- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Royal Caribbean: Comportamentul clientilor de croaziere s-a modificat

27 Mar, 00:01 • elena.olteanu
Helen Beck, directorul de vanzari pentru Europa, Orientul Mijlociu, Africa al companiei Royal Caribbean Cruise Lines, a vorbit intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro despre impactul crizei financiare in industria croazierelor, mentalitatea romanilor referitoare la croaziere, dar si despre noua nava pe care compania o va lansa anul acesta si care a costat 1,1 mld. $.
Royal Caribbean: Comportamentul clientilor de croaziere s-a modificat

Royal Caribbean a realizat anul trecut in regiunea EMEA vanzari de 100 milioane dolari.

DB: In ce masura este afectata industria croazierelor de criza economica globala?
HB: Nu cred ca este vreo industrie in lume care sa nu fie afectata de criza, insa noi credem ca industria croazierelor va fi mai putin afectata.

DB: De ce?
HB: Deoarece este o industrie in plina dezvoltare, iar o croaziera reprezinta cel mai bun exemplu cand vine vorba de raport calitate-pret, lucru pe care oamenii il cauta in mod frecvent. Din acest motiv, cred ca vom invinge trendul actual.

[quote]Daca inainte, turistii isi rezervau o croaziera cu 6 luni inainte, acum o fac doar cu 2 luni inainte[/quote]
DB: Care din cele 18 tari unde lucrati acuza cel mai mult impactul crizei?
HB: Fiecare tara este afectata in mod diferit de criza financiara. Spre exemplu, Africa de Sud a fost afectata de cursul valutar. Nu putem spune daca una a fost influentata mai mult sau mai putin, pentru ca fiecare impact este resimtit diferit.

DB: In ce masura s-a schimbat comportamentul consumatorului de croaziere din cauza crizei?
HB: Din cate am observat, oamenii inca vor sa mearga in vacante, insa tind sa-si faca o rezervare cat mai aproape de data de plecare, fata de anii trecuti, cand isi cumparau un pachet cu mai mult timp inainte. Spre exemplu, daca inainte rezervau cu 6 luni inainte, acum perioada s-a redus la 2 luni.

DB: Cand credeti ca se va schimba acest comportament?
HB: Este un comportament destul de dificil de schimbat, odata ce s-au obisnuit sa rezerve cu putin timp inainte. Probabil ne va lua cativa ani pana ii vom determina iarasi sa-si rezerve cu mai mult timp inainte.

DB: Care a fost procentul turistilor romani care au mers anul trecut in croaziere cu Royal Caribbean?
HB: Procentul turistilor romani este unul foarte mic. Romania este o tara emergenta din punctul de vedere al croazierelor. Nu ne asteptam la afaceri foarte mari pentru urmatorii ani de pe urma acestei piete, deoarece Romania se afla inca in proces de dezvoltare.

DB: Ce fel de croaziere aleg romanii?
HB: Cel mai des aleg croazierele in Caraibe si in Mediterana. Fiind o tara emergenta din acest punct de vedere, turistii tind sa ramana in zonele traditionale. Incep cu croaziere de 4-5 nopti in Caraibe sau Mediterana, dupa care pe parcurs isi maresc durata vacantei si aleg si destinatii mai exotice. Sunt oameni activi, le place sa mearga in croaziere.

[quote]Romanii percep croazierele drept o vacanta de lux din punct de vedere al pretului, insa nu este deloc asa[/quote]
DB: Cat vor sa plateasca romanii pentru o croaziera?
HB: Depinde foarte mult de bugetul fiecaruia. Pot plati de la cateva sute de euro pana la cateva mii. Mai depinde si de categoria camerei pe care vor sa o inchirieze.

DB: Romanii percep croazierele ca pe o excursie de lux?
HB: Cred ca da. De aceea trebuie sa-i facem sa inteleaga ca este un tip de calatorie disponibil pentru toata lumea, incercam sa schimbam aceasta perspectiva, pentru ca vacantele pe croaziera nu sunt deloc scumpe. Preturile pot incepe si de la 200 de euro.

DB: Aceeasi mentalitate o au si turistii din alte tari?
HB: Avem tari mature, ca SUA, Marea Britanie, unde se cunoaste valoarea unei croaziere, insa in celelalte tari, conceptul este inca la inceput, gandesc la fel ca si turistii romani. Lucrez in 18 tari diferite si toti gandesc la fel.

DB: Cati clienti ati inregistrat anul trecut si ce previziuni aveti pentru 2009?
HB: In 2008 am avut circa 4 milioane de clienti la nivel de companie, iar pentru acest an asteptarile noastre sunt aceleasi, pentru ca trebuie sa umplem acelasi numar de nave ca si anul trecut.

DB: Ce cifra de afaceri ati inregistrat in 2008 in regiunea EMEA si ce perspective aveti pentru acest an?
HB: In 2008 am realizat in Europa, Orientul Mijlociu, Africa vanzari de 100 milioane dolari, iar pentru 2009 ne asteptam cel putin la aceeasi valoare, pentru ca va fi un an destul de competitiv. Putea fi si mai rau, putea fi si mai bine, insa in situatia economica actuala, sunt destul de multumita.

DB: Veti lansa un nou vas de croaziera, cu o capacitate de 5.600 de locuri. Cat a costat?
HB: Vasul Oasis, pe care il vom lansa in decembrie 2009, a costat 1,1 miliarde de dolari, iar rezervarile pentru prima croaziera cu acest vas au inceput.

DB: De ce ati ales sa lansati vasul in aceste momente dificile?
HB: Trebuia sa-l lansam, pentru ca am inceput constructia sa in urma cu 5 ani, asa ca nu aveam cum sa-l abandonam.

DB: Cine sunt principalii competitori pe piata?
HB: Carnival Cruises, Princess Cruises sau Norwegian Cruise. Sunt concurenti directi, pentru ca activam pe piete similare.