Turism

Piata de transport aerian din Romania, la jumatatea anului: Cererea a decolat, tarifele s-au prabusit

13 Jul, 00:01 • cristina.mihai
Cererea de transport aerian de pe piata romaneasca a inregistrat cresteri importante in acest an, principalii operatori transportand cu 30% mai multi pasageri. Totusi, criza financiara acuta si scaderea drastica a puterii de cumparare au determinat transportatorii aerieni traditionali sa micsoreze substantial preturile, apropiindu-se in unele cazuri de tarifele practicate de liniile aeriene low-cost, au spus, pentru DailyBusiness.ro, reprezentatii Tarom.
Piata de transport aerian din Romania, la jumatatea anului: Cererea a decolat, tarifele s-au prabusit

Numarul pasagerilor transportati de linia aeriana Tarom in primele 6 luni ale acestui an a depasit 900.000, o crestere de peste 31%, fata de aceeasi perioada a anului trecut, in timp ce veniturile inregistrate din transport de pasageri si marfa s-au majorat doar cu circa 11%, au spus, pentru DailyBusiness.ro, reprezentantii companiei.

Nici low-cost-urile nu o duc rau ca numar de pasageri transportati, asa ca Wizz Air a inregistrat in primul semestru o crestere de peste 30% a numarului de pasageri transportati, pana la 914.000. Avand in vedere ca, dupa cum spun oficialii liniei aeriene, venitul per pasager a fost la acelasi nivel cu cel din perioada similara a anului trecut, se poate trage concluzia ca si incasarile au crescut cu un procent similar (30%).

In general, pe piata de transport aerian locala s-a inregistrat o crestere a cererii in acest an. Astfel, Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti a inregistrat o crestere de 11,5%in primele trei luni ale anului, fata de perioada similara din 2009.

In cazul aeroportului International din Cluj Napoca s-a inregistrat, in prima jumatate a anului 2010, o crestere de 28% a fluxului de pasageri comparativ cu aceeasi perioada a anului 2009, spun reprezentantii Tarom.

Cresterea cererii s-a datorat in buna masura scaderii substantiale a tarifelor, in special in zona liniilor aeriene traditionale.

„In general, in ceea ce priveste calatoriile clientilor, tendinta cheltuielilor prudente continua„, a spus, anterior, Natasa Kazmer, directorul de comunicare al Wizz Air, pentru DailyBusiness.ro.

Ea considera ca sezonul rece va fi dificil pentru toate liniile aeriene, asa ca, mai mult ca niciodata, costurile si eficienta operationala vor face diferenta.

Prin urmare, liniile aeriene si-au luat masuri de reducere a costurilor pentru a diminua cat mai mult efectele reducerii preturilor biletelor.

Printre masurile luate de Tarom, spre exemplu, se numara reducerea costurilor de administrare in escalele cu impact major cu 10%, dar si scaderea costurilor cu personalul prin taierea bugetelor de deplasari cu 50% si renegocierea contractelor cu centrele de training si hotelurile cu pana la 20%.

O alta masura luata de Tarom este relocarea agentiilor externe ale companiei in aeroporturi, in vederea reducerii costurilor cu 15%. In plus, compania a hotarat sa reduca numarul agentiilor interne in functie de gradul de profitabilitate al acestora, in vederea reducerii costurilor cu 10%, spun oficialii Tarom.

Conform celor mai recente estimari IATA (Aociatia Internationala de Transport Aerian, in 2010, la nivel global, traficul de pasageri va creste cu pana la 7,1%, iar traficul de marfa cu 18,5%. Tot la nivel global, se preconizeaza obtinerea unui profit net de 2,5 miliarde dolari in acest an. La nivel regional, situatia nu sta la fel de incurajator.

Pentru Europa sunt cele mai sumbre previziuni pentru 2010, cu o pierdere reevaluata la 2,8 miliarde dolari (de la 2,2 miliarde dolari in martie-n.r.). Situatia s-a inrautatit si mai mult dupa problemele cauzate de norul de cenusa si grevele operatorilor aerieni europeni ca British Airways sau Lufthansa, spun oficialii Tarom.

Cele mai optimiste estimari ale IATA sunt pentru zona Asia-Pacific, de unde se asteapta un profit de 2,2 miliarde dolari.

Pentru anul 2010, Tarom estimeaza ca va transporta peste 2 milioane de pasageri, cu aproximativ 21% mai mult decat in 2009 si cu 8 % mai mult decat in 2008, si un grad de incarcare al aeronavelor de peste 60%. Tarom estimeaza venituri de 1,6 mld. lei in acest an.

Pentru intreg anul 2010, Wizz Air estimeaza un numar de 2 milioane pasageri transportati din si spre Romania, ceea ce ar clasa compania tot pe pozitia a treia in topul transportatorilor, daca cele mai mari companii de pe piata isi vor atinge estimarile pentru acest an.

Blue Air a estimat ca in acest an va transporta 2,2 milioane pasageri. Blue Air inca nu a facut publice datele pe primul trimestru.

Tarom, Blue Air si Wizz Air sunt cele mai mari linii aeriene din Romania, transportand impreuna, potrivit estimarilor, in jur de 60% din totalul fluxului de pasageri din Romania. Pe piata locala mai opereaza, printre altele, si liniile aeriene Air France, Malev sau Lufthansa.