LIFESTYLE

5 adevaruri pe care industria de fashion nu vrea sa le afli

22 august 2014, ora 00:04 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
fashion.jpg
Gigantii din fashion au platit in ultimul timp milioane de dolari pe campanii masive de PR, mergand atat de departe incat au lansat colectii constiente sau proiecte de marketing umanitare, pentru a abate atentia publicului de la excesul de informatii negative cu care incepeau sa se confrunte. Insa, in ciuda acestor eforturi, faptul ca aceasta industrie este una din cele mai murdare din lume, ramane un adevar.

Iata ce nu vor sa stii marile companii producatoare de haine:

1. Modelul de business: Sa ajungi sa te simti "expirat" dupa o saptamana

Pe vremuri, existau doua sezoane de fashion: Primavara/Vara si Toamna/Iarna. In 2014, sunt 52 de micro-sezoane pe an. Cu noi trenduri iesind in fiecare saptamana, scopul acestei fast-fashion este shopping-ul cat mai mult si cat mai rapid. Marfa fast-fashion este ieftina, operandu-se modelul de business volume mari si calitate slaba. 

In cartea Overdressed: The Shockingly High Cost of Cheap Fashion, Elizabeth Cline, citata de Huffington Post, a scris ca retailerul Zara a fost pionierul acestui model. Practic, in magazinele Zara vin haine noi de doua ori pe saptamana. H&M si Forever21 livreaza zilnic in magazine modele noi de haine, iar Topshop introduce 400 de modele de haine pe saptamana pe site.



Avand in vede ca designerii creeaza saptamanal noi look-uri, calendarul de fashion al acestor saptamani este setat in acest mod cu buna stiinta, in asa fel incat clientii sa se simta iesiti din moda dupa prima purtare a unui articol de imbracaminte.

2. Discounturile nu sunt chiar discounturi

Cele mai chibzuite cliente adora idea de a merge intr-un magazin outlet pentru a cumpara haine de designer la preturi foarte reduse. Din pacate, stocurile sau articolele care nu s-au vandut pur si simplu pe care credem ca le cumparam nu au vazut eticheta de designer pana atunci.

In ciuda credintei generale, hainele de tip outlet nu intra niciodata intr-un magazin obisnuit si cel mai probabil au fost produse intr-o cu totul alta fabrica decat hainele obisnuite.

Realitatea este ca sunt cusute etichetele cu firma respectiva pe haine produse la preturi extrem de mici, in fabrici de joasa calitate. 

3. Hainele sunt pline de plumb si alte substante periculoase

Foarte multe lanturi de fast-fashion inca vand genti curele si pantofi contaminate cu plumb intr-o cantitate nepermisa de lege, desi au trecut ani de cand a fost semnat un acord prin care se angajau sa limiteze cantitatea de metale grele din produse.

Specialistii in sanatate spun ca plumbul acumulat in oase poate fi activat in timpul sarcinii, cu sanse mari ca atat mama, cat si copilul sa fie afectati.  

Expunerea mare la plumb a fost asociata de asemenea cu rate mari de infertilitate in randul femeilor si risc semnificativ de atacuri de cord si hipertensiune arteriala. 

In plus, contaminarea cu plumb a hainelor aduce inevitabil si cantitati importante de pesticide, insecticide, formaldehide, ignifuge si alte substante cancerigene, care vor locui permanent pe hainele noastre. 

4. Hainele sunt concepute in asa fel incat sa se rupa usor

Gigantii fast-fashion, precum H&M sau Zara sunt concentrati numai si numai pe bilantul financiar. Modele lor de business sunt dependente de dorinta consumatorilor de a purta mereu haine noi.  

In acest cerc vicios nu putea sa lipseasca veriga cea mai importanta: programarea hainelor spre deteriorare rapida. Uneori acestea se rup chiar dupa prima spalare. 

O companie ca H&M produce anual sute de milioane de articole de imbracaminte. Treptat, pretul hainelor creste cate putin, pentru a nu bate la ochi, dar profiturile cresc enorm, din vanzarea acestui ocean de haine. 

De ce ar trebui sa ne pese? Americanul obisnuit arunca in medie 31 de kilograme de textile pe an. Si nu e vorba de haine donate magazinelor de caritate sau vandute unitatilor second hand, ci pur si simplu sunt haine care ajung direct pe camp. 

Si, pentru ca majoritatea hainelor de astazi sunt realizate din materiale sintetice, din fibre a caror baza este petrolul, va dura decenii pana ca aceste haine sa se descompuna. 

5. Paietele si strasurile sunt semn ca un copil a lucrat la acea haina  

Intre 20 si 60% din productia de haine este realizata de lucratori care muncesc la negru, chiar la ei acasa. Desi exista masini care aplica paiete si strasuri pe haine, sunt foarte scumpe si trebuie sa fie achizitionate de catre fabrica de imbracaminte.  

E foarte putin probabil ca o fabrica de peste ocean sa investeasca in echipamentul necesar, in special daca hainele sunt produse pentru giganti fast-fashion.

Intr-o investigatie prezentata in cartea To Die For: Is Fashion Wearing Out the World?, autoarea Lucy Siegle a descoperit ca milioane de lucratori de acasa disperati stau ascunsi in unele dintre cele mai sarace regiuni din lume, cocosati deasupra hainelor pe care le va purta o lume intreaga, intr-o camaruta in care traieste toata familia. 

Ei cos cat de repede pot, cat e ziua de lunga, pentru a infrumuseta hainele care ajung in dulapurile noastre. Traiesc de pe azi pe maine, la mana unor intermediari care le ofera unele dintre cele mai mici salarii din lume.

Cum poti fii un consummator constient? Incepe prin a cumpara produse locale, produse mai putine, chiar produse second hand si de la designeri independenti, conchid cei de la The Huffington Post.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 13 Noiembrie 2019, 17:37
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter