- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Chiriile spatiilor comerciale stradale din Capitala au crescut cu 10-15% in S1

08 Oct, 10:01 • Redactia DailyBusiness
Nivelul mediu al chiriilor pentru spatiile comerciale stradale a urcat cu aproximativ 10-15% in primul semestru al acestui an, comparativ cu aceeasi perioada din 2007, potrivit unui studiu al companiei de consultanta imobiliara Atisreal.
Chiriile spatiilor comerciale stradale din Capitala au crescut cu 10-15% in S1

Cresterea a intervenit ca urmare a cererii constante din partea ocupantilor, in principal a marcilor internationale de lux (imbracaminte si accesorii).

Chiriile maxime pe arterele comerciale principale au fluctuat intre 120-140 euro/mp/luna, pentru spatii de pana la 75 mp, in timp ce pentru spatii mai mari chiriile se situeaza intre 80-100 euro/mp/luna.

In prezent, in zonele secundare, chiriile sunt de 45-75 euro/mp/luna, iar la periferie acestea variaza intre 15-25 euro/mp/luna.

In galeriile comerciale, chiriile s-au mentinut la un nivel stabil in primul semestru din 2008, variind intre 90-120 euro/mp/luna (pentru spatii intre 50-75 mp), respectiv 25-40 euro/mp/luna pentru spatii intre 75-100 mp.

Costurile de intretinere au ramas la un nivel stabil in centrele comerciale, variind intre 7-9 euro/mp/luna, iar cheltuielile de marketing sunt de obicei de 1-1,5 euro/mp/luna.

Perioada standard de inchiriere a spatiilor situate in centrele comerciale ramane de 5-7 ani, pana la 10 ani pentru chiriasii principali (cu peste 2.500 mp inchiriati), care beneficiaza de optiuni de innoire sau reziliere a contractului.

Piata spatiilor comerciale si-a continuat evolutia ascendenta, fiind sustinuta in principal de cresterea cererii interne, datorata majorarea veniturilor populatiei si increderii crescute a comerciantilor in piata locala. In urmatoarele 12 luni, piata locala a spatiilor comerciale va cunoaste o activitate intensa de dezvoltare, constructia de mall-uri fiind cel mai important factor ce va determina extinderea pietei.

In semestrul 2 din 2008 si primul semestru din 2009, sunt propuse pentru finalizare proiecte de mari dimensiuni, estimandu-se ca vor fi adaugati la stocul existent aproximativ 240.000 mp de spatii comerciale. Printre cele mai importante proiecte se numara Grand Arena, (50.000 mp), Liberty Center (30.000 mp) si hipermarket-ul Auchan.

Din punct de vedere al zonei, dezvoltatorii au ales in special cartierele dens populate din zonele de sud si est ale Bucurestiului. Aceasta tendinta a inceput cu finalizarea unor proiecte ca Vitantis Shopping Center, Real Berceni si Auchan.

Sectorul magazinelor specializate are inca perspective de dezvoltare, cresterea accelerata a segmentului rezidential determinand o cerere crescuta pentru materiale de constructie, accesorii, mobilier si bunuri de uz casnic. Pe acest segment vor fi finalizate 3 proiecte importante: OBI in sud (11.000 mp), Hornbach (22.900 mp) si KIKA (27.000 mp) in vest.

De asemenea, pe piata apar noi formate de spatii comerciale, precum parcurile comerciale si centrele de tip outlet, usor accesibile, atractive pentru clienti in special datorita strategiilor de promovare a unor preturi mai scazute.

Dezvoltatori precum Liebrecht & Wood, Mega Company si American Outlets Overseas au ales iesirea din partea de vest a Bucurestiului, de-a lungul autostrazii A1, in timp ce BelRom intentioneaza sa construiasca un parc comercial in est.