- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

O bomba sociala! Peste 1 milion de romani, fortati sa renunte la automobile

06 Jul, 00:07 • razvan.codorean
Peste 1 milion de masini mai vechi de 15 ani ar putea fi radiate fortat daca Guvernul va introduce impozitul auto anti-poluare. Aceasta in conditiile in care proprietarii lor au venituri modeste, astfel ca nu vor face fata noilor conditii fiscale.
O bomba sociala! Peste 1 milion de romani, fortati sa renunte la automobile

“Introducerea impozitului auto in functie de gradul de poluare echivaleaza cu o bomba sociala”, spune Marius Carp, fostul director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), in prezent secretar general al Asociatiei Concesionarilor Dacia-Renault.

Daca se va merge pe ideea impozitului auto anti-poluare, valoarea acestuia va fi calculata, cel mai probabil, in functie de capacitatea cilindrica a masinii si de gradul de noxe (non-euro- Euro VI). Cu cat masina este mai veche si are un motor mai puternic, cu atat taxa va fi mai mare.

“Daca se va urma exemplul Germaniei, de exemplu, asta ar insemna ca vor fi cateva milioane de proprietari care vor trebui sa plateasca taxe foarte mari, in conditiile in care detin masini foarte vechi”, a declarat Carp, pentru DailyBusiness.ro. “Cum majoritatea sunt pensionari sau persoane cu venituri reduse, nu vor avea de ales decat sa isi radieze automobilele si sa le vanda la fier vechi“, a mai spus acesta.

Potrivit APIA, in Romania sunt in prezent peste un milion de autoturisme cu o vechime mai mare de 15 ani. Este vorba, printre altele, de Dacia 1300, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 5, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett.

[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/parcul-auto-a-crescut-nesemnificativ-in-2010-avem-peste-900-000-de-masini-mai-vechi-de-20-de-ani-55588/]Statisticile Registrului Auto Roman[/url] (RAR) arata o situatie si mai grava.

Din cele 5,4 milioane de automobile inmatriculate, 932.000 unitati sunt mai vechi de 20 de ani, aproape 1,3 milioane au o vechime cuprinsa intre 6 si 10 ani, 1,1 milioane vehicule intre 3 si 5 ani, iar aproape 640.000 aveau o vechime de pana la doi ani.

Parcul auto din Romania are o varsta medie de 11,5 ani, in conditiile in care media europeana se situeaza la 8-8,5 ani.

[b]Impozitul auto, solutia finala[/b]

[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/ce-mai-pregateste-guvernul-o-taxa-anuala-de-poluare-in-locul-celei-de-prima-inmatriculare-64865/]Laszlo Borbely (foto), ministrul Mediului, a declarat marti[/url] ca din punctul sau de vedere, n-ar trebui sa fie introdusa o taxa generala de poluare.

„Eu raman la ideea de a introduce o taxa de poluare cu ocazia inmatricularii masinii in Romania, dar in comitetul interministerial, am discutat si despre o alta varianta: aceea a introducerii, pe viitor, a unei taxe generale de poluare, o taxa anuala care sa inlocuiasca taxa de prima inmatriculare”, a declarat Borbely, refuzand sa ofere mai multe detalii. A spus doar ca, daca se va ajunge la o asemenea taxa de poluare, aceasta va fi ceva mai mica.

Analistii auto considera ca decizia introducerii impozitului este inevitabila pentru ca taxa de poluare este ilegala, iar statul nu are ne unde sa dea inapoi banii incasati pana acum.

Introducerea impozitului ar elimina, astfel, toate discutiile legate de discriminarile statuate de taxa de prima inmatriculare, va stimula achizitia de masini noi si ii va sanctiona in mod direct pe cei (multi) care polueaza in Romania, de la proprietarii de automobile, la camioane, tractoare sau alte vehicule cu motor pe carburanti fosili (benzina, motorina, GPL).

„Cu siguranta se va ajunge la aceasta solutie. E doar o chestiune de timp. Statul nu va avea de ales si va impozita parcul auto dupa model european”, a declarat anterior Attila Okanyi, director general Autovit.ro, cel mai mare targ auto din Romania

„Problema se pune daca romanii care au masini vechi, Dacii 1300 de exemplu, vor avea cu ce sa plateasca impozitele. Va trebui gasita o solutie, in conditiile in care mare parte din parcul auto romanesc este invechit si astfel va plati taxe uriase”, a mai spus omul de afaceri.

Analistul Razvan Marinescu spune ca, pentru el, singurul semn de intrebare, dincolo de grila de calcul, este cel legat de data de la care va fi aplicat impozitul.

“Sa nu uitam ca 2012 este an electoral. Astfel, va fi interesant de vazut ce solutie vor alege. Ori il vor introduce de la 1 ianuarie 2012, ori il vor amana pentru 2013. In ambele cazuri, vor fi consecinte electorale importante”, a declarat analistul.

[b]Impozitul auto, bucuria dealerilor[/b]

Cei mai fericiti de introducerea noului impozit vor fi importatorii auto si, bineinteles, statul. Singurii care vor pierde vor fi cei care detin masini vechi.

Statul isi va creste veniturile, impozitand pe toata lumea, nu numai pe cei care inmatriculeaza masini, iar pe de alta, va da o mana de ajutor industriei auto in lupta cu piata second-hand.

Introducerea impozitului auto ar da o lovitura de gratie pietei second-hand, acolo unde masinile vandute sunt in marea majoritate destul de vechi. Cine si-ar mai cumpara o masina de acum 5-6 ani, in conditiile in care ar plati un impozit anual de cateva ori mai mare decat pentru o masina noua?

„In conditiile in care media de varsta a autovehiculelor este de peste 11,5 ani, aplicarea unui astfel de impozit ii va determina pe multi sa isi cumpere masina noua sau sa renunte la cea veche”, a declarat analistul Daniel Costea.

Marius Tudor, secretarul
general al APIA, declara recent ca ‘Programul Rabla
trebuie sa continue 4-5 ani pentru a avea un parc auto mult intinerit si mai putin
poluant”.
 

De la debutul
programului, aflat in prezent la a sasea editie, au fost casate peste 300.000 de
‘rable’, in general cu o vechime mai mare de 20 de ani si au fost cumparate peste 190.000 de masini noi, care indeplinesc normele de poluare Euro4 si Euro5.

[b]Nu iese fum fara foc[/b]

Autoritatile au vorbit despre introducerea impozitului auto inca de acum 2 ani. Nicolae Nemirschi, fostul ministru al Mediului, declara [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/cine-pierde-si-cine-castiga-din-viitorul-impozit-auto-anti-poluare-22342/]in primavara anului 2009, pentru DailyBusiness.ro[/url], ca se lucreaza deja la un proiect de lege ce va institui noul impozit auto.

„Pe termen mediu vom introduce in Parlament un proiect de lege care sa reprezinte o taxa anuala pentru toti poluatorii, deci va fi vorba de grame de dioxid de carbon si de capacitatea motorului. Aceste elemente vor fi luate in calculul noii taxe, alta deca cea din ordonanta aflata azi in vigoare”, preciza Nemirschi.

Anul trecut, si noul ministru Laszlo Borbely vorbea despre aceasta solutie.

„Taxa auto este o problema pe care vreau sa o discutam in spiritul conceptului poluatorul sa plateasca. Nu pot sa spun daca vom schimba taxa. Pana la sfarsitul lunii iunie (2010 – n.r.), vom avea un punct de vedere, pentru ca oamenii sa stie din timp ce se va intampla cu taxa auto”, a subliniat Borbely.

Problema a disparut ulterior din discursul public, revenind in actualitate abia dupa ce Curtea Europeana de Justitie a decis ca taxa de prima inmatriculare, perceputa de stat intre 1 iulie 2008 si 14 decembrie 2008, nu respecta legislatia europeana si a cerut Romaniei sa o modifice.