- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Piata auto in 2010: Daca vreti sa va cumparati masina, asteptati mijlocul anului

26 Dec, 00:01 • razvan.codorean
Piata auto va atinge la mijlocul anului 2010 maximul crizei, iar multe firme vor intra in insolventa sau vor da faliment. Momentul va fi insa benefic pentru clienti, care vor putea cumpara masini la pret de chilipir, cu reduceri chiar mai mari decat pana acum, estimeaza expertii din piata.
Piata auto in 2010: Daca vreti sa va cumparati masina, asteptati mijlocul anului

In timp ce autoritatile privesc cu optimism la anul 2010, asteptand ca economia sa iasa din criza, in industria auto cuvantul la ordinea zilei este incertitudine. Dupa ce au investit sume de ordinul zecilor de milioane de euro in extinderea retelelor de distributie, multe dintre companii se afla acum in pragul falimentului. Si asta in conditiile in care piata s-a prabusit in 2009, iar vanzarile nu au mai reusit sa acopere finantarea creditelor luate pentru dezvoltare.

Daca ii intrebi, niciunul dintre dealeri nu recunoaste ca are probleme. Toti vorbesc despre optimizarea costurilor, despre eliminarea personalului excedentar, evitand sa rosteasca cuvinte tabu ca faliment. In piata se vorbeste insa despre faptul ca mare parte din firmele auto traiesc in prezent din business-ul de service, singurul care mai aduce venituri, in conditiile in care multi clienti sunt inca legati de contractele de garantie pentru masinile achizitionate in „Epoca de aur a industriei auto„, perioada 2005-2009.

In 2010, situatia din piata auto ar putea fi si mai grava, spun expertii. Potrivit presedintelui Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, Constantin Stroe, numarul inmatricularilor de automobile va scadea cu 11% fata de acest an, iar punctul maxim al crizei va fi atins la mijlocul anului.

”Din pacate, nici exporturile nu vor mai putea salva situatia, pentru ca guvernul german a oprit programul Rabla, iar in Franta, prima de casare va scadea de la 1.000 la 500 de euro. Astfel, pentru majoritatea firmelor, piata autohtona va fi singura varianta””, spune Stroe, care este si vicepresedinte la Dacia.
[quote=Constantin Stroe, presedinte ACAROM]Punctul maxim al crizei in piata auto va fi atins la mijlocul anului 2010[/quote]
In 2009, Dacia, Kia si Hyundai au fost printre firmele care au beneficiat din plin de programele Rabla, scaderea vanzarilor de pe piata romaneasca fiind compensata in mare masura de exporturile de masini catre Vest.

Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), cele mai bine vandute masini in 2009 au fost Dacia, cu 37.016 automobile, in scadere cu 48% fata de aceeasi perioada a anului trecut, Hyundai, cu 10.104 automobile, in scadere cu 14,7%, Volkswagen, cu 8.680 de unitati (-54.9%) si Renault, cu 8.381 unitati.

„Se ajunsese la un fenomen absolut ciudat. Importatorii masinilor coreene reuseau sa creasca in topul marcilor din Romania, la capitolul vanzari, desi de fapt ei nu vindeau masinile aici, ci le trimiteau mai departe in Germania si Franta, pentru Programul Rabla”, a declarat analistul auto Marius Aldea.

2010, momentul adevarului pentru piata auto

Potrivit expertilor, 2010 va reprezenta momentul adevarului pentru piata auto. In conditiile scaderii exporturilor, dealerii vor trebui sa se concentreze pe dezvoltarea unei oferte competitive, care sa le asigure vanzarile necesare supravietuirii.

Daca in 2009, cei mai multi importatori au trait de pe urma stocurilor de masini, acestea au fost epuizate in acest an, iar din 2010 vor trebui sa scoata bani cash pentru a reusi sa aduca masini in Romania. Cum bancile se lasa tot mai greu convinse sa finanteze business-ul, specialistii cred ca in anul viitor vom asista la destule falimente.

„Din pacate, sunt multe firme care s-au intins mai mult decat le tine plapuma si, din acest motiv, se vor confrunta cu serioase probleme financiare. In conditiile in care nici Programul Rabla nu se mai dovedeste atat de atractiv, vor avea doua solutii – ori inchid, ori ies in piata cu preturi cu adevarat promotionale”, considera Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.

Astfel, mijlocul anului 2010, atunci cand criza va atinge maximul, piata auto ar putea oferi cele mai bune oportunitati pentru achizitia unei masini.

”Ne putem astepta la oferte chiar mai bune decat in 2009. Cu siguranta vom vedea oferte de garantie extinsa pana la 5-10 ani, accesorii (jenti, eleroane, linii audio si alte produse electronice etc.) la preturi competitive, alaturi de oferte de service preferentiale ce vor include asistenta tehnica gratuita”, estimeaza expertul auto Razvan Marinescu, de la Auto Show-room.

Pretul ar putea fi chiar si mai bun daca clientul va reusi sa o cumpere prin Programul Rabla. Din 2010, pentru achizitia unei masini noi vor putea fi cumulate pana la 3 prime de casare (11.400 lei). In plus, de anul viitor vor putea beneficia de prima de casare de 3.800 de lei si firmele, iar acest fapt va muta puternic focusul pe ofertele corporate.
[quote=Marius Carp, fost director APIA]Daca economia va incepe sa se dezmorteasca, principala tinta a industriei auto va deveni sectorul de business, acolo unde oportunitatile de vanzari vor fi foarte bune[/quote]
Potritiv expertilor, in 2010 vom asista astfel la o serie de oferte special construite pentru firme, mai cu seama ca multe companii si-au amanat in acest an reinnoirea flotelor auto.

Estimarile analistilor nu coincid decat in parte cu cele ale dealerilor. Oficialii de la Mercedes Benz Romania considera, de exemplu, ca piata auto in 2010 se va mentine la nivelul din 2009, insa masinile nu vor mai beneficia de reduceri intrucat nu mai exista stocuri.

”In opinia mea, in 2010 vom avea parte de o revenire a economiei. Cred ca incepand cu 2010, piata auto isi va reveni usor si ca numar de unitati vandute, dar si ca nivel al preturilor. Cu reducerile din 2009 nu ne vom mai intalni„, a declarat Michael Grewe, CEO si presedinte Mercedes Romania.

O opinie interesanta, perceputa drept specialisti ca fiind justificata prin ratiuni de marketing. „Cine ar vorbi de acum despre scaderi de preturi in 2010, cand abia reusesti sa vinzi la promotiile din prezent?”, a declarat analistul Dan Mihaiescu.

Dincolo de ofertele de pret din 2010, specialistii se asteapta ca noul an sa aduca un progres si pe partea de service, privita pana acum ca un fel de „Cenusareasa”.

„In anii trecuti, vanzarile mergeau asa de bine incat importatorii erau mai mult interesati sa deschida showroom-uri decat sa dezvolte service-uri. Acesta este motivul pentru care, de multe ori, trebuia sa astepti si 2 luni sa ti se repare masina”, a spus analistul.

Problema service-urilor nu este noua. Expertul auto Liviu Dobrin, fostul director al Autovit, avertiza inca de acum doi ani, intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro, ca piata auto romaneasca s-a dezvoltat spectaculos la nivel de oferte, dar a lasat pe planul doi problema serviciilor de garantie si post garantie.

”Reteaua de service-uri este total depasita, iar service-ul este departe de a fi la o buna calitate si la cerintele normale ale comparatorilor care au dat mai multe mii sau zeci de mii de euro pe un autoturism. Reparatiile dureaza saptamani si chiar luni, la fel asteptarea dupa diverse piese. Pe fondul unei infrastructuri care stim bine cum este, si asta inseamna drumuri mai dese in service-uri pentru intretinere corecta a autoturismului si pentru a schimba piesele care sunt uzate sau defecte, reteaua trebuie neaparat multiplicata cel putin la dublu”, estima expertul.

Piata revine pe crestere spre sfarsitul anului 2010

Potrivit presedintelui Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, Constantin Stroe, cine va reusi sa treaca de hopul de la mijlocul anului, va prinde valul revenirii economice. „Productia de masini si implicit inmatricularile vor creste din a doua parte a anului”, spune Constantin Stroe. Optimism marcat si de Stephan Breschan, directorul general al BMW Group Romania.

„Pentru ultimele luni ale anului nu ma astept la o intarire a pietei, insa sunt foarte optimist in ceea ce priveste anul 2010. Cred ca economia se va imbunatati anul viitor, iar piata auto va creste incet”, a declarat managerul BMW Group Romania.

„La finalul celui de-al doilea trimestru din 2010, piata va experimenta o revenire cu pasi mici, graduali”, a estimat si Stavros Kanonopoulos, directorul general al Subaru Motors Trading.

In opinia sa, revenirea pietei auto va depinde insa de iesirea din criza a economiei, in general.

„Piata auto romaneasca a crescut odata cu avansul economic din ultimii ani. Cresterea veniturilor populatiei, dezvoltarea business-ului in general, au favorizat piata auto si speram ca o vor face si pe viitor, in conditiile in care gradul de motorizare al Romaniei este inca cu mult sub cel european”, a mai spus Kanonopoulos.

Pe partea de oferta de modele, 2010 va aduce o serie de premiere. In primul rand vom vedea la vanzare modelul Dacia Duster, primul SUV din istoria constructorului roman, dar si primul automobil de clasa mica construit de Ford la fabrica din Craiova. Pe piata si-ar putea face intrarea si primele modele produse in India sau China, odata ce acestea vor obtine confirmarea standardelor europene.

Potrivit estimarilor Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, piata romaneasca auto va ajunge din nou la nivelul din 2008 abia in 2014. Vanzarile de automobile au scazut cu 55% in perioada ianuarie – noiembrie pe piata romaneasca, de la peste 300.000 de unitati, la sub 140.000, arata datele APIA. In primele unsprezece luni s-au vandut 138.000 de automobile noi, fata de 308.000 anul trecut, incluzand si vechiculele comerciale.