- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Vinul ca atractie turistica: Ce cauta un hotel de 5 stele intr-un satuc de granita

09 May, 12:01 • cristina.mihai
In Ostrov, un sat aflat chiar pe granita cu Bulgaria, in apropiere de Calarasi, exista un camin cultural care se deschide doar pentru nunti si botezuri, un minimarket si multe "baruri", locul preferat de petrecere a timpului liber pentru localnici. Acum un an s-a deschis si un mic hotel, investitie a unui localnic proaspat mutat in Ostrov din Sinaia. Adevaratele investitii insa abia acum urmeaza: producatorul de vin Ostrovit vrea sa contruiasca o pensiune si un hotel, ambele de 5 stele.
Vinul ca atractie turistica: Ce cauta un hotel de 5 stele intr-un satuc de granita

Clasificarea de 5 stele pare nepotrivita pentru o zona saraca, dar Ostrovit spune ca este oportuna, avand in vedere ca turismul la podgorii este practicat in general de persoane cu venituri medii spre mari.

Ce potential de business are noua investitie? Cererea de acum nu prevesteste un succes fulminant, dar in turism investitiile masive sunt o conditie obligatorie pentru a atrage profitul mai tarziu.
[gallery:77]
Hotelul Danubius din Ostrov, singura unitate de cazare din zona, nu merge pe roze, dar vara este mai bine pentru ca tranzitul spre Constanta si spre Bulgaria este mare. Totusi, pentru ca oferta este inexistenta pe partea romaneasca, clientii cu bani care vor sa mearga in zona aleg pentru moment un hotel de 5 stele din orasul bulgaresc Silistra, la doar cativa pasi de Ostrov.

In Ostrov nu sunt multi turisti, nici pentru degustari de vin, nici pentru manastirea Dervent, sau pentru cetatile medievale, cum ar fi Vicina. Cei mai multi vin pentru vanatoare sau pescuit, in mini-vacante.

Potentialul insa este mare, spun specialistii in turism. „Sunt 10.000 de turisti straini care vin in Romania in circuite care includ si vizite la podgorii. Restaurantul de la podgoriile Murfatlar este spre exemplu in itinerariul multora. Pentru romani insa aceste vacante sunt mai putin interesante”, spun reprezentantii Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).

Potentialul i-a determinat si pe reprezentantii companiei Ostrovit sa isi propuna sa demareze anul acesta o investitie de 6,5 mil. euro in unitati de cazare, in principal din fonduri europene, intr-o zona de entertainment si o sala de degustare la crama Domeniile Ostrov. Despre estimari cu privire la viitorul business, oficialii companiei nu au dorit sa faca comentarii, neavand inca un punct de reper asupra cererii efective. In privinta vanzarilor de vin, compania se asteapta la 6 milioane de euro in acest an.

Oficialii ANAT considera ca o data finalizata investitia, aceasta va intra cu siguranta in circuitele organizate pentru straini in zona de sud a Romaniei.

Acum insa, zona nu este introdusa in circuite, aici neexistand decat zeci de kilometri de vita de vie si Dunarea, prea putin pentru a atrage cu adevarat un numar relevant de turisti.
„Nu avem nimic aici ca sa atraga turisti, doar Dunarea. Daca cineva ar alege sa-si faca vacanta aici este pentru ca in place natura sau ii place sa vaneze”, spune Emi, un tanar din Ostrov, care s-a intors recent in sat, dupa ce si-a pierdut locul de munca din Bucuresti.

„Nu ai ce face aici. Tinerii de obicei pleaca ori in Constanta, ori in Bucuresti”, spune Emi, care adauga ca majoritatea localnicilor lucreaza pentru Ostrovit. La culesul viilor numarul celor care au de munca creste substantial, mai ales ca in acea perioada, compania isi creste numarul de angajati de la 300 pana la 1.000-1.200. Emi nu a lucrat la Ostrovit – cat timp a stat in sat, el a muncit pe un sit arheologic timp de 8 ani. „Nu stiu cum se numeste oficial. Noi ii spuneam Ferma 4. Am gasit multe obiecte: de la o cada intacta, pana la bijuterii sau ulcele. Acum nu se mai gasesc asa multe. Primeam 4 lei pe ora”, mai spune tanarul.

Faptul ca cererea de turism in zona nu este foarte mare, desi vara trec zilnic vase de croaziera care ar putea acosta in zona si in general tranzitul este mare, face parte din cercul vicios al turismului din Romania: Turistii ar veni, poate, dar nu au unde sa stea sau ce sa faca, iar investitorii nu demareaza investitii daca nu se pot baza pe o cerere deja existenta.

Cum arata profilul turistului care va veni in Ostrov, in opinia reprezentantilor companiei? „Sunt oameni din Bucuresti care vor sa mearga in natura. Vor merge 2 ore pe autostrada si aici vor gasi un hotel sau un aqua land. Pot fi turisti care fac circuite cu autocarul si vor sa se opreasca sa deguste un vin. In plus, pe Dunare trec zilnic nave de protocol pe ruta Viena -Tulcea si nu au unde sa acosteze in Romania, sau daca au unde sa acosteze, nu au ce sa faca acolo. Vrem sa venim in intampinarea acestora. In plus este o zona fabuloasa si recunoscuta ca atare, de pescuit si vanatoare”, spune Marian Moise, directorul executiv al companiei.

Moise este increzator in succesul proiectului, mai ales ca daca se uita vara in curtea vecinului bulgar care si-a facut hotel de 5 stele, poate sa vada destul de multi romani, in special oameni din Calarasi.

Concurenta romaneasca nu va aduce insa doar o piscina langa hotel, ci si teren de golf si teren de fotbal cu nocturna. Cum se impart cei 6,5 milioane de euro bugetati pentru investitia totala?

Firma si-a rezervat 4 mil. euro pentru amenajarea in zona a unui port de iahturi, teren de fotbal cu nocturna, teren de golf si un aqua park.

Compania intentioneaza sa construiasca o pensiune de 5 stele si un restaurant, printr-o investitie de 500.000 euro, dar si un hotel de 5 stele care va cuprinde si spatii de birouri, in valoare de 1,5 mil. euro.

Constructia pensiunii va fi realizata de la zero, in timp ce pentru hotelul de 5 stele va fi modernizata si amenajata o cladire din proprietatea Ostrovit.

In plus, compania si-a bugetat investitii de inca 500.000 euro pentru amenajarea unei sali de degustare de vin subterana la fabrica din Lipnita.

Jucatori mai vechi de pe piata vinului cum ar fi Jidvei, Cotnari sau Murfatlar au investit deja in crame si restaurante, iar aceste zone viticole atrag cateva mii de turisti straini anual.

Piata de vin din Romania valoreaza anual in jur de 500 mil. euro. Cei mai mari jucatori de pe piata sunt Murfatlar, Jidvei, Cotnari, Tohani.