COMPANII

Tot raul spre bine? Cum profita economia de scumpirea carburantilor

07 martie 2012, ora 11:37, autor(i): Madalina Pana   | 4 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
gas_5.jpg
Scumpirea titeiului pe fondul accentuarii crizei din Iran ar putea umfla si preturile de la pompa ale carburantilor din Romania. Cum ar putea fi contracarate efectele negative ale cresterii pretului, astfel incat de pe urma acestui lucru sa castige intreaga economie si nu doar companiile petroliere?

Pretul petrolului va atinge un nou nivel record, de 123 dolari pe baril pana in martie 2013, estimeaza analistii de la Erste Group, care pun evolutia pe seama capacitatilor de rezerve scazute.

Mai mult, expertii grupului austriac afirma ca o intensificare a crizei din Iran ar putea ridica pretul la 150-200 dolari barilul. Aceasta dupa ce pretul mediu pentru titeiul Brent a crescut la un nou nivel record, de 111 dolari pe baril in 2011.

Expertul in energie Ionut Purica anticipeaza insa ca pretul barilului de petrol nu va sari de 150 de dolari. Si aceasta pentru ca poate duce la incetinirea dezvoltarii economice a tarilor cliente OPEC, care se vor opune.



Purica a explicat ca au fost momente in evolutia pretului petrolului in care OPEC a luat masuri sa creasca productia, astfel incat cresterea sa fie limitata.

De altfel, la scurt timp dupa publicarea estimarilor Erste privind evolutia pretului titeiului, Irakul a anuntat cresterea productiei la un nivel record pentru ultimii 30 de ani.

Expertul in energie considera ca, daca va creste pretul petrolului, e foarte posibil ca Iranul sa fie pus intr-o situatie foarte buna. Aceasta in conditiile in care va furniza petrol mai ieftin unor tari precum China, evitand astfel embargoul impus de unele tari UE. De acest embargo ar putea profita si Rusia, un mare exportator de petrol.

Analistii estimeaza ca disputele Occidentului cu Iranul privind programul nuclear al autoritatilor de la Teheran au majorat pretul petrolului cu 5-15 dolari, ceea ce inseamna 35-105 milioane de dolari pe zi in plus pentru industria de profil din Rusia.

"Pentru ca embargoul sa functioneze intr-adevar, trebuie sa oferi petrol la preturi mai mici. Pentru aceasta gasesti surse aditionale, maresti productia in Irak", a explicat Ionut Purica.
 
Chiar daca ar putea fi limitata la 150 de dolari/baril, scumpirea titeiului va fi folosita drept argument de companiile petroliere din Romania pentru cresterea preturilor la pompa, apreciaza expertul  in energie.

Iar preturile la carburanti vor creste cu atat mai mult cu cat in Romania nu exista o piata concurentiala, o reactie din partea consumului, considera Purica.

In opinia acestuia, ar exista concurenta pe piata carburantilor atunci cand doi jucatori maresc pretul, un al treilea le micsoreaza pentru a castiga cota de piata.

In aceste conditii, Purica estimeaza ca profitul marilor companiilor petroliere va atinge noi recorduri. Intrebat pana la ce nivel ar putea creste acest profit, expertul a raspuns "the sky is the limit".

El considera insa ca mai important este de vazut unde se duce profitul acestor companii cu actionariat austriac (OMV Petrom), maghiar (MOL), rusesc (Lukoil) si kazah (Rompetrol).

"Se scoate profitul catre exterior si finantam iesirea din criza a economiei Austriei si Ungariei, sau se duce catre investitii si sustinerea economiei romanesti?", se intreaba expertul.

Purica propune ca in prima varianta, statul roman sa majoreze taxele pe profitul scos catre exterior.

Taxele servesc la orientarea fluxurilor de bani catre zonele de interes pentru economieIonut Purica, expert in energie

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri (UNTRR) atrage atentia ca din cauza cresterilor de pret "repetate si frecvente aplicate de catre furnizorii de carburanti", unii transportatori rutieri ajung in pragul falimentului.

"In aceste conditii, cerem noului Guvern al Romaniei o implicare activa care sa impuna transparenta si predictibilitate politicilor comerciale ale petrolistilor si furnizorilor de carburanti astfel incat transportatorii rutieri sa poata transfera diferentele de cost catre beneficiari, in acest mod evitandu-se colapsul unui intreg sistem logistic", au spus reprezentantii UNTRR.

Si Confederatia Nationala Rutiera solicita o interventie urgenta a Guvernului prin aplicarea masurilor operational sectoriale solicitate in ultimii ani, "interventie fara de care transportul de marfuri cu firme autohtone intra definitiv in istorie".

"Prima si cea mai importanta masura ce trebuie luata de catre Guvern este returnarea unui procent din acciza platita de transportatorii licentiati pentru carburantul utilizat, urmand buna practica a majoritatii statelor UE, care prin aceasta masura isi protejeaza agentii economici", au spus reprezentantii Confederatiei Nationale Rutiere.

Ei au mentionat ca efect secundar al aceste masuri mpactul direct asupra fraudei fiscale si concurentei neloiale prin reducerea comertului cu motorina furata, neaccizata (la negru).

Acestia au mai spus ca dupa saptamanile "pierdute in asteptarea utilajelor de deszapezire si zilele de stationare in vami pe fondul luptei cu evaziunea fiscala", transportatorii de marfa romani incep rand  pe rand sa inchida portile.

"Zona cea mai afectata este cea a companiilor mici de transport marfa, cu pana la 10 angajati, aceasta corespunzand unui procent de peste 60% din piata transporturilor", au subliniat reprezentantii Confederatiei Nationale Rutiere.

Pe langa firmele transport, alte mii de IMM-uri din diverse domenii, de la alimentatie la comert, au ajuns, la randul lor, aproape de colaps, una din cauze fiind cresterea spectaculoasa a preturilor la carburanti, potrivit reprezentantilor oamenilor de afaceri. Citeste intr-o analiza DailyBusiness.ro cum dauneaza economiei profitul Petrom.

Romania a inregistrat a doua cea mai mare scumpire la benzina din Uniunea Europeana din ianuarie 2009 pana la finele lunii februarie, dupa Grecia.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
VALENTINO a spus:
07/03/2012 13:20
Astept sa-mi spui cum creste economia cind pretul carburantilor o iau razna.Profita economia? Cred ca nu esti economist,lasate de sportul asta e prea greu.N-am stiut ca Rusia importa petrol de la Iran!
 
mircea a spus:
07/03/2012 15:57
Uniunea europeana tot zice ca
in Romania coruptia este in toi,si creaza mari prejudicii! atunci sa anulam
privatizarile de asa zis succes ca au fost facute la aceste preturi cu totala
frauda pe nimic,si de canta europa sa le spunem ca s-a terminat cu frauda si
hotia!
Valentino este un pseudonim
sub care un angajat super bine platit al companiilor petroliere vrea sa minta
populatia aruncand in presa informatia ca Rusia importa petrol din Iran!!!!!!total
gresit de gunoierii guvernamentali care incearca sa posteze pe net tampenii ce
dezinformeaza populatia!
 
VALENTINO a spus:
08/03/2012 12:46
Mircea ,cred ca tu esti autorul articolului de mai sus.Ai schimbat greseala facuta unde era scris"ACEASTA IN CONDITIILE IN CARE VA FURNIZA PETROL MAI IEFTIN UNOR TARI PRECUM CHINA SI RUSIA"
Acum scrii la plural tari dar scrii doar China. SE VEDE CA AI MODIFICAT TEXTUL.
 
redactia a spus:
08/03/2012 12:53
La observatia cititorului Valentino, potrivit careia Rusia nu importa petrol din Iran, textul a fost modificat in sensul mentionarii cum poate castiga Rusia din embargoul impus Iranului.
Multumim pentru precizari si vigilenta.
De asemenea, comentatorul Mircea nu este un membru al redactiei.
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 21 August 2019, 11:41
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter