Turism

Vampirii, brand de tara! Cum a ajuns Dracula salvatorul turismului romanesc

09 Jul, 00:07 • razvan.codorean
Dupa Dan Matei Agathon si Elena Udrea, actualul ministru al Turismului, Maria Grapini, l-a redescoperit pe Contele Dracula si vrea sa il faca agent turistic al Romaniei. Autoritatile au trecut deja la fapte si pregatesc un amplu program turistic prin care sa aduca in Transilvania pe toti strainii care cred in povestile cu vampiri.
Vampirii, brand de tara! Cum a ajuns Dracula salvatorul turismului romanesc

“Frunza” Elenei Udrea pare sa se fi “ofilit”,
dovada ca Maria Grapini si autoritatile locale din sase judete din Transilvania
vor sa puna la punct un program de promovare in stil hollywod-ian, cu celebrul
Dracula in prim-plan.
 

„Foarte multe tari traiesc din legenda
Dracula, scot bani adica, si noi ramanem cu retinerea ca avem un voievod care a
fost catalogat la capitolul Dracula”, a declarat, recent, Maria Grapini.
 

Grapini nu va renunta complet la frunza,
insa o va integra in noul “tablou” de promovare, in care vampirii vor fi in
prim-plan.
 

Proiectul de promovare va fi realizat pe
bani europeni si va fi dedicat valorificarii potentialului turistic al Transilvaniei,
in special a zonei Vaii Bargaului, pornind de la mitul lui Dracula. Primarul din Targu-Mures, Dorin Florea, [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-turism/sase-judete-din-transilvania-ar-putea-dezvolta-un-proiect-regional-denumit-dracula-91292/]a
trecut deja la fapte[/url]. I-a contactat pe omologii sai din localitatile
aflate in zona periurbana a judetelor Mures, brasov, Sibiu, Cluj, Bistrita si
Alba si le-a propus dezvoltarea proiectului Dracula, care are ca scop
valorificarea si prezentarea miturilor si legendelor locale.
 

Autoritatile vor cauta, astfel, toate
locurile si legendele despre Dracula. Acestea vor fi puse cap la cap intr-un
traseu turistic cat mai incitant pentru amatorii de senzatii “vampiresti”.
 

Fostul ministru al Turismului, Dan Matei
Agathon, cel care a lansat in trecut ideea constructiei unui parc de distractii
Dracula, spune ca, in sfarsit, ne vine mintea la cap si incepem sa gandim cu
adevarat cum sa ne exploatam turismul.
 

„Universal Pictures a anuntat recent demararea
filmarilor la o mare productie cinematografica, dar nu in Romania, ci in
Irlanda de Nord. Daca nu ne feream ani de zile de mitul legat de Vlad Tepes si
ni-l asumam public la nivel international, Hollywood-ul ar fi ales
Romania ca loc de desfasurare a filmelor despre Dracula”, a explicat Dan Matei Agathon, presedinte Federatia Patronatelor din Turism si Servicii (FPTS).
 
 

„Pentru ca unii s-au simtit prea
firoscosi sa accepte regulile marketingului, alte locatii din lume au preluat
din legenda lui Dracula si beneficiaza acum de investitii imense si de reclama
aferenta unor mari productii cinematografice. Daca nu ne rusinam de Dracula, nu
mai plateam noi filmele – reclama despre Romania, le platea si le distribuia
Hollywood-ul la nivel mondial, fiind realizate de marile case de
productie din Statele Unite, care, in plus, ar fi investit in Romania pentru a
avea dreptul sa le filmeze in tara noastra”, a mai adaugat Agathon intr-un
comunicat de presa.
 

[quote=Dan Matei Agathon, presedinte FPTS]Legatura legendei Dracula cu
Transilvania este primordiala si poate duce la o propulsare nemaivazuta a
turismului in regiune[/quote]
Agathon a mentionat ca toate locurile incarcate de istorie ale Transilvaniei pot deveni astfel obiective turistice de renume international, iar efectul pentru dezvoltarea nu doar a turismului din zona, ci si a economiei in general, este incalculabil

[b]Cum arata “Traseul lui Dracula”[/b]
 
 

Autoritatile din Transilvania au pus deja la
punct si primele idei cu privire la viitorul circuit turistic.
 

“In primul si primul rand, am dori ca
poarta de intrare din Pasul Tihuta in judetul Bistrita-Nasaud sa fie
personalizat pe aceasta tema, mitul Dracula, si asta nu ar face decat sa ne
ajute cu jumatate din proiectul nostru. Ne dorim sa facem o poarta aici si o
poarta la intrarea in comuna Livezile” a afirmat senatorul liberal Dorin Dobra,
dupa o intalnire cu primarii comunelor Livezile, Josenii Bargaului, Tiha Bargaului,
Prundu Bargaului si reprezentantii GAL- Federatia Pentru Dezvoltarea Zonei
Rurale Bargau-Calimani.
 

De mitul lui Dracula urmeaza sa fie legate si
obiectivele turistice din zona, printre acestea numarandu-se si „Drumul
Romanilor” din Muntii Bargaului.
In traseu ar urma sa fie incluse Castelul Bran si municipiile Targu Mures si Sighisoara.
 

“Brandul Dracula exista de mult timp, el
trebuie doar exploatat si impachetat cum se cuvine, iar apoi vandut intr-o
maniera moderna. Cea mai mare opreliste in acest sens a fost, pana acum,
timorarea unei parti a opiniei publice in fata asocierii Romaniei cu legenda tesuta in jurul lui Vlad Tepes. Aceasta perceptie s-a schimbat, in sfarsit, asa
incat este timpul sa profitam de un mit recunoscut pe plan mondial si sa-l
punem la treaba pentru turismul romanesc.

Proiectul Dracula pentru promovarea
Transilvaniei reprezinta cea mai profitabila strategie de dezvoltare a
turismului din regiune si trebuie gestionat in exact aceasta maniera, fara
rezerve sau prejudecati”, a declarat Agathon.

[dbvideo=1127]

[b]Va mai aduceti aminte de Dracula Park?[/b]
 

Autoritatile nu se afla la prima initiativa
de promovare a României prin mitul Dracula. 
Inca din 2001, fostul ministru al turismului de la acea vreme, Dan Matei
Agathon, propunea constructia unui “Dracula Park”, in fapt un urias parc de
distractii in care sa fie atrasi turistii din intreaga lume.
 

Initial, parcul era gandit sa fie construit
la Sighisoara, insa, avand in vedere starea proasta a infrastucturii, Dracula
Park a fost mutat in apropiere de Bucuresti, pe un teren aflat în administrarea
Regiei pentru Administrarea Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS).
 

La acea vreme s-a lansat o subscriptie
publica prin care se adunau bani pentru dezvoltarea celui mai mare parc tematic
din Estul Europei.
14.000 de romani si cateva firme importante
au crezut in acest proiect si si-au depus economiile la „Dracula Park”, în
total adunandu-se 10,7 milioane lei. Proiectul a murit, insa, inainte sa
inceapa, cauzele fiind si acum invaluite in mister.

Ulterior, ideea promovarii brandului
Dracula a fost preluata de Elena Udrea care, in august 2011, anunta lansarea
unui „circuit turistic Dracula”, în paralel cu un „circuit
rosu”, care urma sa includa locurile simbol din «Epoca de Aur», de
la Casa Poporului, la inchisoarea Doftana si casa natala a lui Ceausescu din
Scornicesti. De ambele proiecte s-a ales insa praful.

La fel s-a intamplat si cu initiativa secretarului
de stat al Ministerului Dezvolt?rii Regionale si Turismului, Cristian Barhalescu,
care, la sfarsitul anului 2012, anunta la randul sau ca Romania va lansa un
proiect de promovare la nivel international a legendei Contelui Dracula.

[b]De ce ne ferim de legenda lui Tepes?[/b]
 

[img=4169]Casa Vlad Dracul[/img]
Stirea ca Dracula este printre
celebritatile aflate in genealogia odraslei regale a printului William si a
ducesei Catherine din Marea Britanie a facut inconjurul lumii. Daca Marea
Britanie se lauda ca Dracula este printre stramosii unui membru al Casei Regale,
Romania de ce s-ar feri de legenda din jurul lui Vlad Tepes?

Orice mentionare a denumirii Dracula ar trebui sa faca trimitere direct spre
Romania daca ne-am asuma fara oprelisti apartenenta acestei legende la tara
noastra, in opinia lui Dan Matei Agathon, presedintele Federatiei
Patronatelor din Turism si Servicii (FPTS).

“Celelalte celebritati pomenite de expertii in genealogie ca fiind printre
stramosii familiei regale britanice nu sunt ascunse de tarile lor de origine ca
si cum ar fi o pata de rusine in istoria lor. Dimpotriva, sunt prezentate ca
personalitati in jurul carora se construiesc muzee, circuite si o adevarata
industrie turistica. Cu atat mai mult legenda din jurul personajului istoric al
lui Vlad Tepes este propice construirii unei adevarate industrii turistice de
care Romania are atata nevoie, precizeaza Agathon. 

Tabloul lui Dracula apare in mod regulat si insistent in presa internationala
din cele mai diferite motive: de la noi productii cinematografice, la legaturi
cu familii regale. 

“Totul trece pe langa noi ca si cum am avea atatea legende de notorietate
mondiala incat ne permitem sa mai ratacim cate una din lipsa de locuri. Este
timpul sa sesizam aceasta oportunitate si sa o folosim in toate modurile
posibile pentru atragerea de turisti straini, aceiasi care citesc in fiecare zi
in presa din tarile unde traiesc despre fantastica bogatie de legende din jurul
lui Dracula”, atentioneaza reprezentantul FPTR.

Foto: Andreea Radu