- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Aberatiile noii taxe auto: Darile catre stat, mai mari decat valoarea masinii

19 Dec, 00:09 • razvan.codorean
Noua taxa auto, aprobata saptamana trecuta de Parlament, si care urmeaza sa intre in vigoare dupa ce va fi promulgata de presedintele Traian Basescu, va incurca si mai mult situatia de pe piata auto, iar statul, in loc sa castige mai multi bani, se va trezi cu alte procese, afirma expertii citati de DailyBusiness.ro. In plus, tot mai multi romani isi vor inmatricula masinile in Bulgaria sau alte state, spun specialistii, pentru ca taxa va fi, in cele mai multe cazuri, mai mare decat pretul masinii.
Aberatiile noii taxe auto: Darile catre stat, mai mari decat valoarea masinii

Legea aprobata de Parlament impune tuturor proprietarilor de automobile achizitionate inainte de 2007 (momentul la care a fost aplicata prima
taxa auto), sa plateasca taxa de poluare in momentul in care vor dori sa o
instraineze.

“Mai simplu spus, statul vrea sa platim o taxa
pentru o masina care am cumparat-o acum 5-10 ani. Este ridicol si ilegal. La ce
preturi sunt acum in piata auto, ar insemna sa platesti o taxa mai mare decat
pretul masinii”, a explicat avocatul Gheorghe Piperea, vicepresedintele
Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa. 

Noua taxa va fi calculata pe baza
unor criterii precum tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2
si norma de poluare, luand in considerare si deprecierea autoturismului.  

 Spre exemplu, potrivit calculelor
realizate pe baza grilei din actuala taxa auto, taxa auto pentru o masina cu
motor de 1.600 cmc Euro 2, veche de 9-10 ani, poate depasi 4.800 euro, in timp
ce pretul ei de piata este intre 3-4.000 euro. Pentru o masina cu un motor de
1.400 cmc Euro 3, veche de 5-6 ani, taxa de poluare auto este, in prezent, de
2394 euro.
 
Potrivit expertilor, noua taxa va
fi, astfel, o buna paine de mancat pentru avocatii care castiga procese pe
banda rulanta. Avocatul Marius Simion se asteapta ca Executivul de la Bruxelles
sa reia procedura de infrigement la adresa Romaniei in cazul taxei auto.

El considera ca, de fapt, “statul cauta sa
castige timp
pentru a nu inapoia banii celor care au fost
obligati sa plateasca o taxa ilegala”.
 
Cat va castiga statul de pe urma
modificarii taxei? Laszlo Borbely, ministrul Mediului, a declarat ca in 2010
si-au schimbat proprietarul 110.000 masini care fusesera inmatriculate in tara
inainte de 2007 si pentru care nu s-a platit taxa.

Calculand valoarea medie a taxei pentru masini Euro 3 si Euro 4 reiese ca s-ar
fi obtinut venituri suplimentare de circa 331 milioane lei. “In 2010 si-au schimbat proprietarul 110.000 de autoturisme, inmatriculate
in Romania inainte de ianuarie 2007. Am
calculat o taxa medie si venitul suplimentar ar fi de circa 331 de milioane de
lei pe an. Noi estimam ca vom avea 56.000 de autoturisme la care va trebui sa
restituim o valoare, deci e vorba de o cheltuiala de circa 240 de milioane de
lei”, a declarat Borbely.

 Potrivit autoritatilor, “noua
lege solutioneaza si discriminarea indirecta mentionata in hotararile Curtii
Europene de Justitie, in cele doua cauze care au avut ca obiect interpretarea Art.
110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene. In aceste hotarari, este
precizat ca regimul de impozitare prevazut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o
discriminare directa, dar poate genera o discriminare indirecta din cauza
efectelor sale, descurajand importurile de autovehicule”. 

 Guvernul a introdus prima data o
taxa de inmatriculare la 1 ianuarie 2007. De atunci, taxa a fost modificata de
cinci ori, pe 1 iulie 2008, 15 decembrie 2008, 19 februarie 2009, 1 ianuarie
2011 si 31 august 2011.

[b]Cati bani va da statul inapoi[/b]
 

Dincolo de problema
retroactivitatii aplicarii taxei, legea prevede reducerea acesteia pentru cei
care au platit-o in ultimii ani. Statul va restitui o parte din banii platiti de
proprietarii de masini daca taxa de poluare platita de la 1 iulie 2008 este mai
mare decat cea rezultata din aplicarea noii legi.

Cand? Nu se
stie. Autoritatile nu au prevazut in bugetul pe 2012 asemenea sume.
 
Anterior,  ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a estimat
suma la 240 milioane de lei. “Banii vor fi restituiti prin directiile judetene
de finante, din bugetul Fondului de Mediu”, a spus Borbely, fara a preciza cand
se va intampla asta.

[b]Noua taxa, bucuria avocatilor[/b]

Asa cum DailyBusiness.ro a scris, anterior, taxa auto a ajuns o adevarata afacere, insa, nu pentru
stat ci pentru avocati.

 “Daca vrei sa scapi de plata taxei, gasesti o puzderie de avocati
in tot Bucurestiul, care sa te ajute, bineinteles contra cost”, ne-a declarat
un bucurestean care si-a recuperat banii in justitiei .
 
“Sunt cabinete care s-au specializat numai pe asta. De asemenea, pe internet sunt forumuri specializate care te invata, pas
cu pas, ce sa faci pentru a-ti inmatricula masina fara sa platesti taxa sau sa
dai statul in judecata pentru recuperarea taxei”, a mai spus acesta.

Deciziile se bazeaza pe hotararea Curtii de Justitie de la Luxemburg  care
a decis,
in dosarul Nisipeanu
, ca taxa pe poluare
prevazuta de legislatia romana, astfel cum a fost modificata inclusiv in
decembrie 2009, este contrara dreptului Uniunii Europene si a respins cererea
Guvernului de limitare in timp a efectelor hotararii acestei instante.

Procesul Iulian Nisipeanu vs Romania a inceput dupa ce cetateanul roman a dat
in judecata statul la Tribunalul Gorj, pentru a-si recupera taxa de 4.431 de
lei platita pentru inmatricularea unui autovehicul de ocazie. Automobilul, inmatriculat
in Germania in anul 1997, are o capacitate cilindrica de 1 597 centimetri cubi
si respecta norma de poluare Euro 2.

[b]Ce acte sunt necesare pentru restituirea taxei[/b]

Potrivit avocatilor, pentru recuperarea taxei de poluare sunt necesare cererea
de restituire a taxei, copie de pe chitanta de plata a taxei, original si copie
de pe cartea de identitate a autovehiculului eliberata de RAR – copia va fi
certificata cu mentiunea „conform cu originalul”, original si copie
de pe certificatul de inmatriculare a autovehiculului eliberat de Serviciul
Inmatriculari din cadrul Institutiei Prefectului, un document din care sa
rezulte data primei inmatriculari a autovehiculului in strainatate, copie de pe
cartea de identitate a persoanei, declaratie pe proprie raspundere cu rulajul
mediu anual la data inmatricularii in Romania, exprimat in kilometri, expertiza
tehnica efectuata de RAR privind deprecierea autovehiculului rulat.

Primul pas este inregistrarea unei petitii la Directia Generala de Finante
Publice Judetene, prin intermediul careia se sustine ca taxa este contrara
dreptului comunitar si discriminator si se solicita restituirea ei, actualizata
cu dobanda legala pana la data platii.

Reprezentantii DFGFPJ sunt obligati sa raspunda la aceasta cerere in 30 zile.

In situatia in care raspunsul este negativ, cel care solicita returnarea taxei
trebuie sa intocmeasca o cerere de chemare in judecata a Directiei Generale a
Finantelor Publice pe care o va depune la Sectia de Contencios Administrativ si
Fiscal a tribunalului in raza caruia isi are domiciliul.