Turism

Pericolele unui business la inaltime. „Planul principal este supravietuirea”

25 Nov, 00:01 • karina.popescu
Piata liniilor aeriene se contracta tot mai mult, in conditiile crizei economice si scumpirii constante a carburantilor. Companiile traditionale pierd teren in fata celor low-cost, fiind obligate sa se reorienteze. Unele reduc preturile, altele isi gasesc salvarea in parteneriate cu branduri puternice sau recurg la solutii de back-up, prin business-uri adiacente. Vezi cat de ascutita e "muchia" pe care sta Carpatair.
Pericolele unui business la inaltime. Planul principal este supravietuirea

Pe langa obiectul principal de activitate, acela de linie aeriana, Carpatair mai administreaza inca doua
businessuri: o scoala de aviatie si o unitate pentru intretinerea aeronavelor.

Compania
nu are planuri de business speciale, in conditiile in care economiile din UE
sunt acum foarte incerte. “Sa vedem ce se va intampla cu criza euro, datoriile,
sa vedem daca economiile nu sunt afectate de masurile de austeritate atat de
grav, incat sa vorbim doar de supravietuire. Noi nu ne facem planuri mari
momentan, planul principal este
supravietuirea”,
spune directorul general al Carpatair, Nicolae Petrov.
 
 

Despre parteneriatul
cu Alitalia incheiat recent
, acesta a declarat, pentru
DailyBusiness.ro: “Datorita parteneriatului, vom avea un plus de pasageri de circa 5% in 2012, ceea ce inseamna
mult. Marja de profit a companiilor aeriene e situata in anii buni la 3-5%. Deci,
daca poti sa-ti generezi venituri aditionale de 3-5%, deja e un lucru
semnificativ”.
 
 
 
 

Desi nu
tinteste foarte sus, compania are planuri de investitii intr-un business separat,
constituit din unitati de intretinere a aeronavelor. Astfel,
in 2 ani ar putea fi demarata constructia unui hangar de intretinere cu o capacitate de 4 aeronave
mari tip Boeing si Airbus, care va necesita o investitie de circa 15 milioane
de euro.
 
 
 

In prezent,
compania detine la Timisoara o astfel de hala, de dimensiuni mai mici –
o capacitate de 2 aeronave mici – unde se opereaza intretinerea si reparatia
aeronavelor proprii. Aceasta baza este operationala din 2005, dupa o investitie
de 1 milion de euro. Aici lucreaza 90 de persoane.

Momentan, stocul de piese din hala se ridica la suma
de 5 milioane de euro.
Printre “valorile” din atelier se numara motoare de
cate 2 milioane de dolari si elice pentru aeronavele SAAB de cate 100.000 de euro.

Operatiunile
derulate in baza de intretinere sunt de fapt un “copy paste” dupa
elvetienii care au prestat aceste servicii pentru Carpatair pana in 2005,
potrivit lui Nicolae Petrov. “Din momentul in care am avut propria
intretinere, am salvat 25% din costuri si am castigat la fiabilitate”, a spus
acesta.

Pe langa
aeronavele proprii, compania este in discutii cu partenerii din Elvetia,
pentru intretinerea aeronavelor SAAB 2000.“Avand o
flota mai mica, vom presta si pentru altii
. Pe piata europeana, ora de
service pentru aeronavele comerciale este 100 de euro, insa noi putem cobori
acest pret la jumatate”, a spus Nicolae Petrov.
 
 
 

Un sevice
complet pentru o aeronava de tip Boeing se ridica la suma de 1 milion de euro,
spun oficialii companiei. In general insa, pretul se situeaza intre 600.000 de
euro si 1 milion de euro. In ceea ce priveste costurile totale ale serviciilor,
manopera si piesele au cote egale. Inspectiile complexe se realizeaza la o
frecventa de 2-3 luni (500 de ore de zbor), iar cele mari, la 2 ani (4.000 de
ore de zbor).

Media de
varsta a aeronavelor din flota Carpatair este de 6 ani. Cele mai “batrane”ar putea fi
retrase si inlocuite cu altele de generatie mai noua, care ar reduce cu 20%
consumul de combustibil: “Daca se va scumpi si mai mult combustibilul, vom
inlocui aeronavele mai vechi de 20 de ani – Fokker-ele”, au declarat oficialii
companiei.

Pe piata
locala, Tarom si Romaero detin  baze de
intretinere similare.

Carpatair
detine o scoala de aviatie la
Timisoara (foto), care functioneaza de 3 ani, dupa o investitie de 1 milion de euro. Printre
dotarile scolii se numara simulatorul de zbor, care a costat 500.000 de dolari,
potrivit oficialilor companiei.

Licenta
de pilot de linie costa la Carpatair 45.000 de euro. La aceasta suma se adauga
inca 30.000 de euro – calificarea pentru un anumit tip de aeronava.
 
 
 

Carpatair
a avut la 10 luni 500.000 de pasageri, inregistrand o crestere cu 10% fata de
perioada similara a anului trecut. Pe tot anul, compania se asteapta la un numar
de 600.000 de pasageri, in crestere cu 5% fata de 2010. Cifra de afaceri pentru
2011 a companiei este estimata la suma de 70 de milioane de euro.
 
 
 

In acest
an, compania s-a retras de pe aeroporturile din Odessa, Atena si Cluj, “din
cauza concurentei neloiale si subventionate”
, potrivit directorului general
al companiei, Nicolae Petrov.
 
 
 
 

Compania
are un capital social de 18 milioane de lei si numara 475 de angajati in cele 3
divizii de business.

Printre competitorii Carpatair se afla Tarom, Lufthansa, Malev.