru clientii care petrec o perioada indelungata in hotel personalizam camerele in functie de cerintele lor.

DB: Ati organizat o petrecere de Craciun si pentru angajatii hotelului?
TB: Organizam o petrecere pentru angajati, dar in ianuarie, pentru a le multumi pentru munca depusa anul trecut. Inainte de Craciun avem o petrecere pentru copiii angajatilor.