AUTO

Aberatiile noii taxe auto: Darile catre stat, mai mari decat valoarea masinii

19 decembrie 2011, ora 00:09, autor(i): Adrian Negrescu | 6.081 afisari | 6 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
taxapoluare1.jpg
Noua taxa auto, aprobata saptamana trecuta de Parlament, si care urmeaza sa intre in vigoare dupa ce va fi promulgata de presedintele Traian Basescu, va incurca si mai mult situatia de pe piata auto, iar statul, in loc sa castige mai multi bani, se va trezi cu alte procese, afirma expertii citati de DailyBusiness.ro. In plus, tot mai multi romani isi vor inmatricula masinile in Bulgaria sau alte state, spun specialistii, pentru ca taxa va fi, in cele mai multe cazuri, mai mare decat pretul masinii.

Legea aprobata de Parlament impune tuturor proprietarilor de automobile achizitionate inainte de 2007 (momentul la care a fost aplicata prima taxa auto), sa plateasca taxa de poluare in momentul in care vor dori sa o instraineze.

“Mai simplu spus, statul vrea sa platim o taxa pentru o masina care am cumparat-o acum 5-10 ani. Este ridicol si ilegal. La ce preturi sunt acum in piata auto, ar insemna sa platesti o taxa mai mare decat pretul masinii", a explicat avocatul Gheorghe Piperea, vicepresedintele Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa. 

Noua taxa va fi calculata pe baza unor criterii precum tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare, luand in considerare si deprecierea autoturismului.  

 Spre exemplu, potrivit calculelor realizate pe baza grilei din actuala taxa auto, taxa auto pentru o masina cu motor de 1.600 cmc Euro 2, veche de 9-10 ani, poate depasi 4.800 euro, in timp ce pretul ei de piata este intre 3-4.000 euro. Pentru o masina cu un motor de 1.400 cmc Euro 3, veche de 5-6 ani, taxa de poluare auto este, in prezent, de 2394 euro.   Potrivit expertilor, noua taxa va fi, astfel, o buna paine de mancat pentru avocatii care castiga procese pe banda rulanta. Avocatul Marius Simion se asteapta ca Executivul de la Bruxelles sa reia procedura de infrigement la adresa Romaniei in cazul taxei auto.

El considera ca, de fapt, “statul cauta sa castige timp pentru a nu inapoia banii celor care au fost obligati sa plateasca o taxa ilegala”.   Cat va castiga statul de pe urma modificarii taxei? Laszlo Borbely, ministrul Mediului, a declarat ca in 2010 si-au schimbat proprietarul 110.000 masini care fusesera inmatriculate in tara inainte de 2007 si pentru care nu s-a platit taxa.

Calculand valoarea medie a taxei pentru masini Euro 3 si Euro 4 reiese ca s-ar fi obtinut venituri suplimentare de circa 331 milioane lei. “In 2010 si-au schimbat proprietarul 110.000 de autoturisme, inmatriculate in Romania inainte de ianuarie 2007. Am calculat o taxa medie si venitul suplimentar ar fi de circa 331 de milioane de lei pe an. Noi estimam ca vom avea 56.000 de autoturisme la care va trebui sa restituim o valoare, deci e vorba de o cheltuiala de circa 240 de milioane de lei”, a declarat Borbely.

 Potrivit autoritatilor, “noua lege solutioneaza si discriminarea indirecta mentionata in hotararile Curtii Europene de Justitie, in cele doua cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene. In aceste hotarari, este precizat ca regimul de impozitare prevazut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directa, dar poate genera o discriminare indirecta din cauza efectelor sale, descurajand importurile de autovehicule”. 

 Guvernul a introdus prima data o taxa de inmatriculare la 1 ianuarie 2007. De atunci, taxa a fost modificata de cinci ori, pe 1 iulie 2008, 15 decembrie 2008, 19 februarie 2009, 1 ianuarie 2011 si 31 august 2011.

Cati bani va da statul inapoi  

Dincolo de problema retroactivitatii aplicarii taxei, legea prevede reducerea acesteia pentru cei care au platit-o in ultimii ani. Statul va restitui o parte din banii platiti de proprietarii de masini daca taxa de poluare platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea noii legi.

Cand? Nu se stie. Autoritatile nu au prevazut in bugetul pe 2012 asemenea sume.   Anterior,  ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a estimat suma la 240 milioane de lei. “Banii vor fi restituiti prin directiile judetene de finante, din bugetul Fondului de Mediu”, a spus Borbely, fara a preciza cand se va intampla asta.

Noua taxa, bucuria avocatilor

Asa cum DailyBusiness.ro a scris, anterior, taxa auto a ajuns o adevarata afacere, insa, nu pentru stat ci pentru avocati.


 “Daca vrei sa scapi de plata taxei, gasesti o puzderie de avocati in tot Bucurestiul, care sa te ajute, bineinteles contra cost”, ne-a declarat un bucurestean care si-a recuperat banii in justitiei .   “Sunt cabinete care s-au specializat numai pe asta. De asemenea, pe internet sunt forumuri specializate care te invata, pas cu pas, ce sa faci pentru a-ti inmatricula masina fara sa platesti taxa sau sa dai statul in judecata pentru recuperarea taxei”, a mai spus acesta.

Deciziile se bazeaza pe hotararea Curtii de Justitie de la Luxemburg  care a decis, in dosarul Nisipeanu, ca taxa pe poluare prevazuta de legislatia romana, astfel cum a fost modificata inclusiv in decembrie 2009, este contrara dreptului Uniunii Europene si a respins cererea Guvernului de limitare in timp a efectelor hotararii acestei instante.

Procesul Iulian Nisipeanu vs Romania a inceput dupa ce cetateanul roman a dat in judecata statul la Tribunalul Gorj, pentru a-si recupera taxa de 4.431 de lei platita pentru inmatricularea unui autovehicul de ocazie. Automobilul, inmatriculat in Germania in anul 1997, are o capacitate cilindrica de 1 597 centimetri cubi si respecta norma de poluare Euro 2.

Ce acte sunt necesare pentru restituirea taxei

Potrivit avocatilor, pentru recuperarea taxei de poluare sunt necesare cererea de restituire a taxei, copie de pe chitanta de plata a taxei, original si copie de pe cartea de identitate a autovehiculului eliberata de RAR - copia va fi certificata cu mentiunea "conform cu originalul", original si copie de pe certificatul de inmatriculare a autovehiculului eliberat de Serviciul Inmatriculari din cadrul Institutiei Prefectului, un document din care sa rezulte data primei inmatriculari a autovehiculului in strainatate, copie de pe cartea de identitate a persoanei, declaratie pe proprie raspundere cu rulajul mediu anual la data inmatricularii in Romania, exprimat in kilometri, expertiza tehnica efectuata de RAR privind deprecierea autovehiculului rulat.

Primul pas este inregistrarea unei petitii la Directia Generala de Finante Publice Judetene, prin intermediul careia se sustine ca taxa este contrara dreptului comunitar si discriminator si se solicita restituirea ei, actualizata cu dobanda legala pana la data platii.

Reprezentantii DFGFPJ sunt obligati sa raspunda la aceasta cerere in 30 zile.

In situatia in care raspunsul este negativ, cel care solicita returnarea taxei trebuie sa intocmeasca o cerere de chemare in judecata a Directiei Generale a Finantelor Publice pe care o va depune la Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal a tribunalului in raza caruia isi are domiciliul.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Mihai Heimann a spus:
19/12/2011 08:28
Aceste taxe ( taxa speciala, taxa pe poluare si acum taxa pentru emisiile poluante ) au fost introduse odata cu intrarea in UE cand au fost desfintate accizele la vanzarea automobilelor. Pe langa faptul ca importatorii de automobile cat si producatorii autohtoni nu au redus pretul la automobilele noi cu valoarea accizelor( valoare care o achitau la stat ) , au mai incasat in plus fata de pretul masinii si taxa speciala, pe poluare etc. Nivelul acestor taxe a fost cand mare, cand mic , dupa cum erau interesele momentului. Ce este important pentru cei care au cumparat masini iniante de 1 ianuarie 2007: acestia au platit prin pretul masinii o acciza catre stat si nu este corect ca acum sa mai plateasca o taxa pe emisiile poluante.
 
victor socaciu a spus:
19/12/2011 14:08
dar ce se intampla cu cei care au aceste masini in mijlocul unui contract de leasing...? dupa calculele mele leasingul imi expira anul viitor in iulie si ca sa-mi inmatriculez masina pe mine trebuie sa mai platesc 4750 euro....VW Touareg 2461 cm3 an fabricatie 2004... masina care a fost inmatriculata prima data in 2004...??? chiar sunt cu capul........???
 
Gogu Steliade a spus:
19/12/2011 17:52
Ca de obicei statul roman arata ce stie mai bine: sa faca legi peste noapte care sa serveasca interesele membrilor guvernului
Si ne miram ca fug ca dracu investitorii, pai e si normal daca te trezesti dimineata cu o lege, iti faci un plan de business pe 5-10 ani si dupa aia a doua zi Romanica schimba legea complet... se duce naibii tot planul tau
execrabil...
 
Erol MEMET a spus:
19/12/2011 22:42
ATENTIE! Ati strecurat o mica eroare in articol! Taxa va fi platita de catre cumparator si nu de catre vinzator, respectiv proprietarul autoturismului! Binenteles, acest lucru nu usureaza instrainarea autovehiculului...Dar cu certitudine se vor gasi modalitati de...ruta ocolitoare! Eu am gasit una!
 
gabri_eli a spus:
23/12/2011 10:27
Si nu ne spui si noua care ar fi aceea ?? :)
 
Pagini: 12
Materialele zilei din AUTO
19 decembrie 2014, ora 15:25 in Auto | 80 vizualizari | 0 comentarii
O parte din autostrada Nadlac-Arad a fost deschisa
19 decembrie 2014, ora 00:21 in | 866 vizualizari | 0 comentarii
Top 10 cele mai urate masini ale anului 2014
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Duminica, 21 Decembrie 2014, 13:19
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter